منوی اصلی


نویسندگان


آرشیو موضوعی

قوانین مرتبط با پرستاری

کمیته ی پیگیری مطالبات

نشریه

شکایت جهت افزایش حقوق

لینک دوستان

ابزار وبلاگ

خرید لایسنس نود32

جیرجیرک مرداب

عنوان لینک

ردیاب جی پی اس ماشین

ارم زوتی z300

جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران و آدرس parastaraneiran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 573
بازدید کل : 22135
تعداد مطالب : 245
تعداد نظرات : 493
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران


لوگوی دوستان


بر چسب ها




آشنایی با قوانین جزایی و شرح وظایف، حرفه پرستاری

جمعه 30 آبان 1393

آشنایی با قوانین جزایی و شرح وظایف، حرفه پرستاری

 

کلمه های کلیدی:
• قانون
• قصور پرستاری
• وظایف مدرن

مقدمه:

تأمین و ارتقاء سلامت انسانها، به عنوان آرمان اصلی حرفه پرستاری با استفاده از اصول نوین علمی، بهره بردن از روشهای انسانی و دینی، برقراری ارتباط صحیح با مددجو و مبتنی بر اصول علم اخلاق پزشکی قابل دسترسی است.بروز تخلفات و خطاهای درمانی و مراقبتی، زمینه بروز نارضایتی و شکایت بیماران را مطرح می‏کند و از این جهات آگاهی به مسایل حقوقی و جزایی کشور و آشنایی با شرح وظایف مدرن، از اصول کار حرفه‏ای پرستار می‏باشد.

بحث:

عوامل رفتاری، افزایش هزینه‏های درمانی، نیاز اقتصادی پرستاران، ذهنیت منفی و بدبینی بیماران، دخالت‏های غیر مجاز در امور پرستاری به عنوان علل خاص و افزایش سطح آگاهی مردم و آشنایی با منشور حقوق بیمار، اطلاع رسانی رسانه‏ها به عنوان علل عام در بالارفتن نرخ شکایات موثر می‏باشد.پرستاران به عنوان عضو اصلی تیم درمانی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در قبال خطای منجر به آسیب و یا فوت بیمار مسئول شناخته می‏شوند.این موضوع با فعال شدن سازمان نظام پرستاری با اعتقاد بر جایگاه تخصصی علمی و استقلال حرفه پرستاری، ضرورت فراگیری موضوعات حقوقی را بیش از پیش روشن می‏نماید.آشنایی با شرح وظایف گروه‏های مختلف پرستاری بر اساس دستورالعمل وزارت متبوعه و رعایت آن می‏تواند به طور قطعی سبب عدم طرح شکایت و یا مبرا شدن ایشان از اتهام گردد.خطای پرستاری به دو شکل سهل‏انگاری و تخلف نتظامی مورد بحث قرار می‏گیرد.مواد 319، 60، 59و...از قانون مجازات اسلامی به طور صریح در ارتباط با موارد ضمانیت و یا مسئولیت جامعه پزشکی در قبال عملکرد سهل‏انگارانه، اظهارنظر نموده است.سهل‏انگاری بر اساس قوانین جزایی در چهار شکل بی‏احتیاطی، بی‏مبالاتی، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی تقسیم می‏شود.جهت اثبات و احراز قصور وجود چهار شرط اساسی تخطی، آسیب، نوع وظیفه و ارتباط مستقیم بین خطا و صدمه وارده ضروری است.

نتیجه‏گیری:

آشنایی جامعه پرستاری کشور با علم روز و اجرای دقیق آن، در کنار آشنایی با شرح وظایف تعریف شده در هر گروه بر اساس دستورالعمل وزارت و همچنین قوانین مطروحه در سیستم قضائی کشور می‏تواند ضمن ایجاد پشتوانه محکم برای حضور فعال و مؤثر در بالین بیماران، سبب ارابه عملکردی مبرا از قصور و خطا می‏گردد.

واژگان کلیدی:

قصور پرستاری، قانون، وظایف مدرن وصول مقاله:15/12/1383 پذیرش مقاله:21/4/1385 نویسنده مسئول:تبریز، خیابان ولیعصر، اداره کل پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی‏{L moc.oohay@naimezak-dammahom L}

مقدمه‏

هدف اصلی و غایی حرفه پرستاری تأمین بهبودی و سلامت بشریت است.تحقق این امر نه تنها از طریق علمی، بلکه از روش‏های اخلاقی صحیح و برقراری ارتباط با مددجو، قابل دسترسی می‏باشد.

موضوع نارضایتی، شکایت و دادخواهی بیماران از کادر درمانی به دلیل تخلفات و خطاهای تشخیصی، درمانی و مراقبتی از مسایل مهم و مورد بحث جامعه می‏باشد که در مراکز پزشکی و حقوقی مورد بحث قرار می‏گیرد.

افزایش حیطه اختیارات و مسئولیت پرستاران نسبت به گذشته ایجاب می‏نماید که پرستار دارای دانش و مهارت بالایی بوده و توانایی تصمیم‏گیری داشته باشد.د راین صورت پرستاران باید قانون را به عنوان عنصر کلیدی کار خود بشناسند تا در فرایند تصمیم‏گیری در موارد حقوقی حمایت و در صورت نیاز محافظت شوند.

آشنایی با قوانین و مقررات و ضوابط حاکم بر پرستاری از اولویت‏های برنامه‏های آموزشی پرستاری است و از این جهت، حرکت در چارچوب ضوابط و شرح وظایف پرستاری از اهم اموری است که باید آنان را مورد توجه قرار دهند.قرار گرفتن پرستار در خط مقدم‏ ارتباط با بیمار از جهت زمان و مکان و نوع خدمات ارایه شده، ضرورت قرار گرفتن گروه پرستاری را به عنوان الگوی ارایه اصول اخلاقی نشان می‏دهد که این موضوع، در اعتلاء و بهبود سلامتی(به ویژه از نظر روانی)، پیشگیری از بیماریها و تسکین درد مددجویان، نقش اولیه و اصلی را ایفا خواهد نمود.از این جهت آشنایی با محتویات قوانین و دستورالعمل‏های پرستاری و تغییرات آن، می‏تواند به عنوان راهنما جهت هدایت در برقراری مناسبات حین انجام وظیفه، مد نظر قرار گیرد و مسئولیت‏های محوله منطبق و سازگار با اخلاق حرفه‏ای و با کیفیت مطلوب ارایه گردد 1P}.زمانی که پرستاران مطابق با علوم روز پرستاری، خدمات خود را به بیماران ارایه می‏نمایند بایستی نسبت به ثبت آن و واکنشهایی که بیمار نسبت به درمان و خدمات فوق ارایه می‏دهد، بدون نگرانی اقدام نمایند تا بدینوسیله بتوانند با دانش پرستاری، به پزشک درمسیر تشخیص و درمان بیماری کمک نمایند 2P}.

پرستاران و کادر درمانی در هر مقام و موقعیتی در قبال بیمار بطور مستقیم و غیر مستقیم مسئول خطاهای خود می‏باشند.بنابراین اگر غلفت، عدم مهارت و سهل انگاری آنان در مسیر درمان و مراقبت و یا عدم رعایت نظامات دولتی و موازین پزشکی، باعث خسارت و ضرر بیماران گردد باید به جبران آن بپردازند و از این رهگذر نیز امکان دارد علاوه بر پرداخت جریمه نقدی و یا خسارت مادی محکومیت جزائی نیز پیدا کنند.در نقطه مقابل، چنانچه پرستار، پیراپزشک و ...اقدامات درمانی و یا وظایف محوله را مطابق موازین پزشکی و بر اساس دستورالعملها و بخشنامه‏های وزارت تابعه خود و مطابقه با استانداردهای حرفه‏ای کشور انجام داده و یا احساس مسئولیت، حسن نیت و بر اساس اصول اخلاقی عمل نماید، موقعیتی برای طرح شکایت از طرف بیمار باقی نمی‏ماند و در صورت طرح موضوع شکایت نیز بدون نتیجه خواهد ماند 3P}.

روش بررسی‏

امروزه علیرغم تلاش پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان بخش بهداشت و درمان و با وجود امکانات وسیع، میزان نارضایتی و شکایت بیماران رو به افزایش گذاشته است.علل گوناگون در ارتباط با بروز این پدیده در دو گروه علل خاص و عام قابل بررسی می‏باشند.

علل خاص‏

1-عوامل رفتاری به عنوان مهمترین عامل، همواره مورد بحث می‏باشد.علم اخلاق پزشکی یا{L cihtE lacideM L}به عنوان یکی از زیربنایی‏ترین موضوعات آموزش حرفه پرستاری، فارغ التحصیل این رشته را موظف به رعایت اصولی می‏نماید که در کنار آن مددجو با اطمینان و اعتماد و برخورد مناسی از سوی پرستار خود، اقدامات مراقبتی و پرستاری را دریافت می‏کند و در این راستا هر گونه خلل در نحوه رفتارهای بین فردی، می‏تواند علمی‏ترین و مبهترین مراقبت پرستاری را تحت الشعاع خود قرار دهد 4P}.

2-افزایش هزینه درمان بخصوص در بیمارستان‏های خصوصی باعث ایجاد توقع در ارایه سرویس پرستاری بیش از حد استانداردهای تعریف شده و درخواست خدمات کامل و ایده آل از سوی بیمار و همراهان وی می‏گردد که این موضوع زمینه بروز شکایت را فراهم می‏نماید.

3-نیاز اقتصادی و عدم تأمین مالی پرستاران با حضور در چند شیفت متوالی، با ایجاد خستگی جسمی و روحی، سبب واکنشهای غیر متعارف و ناهنجار در پاسخ به خواسته‏های منطقی و مشروع بیماران می‏گردد که خود زمینه‏ساز بروز شکایت خواهد بود.

4-ذهنیت منفی و بدبینی بیماران به ارایه خدمات ضعیف در بیمارستانهای دولتی و عدم رعایت استانداردهای پزشکی، منجر به ترک بدون رضایت از بیمارستان می‏گردد و بیماران در این صورت از چگونگی ارایه خدمات مطلوب در طی مدت بستری خود آگاهی نداشته و در این شرایط همواره با نگرش انتقادی به مجموعه نگریسته می‏شود.

5-موقعیت نسبتا ایده‏آل اقتصادی و اجتماعی کادر پزشکی، منجر به سوء استفاده بیماران سودجو و تهدید ایشان به آبروریزی می‏گردد.این گروه از بیماران یا همراهان وی از کم بودن اطلاعات قانونی پرسنل مطلع بوده و لذا از این مسیر اقدام به تهدید می‏نمایند که بدیهی است می‏توان با آگاهی و آموزش کادر پرستاری سبب ثبات و تقویت عملکرد صحیح و مقاومت در مقابل مشکلات ایجاد شده گردید.

6-دخالت‏های غیر مجاز در امور درمانی و پرستاری یکی از اقدامات رایج در سطح کشور می‏باشد به نحوی که برخی از پرستاران با انجام اقدامات پزشکی درمانی و حتی جراحی‏های سرپایی، خارج از حیطه وظایف با ایجاد عارضه در بیمار منجر به طرح شکایت و محکومیت صد در صد در مقابل اقدام انجام گرفته می‏گردد و از سوی دیگر رده‏های پایین کادر پرستاری که متاسفانه در برخی از موارد یا درخواست و آگاهی مستقیم خدمات پرستاری بیمارستان‏ها می‏باشد، با آسیب به بیمار، درگیر پرونده‏های قصور پرستاری در محاکم قضایی می‏گردند.

7-اشتغال پرستاران در اطاق عمل به عنوان عضوی از تیم جراحی و یا بیهوشی منجر به درگیر شدن ایشان در پرونده‏های شکایت از اقدامات انجام شده در اتاق عمل می‏گردد.راهنمایی بیماران توسط دیگر همکاران پرستار، جهت طرح شکایت، ...از علل خاص دیگر در ایجاد و طرح پرونده‏های قصور پزشکی در مراجع قضایی و انتظامی می‏باشند. 5P}.

علل عام‏

1-افزایش سطح آگاهی مردم و آشنایی با منشور حقوق بیمار و از سوی دیگر اطلاع رسانی در موارد تخلفات و بی‏مبالاتی‏های پزشکی و اعلام آن توسط رسانه‏ها و جراید، منجر به دقت بیشتر مردم در نوع خدمات بیمارستانی گردیده است.و بدیهی خواهد بود که عدم رعایت استانداردهای مراقبتی و درمانی منجر به طرح شکایت خواهد گردید.

2-پایین آمدن در آمد نسبی مردم و مشکلات اقتصادی جامعه، زمینه‏های رویکرد به کسب درآمد از طریق مذکوررا ایجاد می‏نماید.

3-نقش رسانه‏های عمومی بویژه جراید در طرح موضوع، دامن زدن به آن و بزرگنمایی بیش از حد می‏تواند در ایجاد بدبینی و فراهم کردن شکایتهای بی‏مورد مؤثر باشد. اگر چه تا سالیان اخیر، با وجد پیشرفتهای روز افزون علم پرستاری و همگانی آن با دانش نوین، اصل بر مسئولیت پزشک بوده و خطای حرفه‏ای پرستاری در مسیر درمان، به عنوان پدیده مستقل نگریسته نمی‏شده است، ولی با اعتقاد و باور جامعه پرستاری بر جایگاه والای علمی و موقعیت مستقل خود در روند درمان، با افتتاح سازمان نظام پرستاری سر فصل جدیدی در این امر گشوده شده و بر این اساس، پرستاران باید قانون را به عنونان اصل و ابزار جدی کار خود تلقی نموده تا قادر باشند در برخورد با مشکلات حرفه‏ای، قانونی یا اخلاقی با اطمینان بیشتری به حل آن اقدام نمایند.در این میان جایگاه سازمان نظام پرستاری در آشناسازی جامعه خود با وظایف و تکالیف قانونی، شرح مسئولیتهای مراقبتی و بیان جایگاه ویژه ایشان، نقش بسزایی ایفا خواهد نمود.

بحث‏

اشاره به برخی از وظایف محوله بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که عدم رعایت آن می‏تواند به نوعی منجر به طرح شکایت از قصور پرستاری در پرونده‏های قضایی گردد اهمیت آشنایی و رعایت مسئولیت‏های فوق را بیش از پیش روشن می‏نماید.

مدیر پرستاری‏

الف)برنامه‏ریزی برای بهبود فعالیت‏های ارایه خدمات مددجویی: عدم برنامه ریزی و حضور نیروهای سرگردان در بخشهای مختلف، حتی در صورت کافی بودن تعداد، می‏تواند باعث از دست رفتن بیمار به علت عدم تدوین برنامه مناسب مراقبتی گردد.

ب)بکارگیری نیروهای انسانی بر اساس توانایی افراد:استفاده از نیروی کارشناس ولی بدون تجربه به عنوان مسئول در یک بخش حیاتی و فعال مانند{L U.C.I L}و عدم سنجش قابلیت وی در اداره این بخش، منجر به آسیب بیماران خواهد گردید.

ج)تأمین نیازهای آموزشی و آشنایی با شرح وظایف پرسنل: اذعان پرستاران یک بیمارستان مبنی بر عدم آشنایی با شرح دقیق وظایف در توجیه عارضه حادث شده برای یک بیمار می‏تواند مدیر پرستاری را به عنوان مسئول در یک حادثه به مراجع قضایی بکشاند.

سوپروایزر

الف)کنترل حضور و غیاب:عدم نظارت بر ورود و خروج پرسنل و ارایه مرخصی به کارکنان واحدهای حیاتی مانند اورژانس می‏تواند در یک بحران غیر مترقبه، کمبود پرسنلی و عدم پوشش مناسب خدمات به بیماران را روشن نماید.بدیهی است در این صورت مسئول مربوطه در این زمینه مرتکب قصور شده است.

ب)کنترل نحوه مراقبتهای پرستاری از بیماران(به ویژه بیماران بدحال):متأسفانه نقشی است که برخی از پرستاران سوپروایزر برای خود قائل نبوده و بی‏توجه از کنار آن عبور می‏نمایند.

ج)جلسان پرستاری برای رفع مشکلات:عدم ارایه مشکلات به مسمئول مربوطه و عدم اقدام در جهت رفع آن می‏تواند در صورتی که کمبود فوق منجر به آسیب بیمار گردد، سوپروایزر وقت را درگیر نماید.

د)نظارت بر چگونگی مصرف و نگهداری تجهیزات و داروها:یکی از اصلی‏ترین وظایفی است که معمولا در برخی از پرونده‏های قصور پرستاری می‏توان دید.بدیهی است نظارت بر عملکرد صحیح تجهیزات بخش‏ها اعم از الکتروکاردیوگرافی، ساکشن، لوله‏های اکسیژن، مانیتورها، فشارسنج، و...و همچنین وجود داروهای اورژانس، می‏تواند در صورت بروز موارد بحرانی، اطمینان کامل برای حمایت قانونی از پرستاران بخش و سوپروایزر وقت ایجاد نماید.

سر پرستار

الف)برنامه‏ریز برای استانداردهای مراقبتی ب)تعیین وظایف کارکنان تحت نظارت:عدم تدوین برنامه منظم برای پرستاران شیفت شب یک بخش پرکار، می‏تواند باعث جابجا شدن افراد مراقب، عدم دقت در پیگیری وضعیت یک بیمار بدحال و از دست رفتن وی گردد.

ج)کنترل عملکرد تجهیزات مورد استفاده در بخش:کنترل دقیق تجهیزات و اعلام سلامت با عیب آن به سوپروایزر وقت از وظایف مهم و اولیه سرپرستار می‏باشد.

د)همراهی با پزشکی در زمان ویزیت:که متأسفانه واگذاری این وظیفه به افراد غیر مسئول و عدم درک تأکید و جدیت دستور پزشکی توسط وی، سر پرستار بخش را درگیر خواهد نمود.

ذ)مراقبت پرستاری در شرایط اورژانس:حضور سرپرستار در بالین بیماران بدحال همگام با پرستار مربوطه ضروری است.

پرستار

الف)جلب اعتماد و اطمینان مددجو:عدم برقراری ارتباط مناسب‏ با بیمار، می‏تواند سبب شود حتی در صورت ارایه مناسب‏ترین خدمات، رضایت وی فراهم نشود که خود زمینه‏ساز بروز شکایت خواهد بودو در نقطه مقابل، در صورت جلب اطمینان مددجو و رعایت اصول انسانی و اخلاقی، حتی در صورت خطا و سهل‏انگاری از سوی پرستار، می‏تواند با چشم‏پوشی و بخشش بیمار و عدم طرح شکایت توأم گردد.

ب)کسب اطلاع از وضعیت سلامت مددجو و ثبت در پرونده بیمار:بر اساس استانداردهای جهانی در یک تریاژ در شرایط بحرانی 60%عملکرد پرسنل به ثبت خدمات ارایه شده و 40% آن به ارایه عملی خدمات محدود می‏شود که این میزان در شرایط عادی 50% می‏باشد.این مهم در سیستم درمانی و پرستاری کشور ما، مورد توجه جدی قرار نگرفته است و این در حالیست که مستندسازی و ثبت دقیق شرایط بیمار و خدمات ارایه شده، اولین نتیجه مثبت را برای پرستار مسئول در شرایط حقوقی در پی خواهد داشت؛بگونه‏ای که تنها حامی وی در مقابل مراجع قضایی و راهنمای قاضی و اعضای کمیسیون، مندرجات پرونده بالینی می‏باشد که توسط پرستار ثبت گردیده است 6P}.

ج)همکاری در انجام آزمایشات کلینیکی و پاراکلینیکی د)اقدامات پرستاری در فوریتها تا حضور پزشک:ارایه خدمات احیاء، ماساژ قلبی، بازکردن راه هوایی با{L yaw riA L}، تا قبل از رسیدن پزشک از وظایف پرستاری است و بدیهی است در صورت عدم حضور پزشک و در صورت رو به اتمام بودن زمان طلایی، اقدامات تهاجمی شامل تزریق دارو و تعبیه لوله تراشه بایستی انجام شود.

ه)اقدامات مراقبتی بر اساس استانداردهای حرفه پرستاری و)نظارت بر اقدامات همکاران دیگر:بروز خطای فاحش توسط یک پرستار در واحد اورژانس و سلب مسئولیت توسط دیگر نیروهای موجود بر این اساس هیچوقت پذیرفته نبوده و در این شرایط تذکر و راهنمایی همکاران برای جلوگیری از بروز خطا ضروری است. ز)کنترل و مراقبت از جسد ح)انجام اقدامات ضروری برای پیشگیری از عفونت‏ها.

خطای پرستاری 1P}

به معنی کوتاهی از انجام استانداردهای مراقبتی و پرستاری می‏باشد.مبنای این استانداردها، وظایف و مسئولیت‏های مصوب وزارت بهداشت و درمان است که معمولا در مسیر بررسی و رسیدگی به پرونده‏ها، میانگین اقداماتی که یک پرستار در وظایف محوله باید به کار بندد در نظر گرفته می‏شود و چنانچه اعمال انجام گرفته از حد متوسط فوق کمتر و یا خارج از حد وظایف باشد، قصور تلقی می‏گردد. بر این اساس قصور پرستاری در دو شکل مورد بحث قرار می‏گیرد: 1-سهل انگاری پرستاری 2P}:که بحث اصلی قصور پرستاری در این بخش بوده است و معمولا در محاکم قضایی و پس از انجام کارشناسی در سازمان پزشکی قانونی و یا سازمان نظام پرستاری، منجر به صدور رأی می‏گردد.مطابق ماده 336 قانون مجازات اسلامی قصور در چهار شکل امکان بروز می‏یابد. 7P}.

الف)بی‏مبالاتی 3P}:یعنی ترک فعلی که از نظر فنی و علمی انتظار انجام آن می‏رود.مثل تزریق آمپول با سوزن سایز غیر استاندارد که منجر به نفوذ زیر پوستی دارو و التهاب محل و در نتیجه نکروز و نیاز به جراحی مکرر پیدا نموده است و یا تزریق واکسن در یک کودک بدون رعایت اقدامات حفاظتی منجر به شکستن سر سوزن با تحرک کودک شده و در نتیجه عمل جراحی برای خروج آن انجام شده است.

ب)بی‏احتیاطی 4P}:انجام فعلی که از نظر علمی انتظار انجام آن نمی‏رود.مثل تزریق وریدی دارویی که کنتراندیکاسیون وریدی داشته و با ایجاد تشنج منجر به مرگ شده است و یا ارایه داروی اشتباه در سرنگ به پزشک بیهوشی، به دلیل عدم دقت در خواندن برچشب دروی شیشه اصلی دارو.

ج)عدم مهارت 5P}:حالتی که مرتکب، تجربه و مهارت علمی و عملی کافی در انجام آن ندارد.مثل تزریق سرم زیر پوست، که منجر به نکروز و در نهایت پیوند پوستی شده است و یا تزریق دارو به صورت وریدی با سرعت زیاد علیرغم توصیه پزشک مبنی بر تزریق آهسته که منجر به ایست قلبی گردیده است.

د)عدم رعایت نظامات دولتی:عدم رعایت و اجرای کلیه قوانین، بخشنامه‏ها و دستورالعملهای مقامات ذیربط مانند مسئولین وزارت بهداشت و درمان، رئیس دانشگاه، رئیس خدمات پرستاری دانشگاه، مدیر گروه، رئیس بخش، مترون بیمارستان و...بدیهی است که کلیه دستورات بایستی صریح و کتبی باشند، مانند عدم اطلاع رسانی مناسب به پزشک اورژانس توسط پرستار بخش در ارتباط با وضعیت بحرانی بیمار و یا اجرای غیر مجاز وظایف پزشکی توسط پرستار بخش 8P}.

2-تخلف انتظامی پرستاری 6P}:از نظر قانونی، این تخلفات جرم محسوب نشده و مجازاتی در قانون برای آن مشخص گردیده است ولی صاحبان حرفه پرستاری، بر اساس تعهدی که در سازمان نظام پرستاری به آن داشته‏اند ملزم به رعایت آن جهت حفظ شئونات حرفه‏ای می‏باشند.رسیدگی به این تخلفات در هیأتهای بدوی و تجدید نظر استانی صورت گرفته و مجازات‏های خاص خود مانند توبیخ شفاهی یا کتبی، محرومیت از انجام خدمات به صورت کوتاه مدت یا طولانی را خواهند داشت.

نتیجه‏گیری‏

جهت احراز و اثبات قصور پرستاری تحقق چهار شرط اصلی ضروری است.

(1)-{L ecitcarplaM gnisruN L}P}

(2)-{L ecnegilgeN gnisruN L}P}

(3)-{L noissim fo tca L}P}

(4)-{L ecneirepxe toN L}P}

1-وظیفه 7P}:به محض قبول پرستاری از بیمار به هر صورت، کشیک در بخش، خصوصی و در منزل، رایگان و یا در مقابل دریافت وجه، این وظیفه برقرار می‏گردد که این مسئولیت می‏تواند کامل یا نسبی باشد.بدیهی است اثبات این بخش، نیاز به بررسی دقیق گزارشات پرستاری پرونده‏ها، گزارش دفتر خدمات پرستاری و برنامه شیفت موظف خواهد داشت.با توجه به بروز اکثر خطاهای پرستاری در حد فاصل تعویض شیفتهای بیمارستانی بر اساس آمار موجود، تعیین فرد موظف در قبال بیمار و بررسی عملکرد وی، معمولا با مشکل صورت می‏گیرد.

2-تخطی 8P}:کوتاهی یا سهل انگاری در انجام وظیفه می‏باشد. همانگونه که توضیح داده شد این خطا در چهار شکل بی‏مبالاتی، بی‏احتیاطی، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی بروز می‏نماید که در آراء حقوقی نیز بر همین اساس ارزیابی می‏گردد.مشخص نمودن حدود وظایف افراد و تعریف استانداردهای آن در علم پرستاری، تعیین و تفکیک عوارض اقدامات پرستاری از خطا و قصور بایستی با دقت کافی در احراز و اثبات تخطی صورت گیرد.

3-آسیب 9P}جسمی یا روانی:در صورت بروز صدمه جسمی یا روحی به بیمار و توانایی در مشخص نمودن حدود دقیق این آسیب، عمل انجام شده در ایجاد آن را می‏توان قصور تلقی نمود.بدیهی است مواردی همچون سردرد گذرا، سرگیجه، ضعف جسمانی و.. واژه‏های هستند که تا پاتولوژی دقیق ایجاد کننده آن مشخص نشود در حد یک شکایت تلقی گردیده و نمی‏توان در اثبات قصور از آن استفاده نمود.

4-ارتباط بین خطا و آسیب:اثبات ارتباط بین خطای انجام شده با آسیب مورد ادعای بیمار در برخی موارد به راحتی صورت نمی‏گیرد و بررسی کارشناسانه و علمی آن ضروری است مثلا تزریق غیر استریل در ناحیه سرین و بروز دیسک کمر یک سال بعد از تزریق، نمی‏تواند از نظر علمی عارضه پذیرفه شده‏ای تلقی گردد.

ذکر مواردی از شایع‏ترین پرونده‏های قصور پرستاری در سازمان پزشکی قانونی در روشن شدن بیشتر توضیحات فوق و آگاهی همکاران پرستار در ارایه دقیق خدمات مفید خواهد بود.

الف)تجویز یا تزریق دارو بدون کسب نظر پزشک ب)تزریق دارو در شریان و یا محلی که باعث آسیب اعصاب محیطی گردد.

ج)تعبیه کاتتر وریدی به مدت طولانی د)تهدید و یا بدرفتاری با بیمار بخصوص کودکان چ)همکاری در سقط جنین به صورت غیر مجاز م)پایان دادن به زندگی بیمار(اتانازی) و)دستکاری در پرونده بیمار و افشای اسرار آنها ز)خودداری از کمک به مددجویان اورژانس جامعه پرستاری کشور، با برخورداری از همکارانی مؤمن و دلسوز و با هدف قرار دادن خدمت صادقانه به بیماران و مددجویان که رضایت خداوند متعال را بدنبال خواهد داشت و با استعانت از ذات حق، مطابق موازین فنی و علمی و استاندارد روز دنیا و مطابق ضوابط و قوانین کشوری، می‏توانند عملکردی مبرا از قصور و خطا را به جامعه ارایه نمایند.

{L L}

#$#(2)-قضایی ص.پزشکی قانونی.1373، صص 25-1.P}

(3)-قشلاقی ف.راههای پیشگیری از قصور پزشکی.1380:صص 143-137P}

.

(5)-عباسی م.حقوق پزشکی.جلد سوم، 1377، صص 225-215.P}

(6)-عباسی مهری، گزارش کتبی و شفایی در پرستاری.1379، صص 85-74.P}

(7)-رسائی نیان.مجموعه قوانین مجازات اسلامی.1382، صص 40-32.P}

(8)-عباسی م.حقوق پزشکی، جلد دوم، 1377، صص 89-71.P}



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 19:17



وقتی که ما ماندیم مطلب ارسالی از nurse123

29 آبان 1393

سلام خدمت تمام همکاران گرامی نه فقط پرستار بلکه تمام انانکه امروز برای کاستن دردی از دردهای مردم قدمی بر می دارند هرچند به اندازه گذاشتن چای برای همکار دیگر

قریب به یک هفته از فعالیت گسترده پرستاران در شبکه های اجتماعی می گذرد کسانیکه منافع صنفی خود را در بر قراری عدالت در نظام پرداختها دیدند و تمام تلاش خویش انجام می دهند و سعی دارند رسانه های بیداری و شینداری کشور را که موج مسموم تبلیغاتی وزارتی طرح نظام سلامت انها را کرو و کور کرده است درمان نمایند .

اگرچه متاسفم که مدیریت بهداشت و درمان ما کار را به انجا کشاند و سیستم را به گونه ای سوق داد که می بایست برای رساندن فریاد عدالت خواهیمان در نظام درمان به شبکه های اجتماعی پناه ببریم

اری اینبار هم پرستاران سپر بلای مردم شدند و چون بالین در خط اول درمان قرار گرفتند البته اینبار بیماری که باید درمان شود خطرناکتر از هر بیماری است که تاکنون شناخته اید و ان بیماری تمامیت خواهی قشری 10 درصدی و خودبرتر بینی انها سات که خود را را پاسخگو به هیچ فردی جز خود نمی دانند و با اتکا به صندلی قدرت حتی از دردو رنج مردم سهم خواهی می نمایند .

ما پرستاران اگرچه اینک متهم به سهم خواهی از طرح تحول نظام سلامت شده ایم اما همه بدانند ما تنها دست اویز خویش را برای اگاه سازی مردم از کلاهی که برسرشان رفته راتقاضای اجرای قانونی که نزدیک به 8 سال پیش به تصویب مجلس رسیده است یافتیم

اینکه اگر قانون 8 سال پیش اجرا می شد و انچه دران دیده شده بود درپس زیاده خواهی قشری خاص نادیده گرفته نمی شد امروز موجی از بی قانونی در نظام بهداشت و درمان ما موج نمی زد که به خاطر اجرای قانون توسط قشری خاص بخواهند پول این ملت را به جیب گروهی اندک اما پر قدرت سرازیر نمایند و درعوض ملت همچنان در بیمارستان هائی درجه 3 و 4 با قدمتی بیش از 50 سال درمان شوند با پزشکانی که حتی حاضر نیستند بیش از 5 دقیقه برای انها وقت بگذارند انها که در زمان انکالی در مطب هستند و بنام انها رزیدنتهابجایشان عمل می نمایند 

بدانید که ما قانون در نظام درمان کم نداریم اما شکایت قاضی به پیش داروغه بردن چه حکمی دارد .

از اغاز طرح تحول نظام سلامت موج عظیمی از تبلیغات شیرین و زیبا با شعار مردم و حقوق گیرندگان خدمت و کاهش پرداخت سهم مردم از جیب به راه افتاد و متاسفانه ما پرستاران در زیر این بار گران له شدیم و شما بیماران نیز به حقتان نرسیدید تنها انچه نصیب شما شد همان کاهش سهم پرداختی در مرحله اول بود که در مرحله سوم طرح جبران شد

نمی گویم که شما قبلا با افزایش قیمت بنزین و اب و برق و گاز و 2 درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده سهم خود را مستقیما از جیبتان پرداخت کرده بودید تا وزارت پزشکان بتواند شاید با ریختن پول در جیب پزشکانش قدری از قانون را اجرا و جزئی از دردهای شما را بکاهد و در کنارش با انجام کار سنگین تبلیغاتی شما را وامدار خویش نیز نشان دهد

اما بگذریم از این مخلص که خود مثنوی 70 من کاغذ است

دیشب در برنامه ثریا واقعیتهای تلخ این طرح از رسانه ملی بازگو شد اگرچه بسیار اندک اما اگر شروع حرکت باشد جای بسی خوشحالی است که سرانجام تغییر رویکرد رسانه ملی که همان شفاف سازی و نقد مسئولانه است رغم خورده است ضمن تشکر از ازحمات تمام مسئولین شبکه 1 و بخصوص دست اندرکاران برنامه ثریا انتظار می رود این بررویکرد ادامه یابد اما برخی از مهمترین عناوین ذکر شده :

دکتر پزشکیان ( نماینده مجلس و وزیر بهداشت دولت اصلاحات ) :

ماخواهان برقراری عدالت در نظام درمان هستیم

سقف درامدی گروهای پزشکی می بایست مشخص شود

شکاف درامدی باید کاهش یابد .

ادامه تامین بودجه این طرح غییر ممکن خواهد بود

باید مشخص شود محل پرداخت افزایش تعرفه ها از کجاست اگر از محل درامد ناشی از یارانه ها باشد خیانت است

اقای شریفی مقدم ( دبیرکل خانه پرستار)

ما خواهان پرداخت یکسان نیستیم خواهان عدالت درپرداخت می باشیم

چرا بنام پزشکی که در خانه خوابیده است دانشجویانش در بیمارستان عمل می کند

اگرطرح نظام سلامت برگرفته از نظام ترکیه است چرا قسمت تعرفه هایش برابر با ان نیست

بیشترین شکاف بین دریافتی پزشکان و پرستاران در بیش از 68 کشور 3 برابر است نه مثل ایران 100 برابر

پرداختی مردم با اجرای طرح بیشتر شده است نه کمتر

رضایت مردم ناشی از بمباران تبلیغاتی است نه اگاهی

نظر مردم بیشترین علت گرفتن زیر میزی (93 درصد ) عدم نظارت بر کار پزشکان است

مجری به نظر می رسد با افزایش پرداختی به پزشکانم نیز زیر میزی حذف نخواهد شد

بدانید که در سایه عملکرد پرستاران و تقاضا های انها سرانجام جریان یکطرفه تبلیغاتی نظام سلامت شکست مردم با همراهی ما می بایست رسانه ها را در جریان اصل روند تحول نظام سلامت قرار دهند

 

ا



:: برچسب‌ها: طرح تحول , پرستار , پزشک ,

نوشته شده توسط امیررضا در ساعت 9:32



سهم من از یارانه به جیب پزشکان رفت مطلب ارسالی از nurse123

26 آبان 1393

با سلام

وقتی طرح تحول نظام سلامت شروع شد من که سالها درد ورنج مردم را در بیمارستانها دیده بود از اینکه از دریافت یارانه ها انصراف نداده بود غمگین شدم  در اندیشه اعتماد به دولت بودم تا انصراف دهم هرچند پس از مدتی به این نتیجه رسیدم که این طرح نیز با سنگ اندازیهای پزشکان به جائی نمی رسد اما باز چون مردم پول کمتری پرداخت می کردند دلم به همان خوش بود .

به یک باره در درحرکتی اعجاب انگیز و با یک چرخش قلم و سخنرانی وزیر در جمع روسای دانشگاهها و نمایندگان بیمه (که صد البته همه پزشک بودند و بیشتر هم متخصص ) مرحله سوم طرحی که تا دیروز تحول نظام سلامت نام داشت و پس از این حرکت تحول نظام پرداخت رقم خورد و نتیجه اش این شد :

1- 300 خدمتی که تا قبل از ان برای ملت رایگان انجام می شد پولی شد .

2- 1700 خدمت قبلی که تا دیروز انجام می شد امروز از 40 تا درصد تا 300 درصد گران شد

3- خدمتی را هم که من انجام می دادم  برای پزشکان پولش را دادند .

4- تا دیروز اگر مردم تنها 30 درصد یک خدمت 88 هزارتومانی را پرداخت می کردند و پس از مرحله اول 10 درصدش را امروز 6 درصد همان خدمت را پرداخت می کنند اما پولش شده 526 هزار تومان ( اپاندیس )

حالا حرف من این است که:

سهم من از مرحله دوم هدمندی یارانه ها که بنزین 400 تومانی را 700 تومان می خرم  کجا رفت

سهم من از اینکه باید نسبت به سال قبل 2 درصد بیشتر مالیات بر ارزش افزوده بدهم کجا رفت .

اصولا سهم من از عدالت کجا رفت .

از انجا که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است یکی بگوید چرا من باید در برابر

1- افزایش تعرفه های خدمات پزشکی سکوت کنم

2- چرابایدپولی که از ریال به ریال هدفمندی یارانه ها جمع شده سطل به سطل به جیب پزشکان سرازیر شود

3- چرا این پول اگر قرار است در درمان صرف شود نباید صرف توسعه و نوسازی بیمارستانها شود .

4- چرا اگر بودجه نداریم پول برای پزشکان داریم

امروز اگر ما پرستاران به سهم خواهی متهم می شویم ناشی از عملکرد وزارتخانه است وقتی برای گروهی پول نداشته باشد اما برای گروهی داشته باشد این خواهد شد که امروز وز ارت بهداشت خودبا تیشه منافع گروهی و خودکامگی ریشه طرح تحول نظام سلامت را زد  یا دمان باشد که از 7 بسته اول هم 5 بسته در خصوص افزایش دریافتی پزشکان به طریق مختلف بوده است .

پس اقای وزیر شرعا و عرفا با توجه به عدم رضایت اینجانب از سهمم از بیت المال مسئولی و می بایست ریال به ریال انرا پس دهی البته در پس پرده منافع ملی نیز نمی توانی مخفی شوی چون عملکرد شما ناشی از حفظ منافع صنفیتان بوده است  

ویک تذکر راهی که شما در مسیر صدراتتان پیش می روید به قهقرای غوغا سالاری است نه عدالت و تدبیر

مطمئن باشید دیگر گروهها نیز ساکت نخواهند بود

 



:: برچسب‌ها: یارانه , پزشک , طرح تحول نظام سلامت , هدف مندی ,

نوشته شده توسط امیررضا در ساعت 11:30



ما هستیم و می رویم مطلب ارسالی از nurse123

25 آبان 1393

با سلام :

سلام من به همه انهائی است که یا تازه از فرط خستگی روپوش سفید خود را در اورده اند و یا انان که لبخند بر لب و جرح بر قلب برای شروع خدمت روپوش خود را بر تن کرده اند .

سلام همکار خسته نباشی وقت بخیر:

ما که سنگ صبور همه هستیم . ما که سپر بلای سیستم درمان هستیم . ماکه همه جا هستیم . ما که همیشه هستیم شب و روز تو برف و بارون تو سرما و گرما جشن و عزا و عید و نوروز .

اری ما همیشه هستیم ولی فقط برای خدمت هستیم آنجا که باید مزد خدمت پرداخت کنند ناگهان ما می رویم

ما می رویم تا اجرمان را از خدا بگیریم . می رویم برای رضای خدا کار کنیم . می رویم مصالح کشور را درک کنیم . می رویم وجدانمان را بیدار کنیم می رویم تا ارزش کار خود را با پول نسنجیم  .

اما بجای ما گروهی نیستند اما می مانند :

انها که هنگام انکالی در مطب هستند می مانند . انها که هنگام مقیمی در پانسیون و پاویون و منزل هستند بازهم می مانند . آنها که انقدر دیر امده اند تا درد کشیده ای جانش به لبش می رسد می مانند . انها که همش می نویسند می مانند . انها که هر کارشان را چند K  می نویسند می مانند . انها نهایتا تنها 4 ساعت می مانند

اما منو تو که رفتیم دوباره هستیم با اه و رنج مردم . با گریه های پدری که برای پرداخت رو میزی نه ببخشید زیر میزی تمام هستیش ابرویش را داده و گدائی کرده . با همان پیر زنی که در ان گوشه اهسته اشک می ریزد و از تعویق عمل عزیزش می گوید چون پولی را پرداخت نکرده چه پولی؟؟؟ بماند که هم تو می دانی و هم من

تو هستی با فریاد های مردی که فرزندش از درد می پیچدو اما باز او دیر امده

و تو می مانی با دنیائی از فریاد که باید در آن سکوت خود را فریاد بزنی

و در اخر باز او که مانده بود چون تو نبود پول خدمت تورا هم گرفت نه به اندازه تو که 20 برابر تو او که مانده بود کرسی ریاست هم گرفت . اوکه مانده بود حق خانواده تو را هم گرفت .

اوگفت او حق دارد و تو نداری . او گفت زور دارد و تو نداری . اوگفت رسانه دارد و تو نداری . وزیر دارد و تو نداری

اصلا او جان دارد و تو نداری  .

و تو گفتی من خدائی دارم که تو نداری

پس به خاطر همان خدائی که داریم اینبار از حق خود و جامعه خویش نگذریم از اشک ان پیره زن نگذریم و ابروی مردان جامعه خویش را زیر پا له نکنیم مخالفت خویش با طرح تحول را فریاد کنیم و مردمان را هوشیار



:: برچسب‌ها: طرح تحول - نظام سلامت - پرستار ,

نوشته شده توسط امیررضا در ساعت 12:17



نگاهی آماری به طرح تحول سلامت

شنبه 24 آبان 1393

از منظرهای مختلفی طرح تحول نظام سلامت که البته معتقدم نه طرحی بوده و نه تحولی، مورد بررسی قرار گرفته است. این طرح اگر از منظر مردم سالاری نگریسته شود شروع نشده شکست خورده است. اما ما کارکنان نظام سلامت مستند یقین داریم که این طرح اصلا به مردم نگاه نمی کرده و پنجره اش برای مردم تنها به تصویری از باغ سبز و برای گروه پزشکان به بهشتی برین باز می شود.گفتیم و می گوییم و خواهیم گفت و نمی شونوند چون خودشان هم می دانند.

اینکه حاضر نیستند با هیچ منتقدی رودر رو شوند گواه عدم اطمینانشان به صداقتشان است. وخدا از ضمیر هر کس آگاه است.

اما گذشته از این حرفهای تکراری بیایید نگاهی آماری به این طرح داشته باشیم:

حدود پانزده در صد مردم ایران فاقد بیمه اند، و بیش از پنججاه در صد مردم تحت پوشش بیمه ی تامین اجتماعی هستند که روز به روز بیشتر هم می شود.با یک حساب سرانگشتی در می یابیم که سی و پنج درصد باقی می ماند. از این سی و پنج در صد، در صدزیادی شامل سایر بیمه ها مثل بیمه ی نیروهای مسلح، آب و فاضلاب،بانکها،و.... هستند.حالا فرض کنیم که این افراد هم پنج درصد باشند که البته بیشتر هستند.از سی در صد باقی مانده فکر میکنید چند درصدشان به بستری می رسند؟

چند درصد از بستریها لازم است؟ چند در صد از این بستریها به بهبود بیمار منجر می شود؟ چند درصد از بیماران مرتب با کیسه های دارو در  دست در حال رفت و آمد بین منزل و بیمارستانند.....

البته اینهاشامل بحث ما نمی شود.اما تحول باید ابتدا در نگرش مسیولین یک سیستم (یا وزارت) رخ دهد.که البته هنوز رخ نداده است و نمی دهد.

به اعداد و ارقام که بنگریم ، صرف نظر از منبع تامین بودجه ی این طرح که مستقیما از جیب خود مردم است،میبینیم که هفتاد در صد مردم در طراحی برنامه و برنامه ریزی در نظر گرفته نشده و فقط سی درص مد نظر بوده اند.(البته با این فرض که این طرح کاملا درست بوده و درست کار کند که خود این هم مورد اطمینان عدم صحت است).

چرا که بیمه شده های تامین اجتماعی در مراکز غیر ملکی 10% پرداختی داشته اند که با این تعرفه ها حدد سه برابر افزایش می یابد. برای سایر بیمه ها و بیماران آزاد هم همینطور است. فقط برای بیماران بستری خدمات درمانی 6% دریافتی دارند که با پرداخت پیش از افزایش تعرفه های پزشکی برابری می کند.

از طرفی تعرفه های سر پایی بسیار افزایش یافته و این کاهش درصد پرداخت شامل خدمات سر پایی نمی شود. ونیز ظرفیت انجام خدمات سرپایی بسیار در مراکز دولتی پایین و بی کیفیت است.

بسیاری از داروها ی گران قیمت و درمانهای پر هزینه مثل درمان نازایی و بیماریهای صعب العلاج و...هم که تحت پوشش بیمه ها نیستند .

ضمن اینکه کیفیت خدمات تغیییری نکرده است.با وجود پرداخت شبانه بین پانصد تا هفتصو پنجاه هزار تومان مبلغ اضافه به پزشکان متخصص، هنوز ایشان با وجود دریافت این مبالغ مقیم مراکز در مانی نمیشوند. هنوز برای ویزیت بیماران حتی در مطبهای شخصی (درمانگاههای دولتی که بماند) وقت نمی گذارند. وسیستمی برای نظارت بر دریافتهای غیر قانونی از بیمار پیش بینی نشده است.بلکه برای چنین دریافتهایی پاداش هم با افزایش تعرفه ها تعیین شده است.

اینکه انتظار داشته باشیم بیماران که غالبا طرح درمانشان طولانی است (مثل انواع جراحیها) بیایند و مستند از پزشکشان شکایت کنند ساده لوحی است.و پذیرفتن بدون سند وتنها با تماس هم که منطقی نیست.

با توجه به گفته های فراوان و جمع بندی ذکر شده که امیدوارم به مذاق دکتر زارع نژاد بدنیاید و اینها را از جهل ما ندانند و ... جدولی از نمونه تعرفه های قبلی و فعلی را با درصد افزایش تقدیم می کنم. دیگر خودتان قضاوت کنید. اینها کاملا مستند است. توجه داشته باشید که برای یک عمل جراحی تعرفه ی بیهوشی هم افزایش داشته و فقط تعرفه های جراحی که همواره k بالاتری توسط پزشک محترم ثبت می شود را شامل نمی شود.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

عنوان                                                         قیمت قبلی                         قیمت جدید                                     درصد افزایش تعرفه

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

سیستکتومی تخمدان                                    88000تومان                          264000تومان                                           300%

بیهوشی                                                       60000تومان                         140000تومان                                           233%

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

هیسترکتومی توتال                                       149600تومان                        528000تومان                                            352%

بیهوشی                                                     70000تومان                          158400تومان                                             226%

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

سزارین                                                       140800 تومان                        352000تومان                                             250%

بیهوشی                                                     65000 تومان                          158400تومان                                             143%

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

انسزیون و درناژ کیست پایلونیدال                     88000تومان                          356000 تومان                                             400%

بیهوشی                                                     35000تومان                           79200 تومان                                              226%

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

با نگاهی اجمالی به هر یک از موارد بالا که البته راندوم انتخاب شده و بایاسی در کار نبود ه و گلچین نشده اند در می یابیم که پرداختی بیماران چندین برابر وگاهی ششصد درصد بیشتر شده است. مثلا برای سزارین250 % عمل سزارین و 243% بیهوشی افزایش داشته که جمع اینها می شود 493%...

تعرفه های چشم پزسشکی را نیاوردم که مردم امید به زندگیشان را از دست ندهند.

اما متوسط افزایش اعمال جراحی 311% و بیهوشی 233% بوده است که فقط در این حوزه متوسط افزایش پرداختی مردم 544% می شود. البته به اینها باید هزینه های ویزیت و مشاوره، و آزمایشات و اسکن و MRIو.... را هم افزود.تعرفه های افزوده شده به طور خلاصه این گونه است که هر بیماری با چندین مورد برخورد دارد وبیشتر سرپایی است مثل آزمایشات و نوار قلب و مشاوره و اسکن و...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  عنوان تعرفه                                                      میزان افزایش

اعمال جراحی                                                        311%

بیهوشی                                                               233%

ویزیت و مشاوره                                                      228%

اندوسکوپی                                                            333%

نوار مغزی                                                              307%

نوار قلبی                                                               73%

اکو                                                                        61%

سونو گرافی                                                            48%

رادیولوژی                                                               44%

آزمایشات                                                               31%

سی تی اسکن                                                      20%

تست ورزش                                                           7%

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

منبع تمام این اطلاعات کتاب جدید تعرفه های پزشکی است که توسط وزارت بهداشت ابلاغ و توسط مراکز اجرا می شود.اینها افزایشهای قانونی است. به این موارد باید مسایل غیر قانونی مثل ارتباط پزشک با شرکتهای مختلف تجهیزات پزشکی، زدن کا بالاتر از کا واقعی، انچام کارهای درمانی تئسط افراد دیگر تیم سلامت از جمله پرستاران ودریافت مبلغ توسط پزشک، کارکردن مهر پزشک اتند محترم در چند مرکز بدون حضور وی و...... را هم افزود.

با این روند و اختلاف فاحش تعرفه های مراکز دولتی و خصوصی، ناظر و منظور بودن خود حضرات ، و عدم وجود یک سیستم مناسب بازرسی و پایش ، انتظار می رود که در صورت حضور جناب آقای دکتر هاشمی در وزارت بهداشت سال بعد و سالهای بعدتر هم شاهد افزایش چندین برابری تعرفه ها برای از بین بردن پدیده های غیر قانونی باشیم.

به امید حق



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 9:33



فراخوان

جمعه 23 آبان 1393

به نام خدای مهربانی

همکاران گرامی!

پرستاران عزیز!

نظر به مسایل اخیر رخ داده در نظام سلامت و بویژه در سطح پرستاری وعدم پیگیری حقوق پایمال شده ی پرستاران توسط نظام پرستاری و برنامه ریزی غلط نظام در حوزه های

قبلی بر آن شدیم تا حرکتی دیگر در پرستاری انجام دهیم .در این راستا با هدایت بزرگان فن واستفاده از تجارب ایشان در صدد ایجاد یک کار گروه بسیار قدرتمند هستیم تا به

موازات نظام پرستاری بتواند از حقوق ما دفاع کند و نیز اهرمی برای پایش سایر تشکلها و محل تجمع کلیه ی تشکلهای موجود باشد که عملا در پرستاری کار صنفی جدی انجام

نمی دهند.برای رسیدن به چنین کار گروهی اقدام به ایجاد یک وبلاگ اطلاع رسانی و یک وبسایت جامع نموده ایم که در حال تکمیل است. لذا از کلیه ی همکاران محترم درخواست

داریم برای اطلاع از اقدامات انجام شده تا به امروز و اقدامات بعدی در حال رویداد که توسط پرستاران این کشور وبه صورت خود جوش شکل گرفته است به وبلاگ و وبسایت زیر

مراجعه کرده وضمن اطلاع از شرایط حاکم بر فضای کنونی پرستاری، در سایت ووبلاگ ثبت نام نمایند تا هم در ایجاد کارگروه یا سندیکای قدرتمند مشارکت داشته باشند و هم مرتب

در جریان مسایل روز شغل خود قرار بگیرند.

شاید اساسیترین مشکل حرفه ی پرستاری بی اطلاعی همکاران از قوانین و حقوقشان است که به طور مستمر اطلاع رسانی می شود.

parastaraneiran.com

parastaraneiran.loxblog.com

 

به امید مشارکت فراگیر همکاران و همت جمعی برای ساختن جامعه ای عدالت خواه



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 20:51



به به چه دکترایی.....

جمعه 23 آبان 1393

جناب دکتر زارع نژاد! شمارار به خدا از من آزرده نشوید یک وقت! چون نمی دانم کی وقتش است که بنویسم؟ اصلا شما اجازه می فرمایید بنویسم یانه؟

بالاخره شما پزشکید... راستی برای حرف زدن که از شما باید اجازه بگیریم ، برای نفس کشیدن چه؟

جناب از مابهتران گرامی! چند ده سال به نظر شما عجله نیست؟ خوردن حق مردم خوب مزه می دهد مگر نه؟ ما که نچشیده ایم...

سوال معلوم است که از روی جهل است (یعنی ندانستن ) وگرنه دانسته را پرسیدن که شرط عقل نیست!!!!!!!(این نسخه ی شما عجیب است!!!)

شان دانشجو با سکوت در برابر فساد و دزدی و زیر میزی و رشوه حفظ می شود؟ بفرمایید بدانیم. شان دانشجو از نظر شما چگونه است؟

راستی شماها که به دروغ عادت دارید، چند تا دروغ می گفتید مثلا می فرمودید : حقوق پرستاران پنجاه میلیون تومان شده است...

کسی که تریبونی ندارد بگوید دروغ است!!!

ما خودمان را با پزشک مقایسه می کنیم چون نوع خدماتمان یکسان است. اما تاجر بازاری !!!! این هم از عجایب شماست....

ما خودمان را با پزشک مقایسه نمی کنیم چون زیر میزی و ... در شان ما نیست. ما می گوییم کارکدمان را بدهید. می گوییم درآمد پرستاری کمتر از پزشکی نیست.

مگر در کشور ما کارهای تخصصی بیماران را پرستاران کانادایی انجام می دهند؟ ما پرسترارن همه ی کارها را می کنیم. از تخصصیترین کار تا ساده ترینش. این حرفهای شما از بی جوابی است.

از شکم پری است و از حق خوری...

طوری می گویید کارانه که انگار شق القمر کرده اید!!!!!! یک صدم حق پرستار را بعد دوسال داده اید... ماهی بین ده تا صد هزارتومان...

بعد این را کرده اید سند افتخار!!! تا می گوییم می فرمایید دولت قبلی!!! ما آذریها مثلی داریم که می گوید: که (بی ادبی )کرد؟ غریبه.... شما هم هر جا کم می آورید می گویید دولت قبلی...

دولت قبلی برای ما خوب بود، بهتر از شما بود به خدا من با رییس جمهورش روبرو حرف زدم به من تو نگفت...و خندید و گفت: حق باشماست .اما شما......

همین معاونت پرستاری که شما افتخارش را می کنید و متاسفانه بلای جان ما شده حاصل همان دولت است.....

شما ریاضیاتتان هم خوب نیست چطور حساب کردید تعرفه گذاری دوازده هزار میلیارد بودجه می خواهد؟(ببخشید یادم نبود که دروغ گفتن با داشتن همه ی تریبونها آزاد است) ولی مهم نیست. این قانون مجلس است و شما نمیدانم چرا خودتان را بالاتر از مجلس می دانید؟(باز ببخشید یادم نبود شما پزشکید و از همه بالاتر....)

داشتن معاونت بلای جان ما شده.. ما حقوقمان را می خواهیم مسندو... مبارک شما. حق مارا بدهید خلاص...

 

دکتر عزیز! بهتر است قبل از هر چیزی انسانیت و برخورد با آدمها را از رییس دولت قبلی بیاموزید، گرچه مطمینم در دوره ی دولت قبلی هم پاچه خوار کس دیگری بودید..

درست مثل داستان قاآنی و امیر کبیر....اگر میدانید که هیچ وگرنه بروید بدانید بد نیست...



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 19:51



از روی دلتنگی...

پنج شنبه 22 آبان 1393

از دشمنان برند شکایت به دوستان      چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم؟

نمیدانم بگویم یا نگویم دردهایم را

بگو آیا

به گوش دوستان و دشمنان خود رسانم این صدایم را؟

بگویم این تحول نیست

برای ما کی میبینیم و میدانیم ومی فهیمیم

با هیچ قانونی قابل تحمل نیست...

از شعر بیرون بیاییم، چون کسی حال شعر و شاعری ندارد اما واقعیت این است شعر سوپاپ اطمینان شاعر است که از درد نترکد (مثل زود پز روی اجاق)

جالب است که اخیرا جناب دکتر هاشمی هر شب در رسانه ی شخصی اش (تلویزیون) مرتب برنامه اجرا می کند. وجالب اینکه سوتی هم می دهند. از بیماری که قرار بوده پولی نگیرند نهصد هزار تومان گرفته بودند کما اینکه گفتند بر میگردانند.جالب است بدانید که سایت نظام هم به این عمل جراحی افتخار میکند!!!!

راستی چقدر این سید زرنگ بوده که نظام پرستاری و صدا و سیما و ... را ملک شخصی خودش کرده است!!!

البته خوب کسی که بدون کار کردن ماهی یک میلیارد درآمد دارد در کشوری که مردم هزینه ی درمان یک بیماری ساده را ندارند واضح است که می تواند و می کند. قدرت پول را دست کم نگیریم...

بارها گفته ام و بار دگر می گویم ..... که این طرح تحول به نفع دولت و ملت نیست. دلیل هم دارم و بارها با آمار و ارقام در همین وبلاگ هم ارائه داده ام اما کسی فریاد مارا نمی شنود .

یک برادر دارم که مدام و در تمام زندگی اش برنامه هایش غلط بوده و هست. باور کنید همیشه قبل از اجرای برنامه به وی گوشزد می کنیم که این ره که تو می روی به جایی که می خواهی نمیرسد و...

هرگز گوش نمی دهد و همیشه می گوید :واقعا شما راست می گفتید.

حالا شده حکایت ما و وزیر محترم! البته اهداف وزیر محترم آشکار است و قبلا بدان پرداخته ایم اما چرا رییس جمهور تدبیر و امیدبی هیچ واکنشی تن به چنین خطایی می دهد؟ البته من که سیاست نمی فهمم شاید دلیلش را درک نمیکنم ، کاش اگر کسی درک می کند مرا هم روشن کند..

حرف من اصلا اینها هم نیست، فقط چون درد زیاد است هی حرف کش می آید، حرف من این است: شما که روی یک رویه ی غلط و برنامه ی قطعا شکست خورده (این طرح اجرا نشده شکست خورده است ) این همه مانور می کنید چرا بزرگترین گروه درمان را ندیده اید و نمیبینید؟

مطمئنم پیش خودتان گفته اید پرستاران خود درگیری دارند و عرضه ی حرف زدن ندارند... گیرم که چنین باشد باید شما با تدبیر و امید حقشان را پایمال کنید؟

که البته عملا چنین عملکردی را نشان می دهید. من دیگر پیشنهادی نمی دهم چون شما خودتان عقل کلید وماشاالله یک معاون پرستاری بسیار کارکشته هم دارید که غلط راهنماییتان می کند.

 

وای اگر روزی

سربجنبانم به بیداری...

ای بابا! این شعر هم مارا رها نمی کند.

راستش با این هزار میلیاردها ،یاد سه هزار میلیارد معروف افتادم. عجب حماقتی کرده اند ایشان!

شما بسیار ساده و قانونی ده هزار میلیارد از پول مردم را که باید بدهید خرج معیشتشان کنند را، به جیبهای مبارکتان واریز کردید و آب از آب تکان نخورد و نخواهد خورد و مردم وقتی متوجه خواهند شد که...... (مردم اصلا مهم نیستند. من چه می گویم)

جناب آقای دکتر روحانی عزیز!

رییس جمهور محترم و محبوب!

خاطرم هست فرزند رییس جمهور قبلی فرمودند: شما بعدها از پدرم مجسمه ای خواهید ساخت... و من فکر میکنم آن روزها دور نیست(این فرزند خلف از من هم غیب گوتر بوده است)

اما روزی که شما انتخاب شدید من برایتان چندید شعر سرودم و چون چاپلوسی بلد نیستم ارسال نکردم و فقط خوشحالیم را با خودم تقسیم کردم.

ای ابرمرد پایداریها!!!           رو سیاه از تو جمله خواریها!!!....

بماند...

کاش پیش خودم روسیاه نشوم. با این خرجی که از جیب مردمم می برید وبه جیب اشرافیت واریز می کنید. کاشش..

اگر دردم یکی بودی؟ چه بودی؟...........

ای بابا ! این شعر مرا کشت. بروم شعری بنویسم تا نترکیده ام...

یا حق

 



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 11:31



دروغهایی شیرین.....

پنج شنبه 21 آبان 1393

باور کنید همه چیز دیده بودیم اما.....

آخر چطور می شود این همه دروغ و نیرنگ را هضم کرد؟

یعنی مردم متوجه نمی شوند؟ جناب معاون درمان! کدام رییس بیمارستان تا شب در بیمارستان می ماند؟

شما قبل از سرزده رفتن، سرزدگی را دور زده بودید...واضح بود و روشن..

مردم ما حقوقشان را نمی دانند و این دلیل خوبی برای ادا نکردنش است.بیچاره ها اینقدر از شما کشیده اند که با حد اقلها هم اعلام رضایت می کنند.

اما سیزده نیامده دروغها شروع شده است:

1-فرمودند چهل در صد حقوق پرستاران اضافه می شود... والبته که شد اگر شماها(غیر پرستاران) دیدید ماهم دیدیم

2-فرمودند شرکتیها با قرارداد یک میلیون وپانصد شروع به کار میکنند والبته با ششصدو هشت هزار تومان قرارداد شروع به کار کرده اند. همان روزها ما گفتیم نمی شود گفتند تازه مزایا هم به آن اضافه می شود...

3-گفتند تعرفه گذاری خدمات پرستاری در بیمارستانهایی از هر استان پایلوت اجرا می شود بعد فرمودند هفت و دیروز اعلام کردند دو.... بیمارستانها چطور آب می روند؟!!!!!

4-می فرمایند ما قیمت کالایمان را سه برابر می کنیم ولی شما همان پول سابق را می دهید؟!!!! جل الخالق!!! چه شعبده بازانی هستند ایشان؟!!!!

5-...باور کنید همه ی دروغهای گفته شده را ردیف کنم سقف آسمان ترک بر میدارد...من زیر سقف اتاقی کوچکم می ترسم.

و بدا به حال ما..

بدا که این دروغها را از تلویزیون اعلام می کنند!!!!! چگونه می شود به این رسانه ی ملی اعتماد کرد؟

رسانه ی ملی یا رسانه ی اشرافیت؟

به هر حال ما درد زیاد داریم. هر چه درد دارید به ما بدهید.

درد دیدن ودم فروبستن بد دردی است. مردم نمیبنند چه بلایی سرشان می آید و ما می بینیم. چگونه فریاد بزنیم دردمان را؟

بدتر از همه این دروغهاست که می گویند.آن هم از تلویزیون!!!!!

دیگر من که به تلویزیون اعتماد ندارم...



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 23:51



حیله هایی جدید در راه است....

پنج شنبه 15 آبان 1393

و مکروا ومکرالله، و الله خیرالماکرین

در آغازین روزهای تابستان که بحث اجرای تعرفه گذاری پیش آمده بود وبدنبال تجمهع های بیمارستان امام و سپس تجمع چهارم تیر روبروی مجلس که بسیار ناامید کننده برای ما وامیدآور برای وزارت پزشکان بود، جناب وزیر مسلمان و مومن که به حضرت علی (ع) اقتدا دارند و حق کسی را نمی گذارند خورده شود ولازم باشد دست برادرشان را داغ می گذارند و ماهی چند بیمار را رایگان عمل کرده ، با کوچکترین مرد دنیا نمایشی ستودنی اجرا می کنند، اعلام کردند که این قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری کارشناسی شده نیست و قابلیت اجرا ندارد. وبنده(یعنی وزیر عادل) پیشنهاد می دهم که کارانه ی پرسنل پیراپزشک دوبرابر شود وپرسنل اداری هم.

نکته ها(تا یادم نرفته): آیا وزیر در جایگاهی هست که یک قانون را غیر قابل اجرا بداند؟

بعد از آن هم فرمودند چنین چیزی در هیچ جای دنیا وجود ندارد!!!!(یاد ماجرای شتر افتادم که گفتند گردنت کج است گفت کجایم صاف است؟) خوب برادر عدالت پرور ! کجای ما به همه جای دنیا رفته؟ دوما کجای دنیا (حتی عراق و افغانستان را هم گفتی بگو)این همه اختلاف پرداخت وجود دارد؟

بعد فرمودند: دوستان خودشان را با کشورهای دیگر مقایسه می کنند!!!! شما خودتان تمام ایده ها وطرح هایتان را از مغزتان که نمی تراوانید چون این مغز در جاهای دیگری کاربرد دارد بالاخره با طرحهای جدید و تعرفه های جدید روشهای جدیدی هم برای خدمت به خلق لازم است، همین کتاب تعرفه های شما معروف به کالیفرنیاست! کالیفرنیا استانی است از استانهای ایران و البته زیر استان خوزستان شاید!!!!(باور کنید)

از بحث دور شدیم:

پس این پیشنهاد را که کارانه های ناچیز بین صفر تومان تا 500 هزار تومانی را دوبرابر می کنند!!! را وزیر آن موقع مطرح کردند..

بعد که با اعتراضات ما مواجه شدند از مشاورانشان شنیدند که پرستاران غرق در اختلافات داخلیند، هرگز ده نفر هم جمع نمی شوند، حالا که با اتحاد ما مواجه شده اند باچشمان از حدقه بیرون زده دنبال راهکارهایی برای فریب دادن و خاموش کردن این شعله ی حق طلبی هستند.

به خدا ما نه اهل تجمعیم و نه اعتصاب و نه اعتراض...اما شماها جانمان را به لبمان رسانده اید. دارید از اسلام خرج می کنید.به خدا بالای نود درصد افراد این بی عدالتیهارا از دین می دانند.....

اسلام به ذات خود ندارد عیبی....

پس با دیدن عزم ما فرمودند که پایلوت اجرا می کنیم....

حالا دارند همین حرفها را با آب و تاب به خورد ما می دهند...

چشمهارا باید شست...

حرف آخر من به عنوان یک پرستار این است:

ما فقط خواهان اجرای عدالت در نظام سلامت کشوریم و این از پرداختها شروع می شود....

مشتری مداری محض باید حاکم باشد...

می خواهید تعرفه های پرستاری را اجرا بکنید یا نکنید...

ما عدالت خواهیم و تا استیلای پرچم عدالت خفه نمی شویم.....

متاسفانه در این میان دوستانی از نظامهای مختلف دانسته یا ندانسته دارند به این بی عدالتیها دامن می زنند مثلا نظام شیراز اعلام میکند که با نماینده ی مجلس جلسه داشته اند و ......نتیجه را همه می دانید.

این دوستان اگر دانسته چنین می کنند به خودشان خیانت کرده اند چون ما دیگر به ایشان رای نخواهیم داد ومجبورند برگردند و روپوش بپوشند. نمیدانم چرا وزی به فکر این هست که وزارت وفا ندارد و برای روزهای بی وزارتیش دارد امکانات فراوان تهیه می کند اما این دوستان هیاتهای نظام و شورای عالی نظام پرستاری و... نه!؟؟

گویا اینها مارا آنقدر (زبانم لال)....... فرض کرده اند که گمان می برند مجددا با دوتا بیانیه بهشان رای خواهیم داد!؟

به هر حال ما تا بساط این بی عدالتی بر چیده شود فریب نمی خوریم. خدا با ماست چون ما حق می گوییم.

اینجاست که به سوالتان که در ذهنتان مانده جواب می دهید:

ربط آیه ی اول متن به این نوشته......

 



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 18:36



اینهم از نظرات قبل از معاونت رییس....

دو شنبه 12 آبان 1393

رییس سازمان نظام پرستاری اعلام کرد:

حداقل و حداکثر حقوق پرستاران با اجرای تعرفه‌های پرستاری

» سرویس:                        اجتماعي - سلامت                   
1511.jpg

رییس سازمان نظام پرستاری به اعلام حداقل و حداکثر دریافتی پرستاران پس از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پرداخت و گفت: میزان این افزایش حقوق مبتنی بر عملکرد پرستار خواهد بود.

 

محمد میرزابیگی در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به پنج مصوبه دولت برای پرستاران از جمله تعیین تکلیف نهایی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، عضویت پرستاری در شورای عالی بیمه سلامت، صدور پروانه کار پرستاری و تشکیل معاونت امور پرستاری در وزارت بهداشت عنوان کرد: برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری، مسیر تایید وزارت بهداشت را طی کرده‌ و در کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی بیمه حضور پیدا کرده‌ایم.

 

وی افزود: البته چند پزشک عضو این کمیسیون‌ها به شدت مخالف اجرای تعرفه‌ها بودند. با این حال دکتراحمدی‌نژاد اصرار داشت هر تصمیمی درباره پرستاری اتخاذ شده، در دولت خودش عملی شود. معاون اول رییس جمهور هم که در جشن روز پرستار حضور یافته بود، گزارش مفصلی درباره وضعیت پرستاران به رییس‌جمهور ارائه کرد و از آن زمان پیگیری مطالبات سرعت گرفت، به گونه‌ای که تاکنون چهار جلسه با حضور همه اعضای شورای عالی بیمه سلامت در دفتر دکتر رحیمی برگزار شده است که آخرین آن مربوط به هفته گذشته بود. هرچند هنوز جلسه رسمی با ابلاغ دبیر شورای عالی بیمه برای سامان‌یابی تعرفه‌های پرستاری برگزار نشده است اما همین جلسات را جلسات شورای عالی بیمه تلقی می‌کنیم.

 

رییس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه تاکنون سازوکار مربوط به اجرای تعرفه‌ها به خوبی پیش رفته است، عنوان کرد: آخرین مصوبات کمیسیون تخصصی شورای عالی مربوط به تقسیم کردن خدمات پرستاری به دو بخش سرپایی و بستری و تصویب بسته‌های خدمتی در این دو بخش بود. بر این اساس میانگینی برای خدمات پرستاری معمولی در نظر گرفته می‌شود. اکنون هر پرستار در قبال حقوق و مزایایی که دریافت می‌کند موظف به اجرای چند بسته خدمتی است. پس از اجرای تعرفه‌ها، اگر هر پرستار بیش از این موظفی، خدمت ارائه کرد باید بر مبنای عملکردش برای او محاسبه شود.

 

وی درباره سقف و کف دریافتی پرستاران پس از تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اظهار کرد: این میزان دریافتی متفاوت است. در سال 83، یک پرستار شاغل در بخش دولتی که 12 سال سابقه خدمت دارد، 130 هزار تومان حقوق می‌گرفت که در آن زمان از کم‌ترین حقوق کشور هم پایین‌تر بود.

 

میرزابیگی اضافه کرد: اکنون دریافتی یک پرستار شاغل در بخش دولتی با 12 سال سابقه خدمت، به طور میانگین یک میلیون تومان است که البته ممکن است بسته به میزان ارائه خدمت کمی بیشتر یا کمتر شود. البته در بخش خصوصی وضعیت پرداختی‌ها مطلوب نیست و به حدود 400 تا 500 هزار تومان در ماه می‌رسد.

 

وی اضافه کرد: اگر تعرفه‌گذاری به شکل صحیح اجرا شود، دریافتی پرستاران دو برابر خواهد شد. البته این افزایش نه از حقوق دولتی بلکه از درآمدهای بیمارستان تامین می‌شود و مبلغ ثابتی هم نیست ممکن است یک ماه کمتر و یا یک ماه بیشتر باشد. به هر حال مبتنی بر عملکرد پرستار است.

 

انتهای پیام



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 22:43



تعرفه های پرستاری برای 7 بسته خدمتی و 5 گروه بیمار تدوین شد

دو شنبه 12 آبان 1393

             

       سلام به همه

این متن رو از وبلاگ پرستاری و مامایی شهید بهشتی کپی کردم بخونید و تاریخشو ببینید و به عظمت نظام پرستاری پی ببرید:        

           

صدیقه سالمی در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری افزود: با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ارتباط روحی پرستار و بیمار نزدیکتر و رضایتمندی هر دو افزایش می یابد. بنابراین نتیجه اصلی و سود واقعی آن به جامعه و مردم باز می گردد.

  دبیر شورای عالی نظام پرستاری اضافه کرد: تاکنون پرستاران در بیمارستان ها مجبور به انجام وظایفی بودند که در شرح وظایف مصوبشان وجود نداشت و بابت آن تعرفه ای دریافت نمی کردند.

وی تصریح کرد: فشار کار زیاد، کمبود کادر پرستاری و انجام خدمات مربوط به سایر افراد تیم درمان، همواره پرستاران را از فعالیت های اصلی خود به ویژه در برقراری ارتباط سازنده با بیمار باز می داشت، پرستاران نمی توانستند آن طور که خود مایلند و شأن حرفه ایشان ایجاب می کند به بیماران رسیدگی کنند اما امیدواریم با اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری این مشکلات نیز برطرف شود.

 

معاون فنی سازمان نظام پرستاری گفت: خوشبختانه با ابلاغ وزیر بهداشت، این قانون به زودی به صورت پایلوت اجرایی می شود.

 

وی تأکید کرد: مهمترین دلیل طولانی شدن اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری علاوه بر تهیه بسترهای لازم، تحمیل نشدن بار مالی اضافی به بیماران بود. به همین علت رایزنی با بیمه ها قبل از اجرای این قانون اجتناب ناپذیر بود

.

سالمی اضافه کرد: در زمان حاضر تعرفه گذاری خدمات پرستاری در شورای عالی بیمه مطرح  شده و امیدواریم با تشکیل آخرین جلسه این شورا تصمیم نهایی برای پذیرش تعرفه ها از سوی سیستم های بیمه گر هر چه سریع تر اعلام شود.

 

 

وی با اشاره به اضافه نشدن هزینه ها در پی اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: قطعاً برخی از خدماتی که پرستاران ارائه می دهند دارای تعرفه پایین تری نسبت به سایر گروه های درمانی است بنابراین مردم دچار آسیب اقتصادی نمی شوند.

 

 

وی پیگیری بحث تعرفه گذاری خدمات پرستاری را ناشی از درخواست ها و مطالبات پرستاران دانست و افزود: سازمان نظام پرستاری پس از تشکیل، به دنبال اولویت گذاری خواسته های پرستاران برای پیگیری بود که طی نظرسنجی های صورت گرفته از پرستاران سراسر کشور تعرفه گذاری خدمات پرستاری به عنوان ام المطالبات جامعه پرستاری مطرح شد.

 

 

دبیر شورای عالی نظام پرستاری افزود: پژوهش های صورت گرفته در تمام کشور های جهان نشان می دهد به همه خدمات ارائه شده توسط گروه پزشکی تعرفه تعلق می گیرد ولی برای پرستاری فقط خدمات در منزل دارای تعرفه است.

 

 

وی ادامه داد: در کشور ما از سال 79 برای دفاتر مشاوره پرستاری و خدمات در منزل تعرفه تعیین شد اما این تعرفه ها تاکنون هیچ تغییری نکرده است. از این رو برای هویت بخشی به خدمات پرستاری و سامان دادن به وضعیت دریافتی های پرستاران، تعرفه گذاری خدمات پرستاری از سوی سازمان نظام پرستاری در دستور کار قرار گرفت.

 

سالمی افزود: ابتدا طی نظرسنجی از صاحبنظران پرستاری زمان انجام خدمت، خطر برای بیمار، خطر برای پرستار یا خطر برای هر دو به عنوان عوامل لازم برای تعرفه گذاری تعیین شد و از ضرب کردن آنها در یکدیگر K  خدمات به دست آمد.

 

 

وی به تهیه مستندات علمی در سازمان نظام پرستاری برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد و گفت: طی یک پژوهش میزان ساعت کار پرستاران، حقوق و مزایای دریافتی و نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در جهان با ایران مقایسه شد و نتیجه آن نشان داد تفاوت بسیار زیادی بین دریافتی پرستاران در کشور ما و سایر کشورها وجود دارد.

 

 

معاون فنی سازمان نظام پرستاری افزود: هنگام ارائه طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری به مجلس در سال 86، اعضای حاضر در کمیسیون بهداشت و درمان به دلیل سابقه نداشتن این طرح در دیگر کشورها با آن مخالفت کردند اما سازمان نظام پرستاری اعلام کرد فقط در صورتی که حقوق و مزایا، ساعت کار و نسبت پرستار به تخت در کشور ما نیز به اندازه یا حداقل به میزان متوسط سایر کشورها باشد از درخواست خود برای تعرفه گذاری صرفنظر می کند.

 

 

وی ادامه داد: در پاسخ به نمایندگان مجلس متوسط حقوق 5 میلیون تومانی پرستار، میانگین ساعت کار 35 ساعت در هفته و نسبت پرستار به 4 تا 6 تخت در بخش جراحی و داخلی سایر کشورها که در ایران به بیش از 10 می رسد را عنوان کردیم.

 

 

سالمی با اشاره به جمع آوری این مستندات در قالب کتابچه و ارائه به مجلس افزود: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان از سازمان نظام پرستاری خواستند. دلایل لازم برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز ارائه شود که کتابچه 40 دلیل آماده شد.

 

 

وی گفت: قبل از مطرح شدن طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری در صحن علنی مجلس این طرح در کازیو مخصوص نمایندگان قرار گرفت و با تلاش و رایزنی های همکاران ما در هیئت مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور با نمایندگان شهر خود این طرح با اکثریت آراء در مجلس به تصویب رسید.

 

وی ادامه داد: نکته جالب اینکه از میان 5 مصوبه دیگر مجلس که در همان روز (6 تیر86)با آرای 130 تا  135 رأی به تصویب رسیدند، طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری 194 رأی موافق کسب کرد.

 

 

معاون فنی سازمان نظام پرستاری با اشاره به تدوین شرح وظایف پرستاری پس از تصویب قانون تعرفه گذاری گفت: از آنجایی که شرح وظایف پرستاری از سال 79 بازنگری نشده بود اگر قانون تعرفه گذاری با همان شرح وظایف قبلی پرستاران اجرایی می شد ارزش واقعی خود را از دست می داد و چه بسا به ضرر پرستاران تمام می شد. بنابراین با همکاری مدیران و صاحبنظران دفاتر پرستاری وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز درمانی، شرح وظایف پرستاری در 3 سطح عمومی، تخصصی و مدیریتی با رویکرد پیشگیری، درمان و توانبخشی تعریف شد.

 

 

وی اضافه کرد: شرح وظایف پرستاری آماده شده و در سایت سازمان نظام پرستاری، وزارت بهداشت و دفتر حقوقی وزارتخانه قرار گرفت و پس از مدتی ابلاغ شد و در آن خدمات جدیدی که پرستاران به عنوان کمک انجام می دادند و به آنان تعرفه ای تعلق نمی گرفت نیز جزو شرح وظایف آنان قرار گرفت.

 

 

سالمی ادامه داد: پس از تدوین شرح وظایف پرستاری باید برای خدمات استاندارد تعرفه تعیین می شد که با مشورت صاحبنظران پرستاری و متخصصان اقتصاد بهداشت 5 عامل زمان، مهارت پرستار، پیچیدگی کار، خطر برای پرستار و خطر برای بیمار لحاظ شد که با همکاری مدیران و اساتید پرستاری تمام 515 خدمت موجود در کتاب استانداردهای خدمات پرستاری بر اساس عوامل مذکور نمره گذاری شدند.

 

دبیر شورای عالی نظام پرستاری اضافه کرد: سپس متوجه ناهمجنس بودن اعداد شدیم و با بررسی روش های مختلف محاسبه عدد K در سایر کشور ها از روش های مختلفی استفاده کردیم که در این روش وزن دهی به هر خدمت انجام شد، بدین معنا که آن 5 عامل به صورت افقی و عمودی در جدول در برابر هر خدمت قرار گرفت و صاحبنظران ضمن مقایسه هر کدام از این عوامل معادل اعداد فرد 1 تا 9 به آن وزن دادند.

 

 

وی با بیان اینکه بر اساس روش AHP و انجام چندین محاسبه پیچیده عدد K  خدمات پرستاری به دست آمد افزود: برای تسهیل در تعیین K خدمات پرستاری توسط واحدهای حسابداری مراکز درمانی با مشورت های صورت گرفته به جای تعریف K برای هر خدمت،  K برای بسته خدمتی تعریف شد.

 

 

سالمی با اشاره به اینکه بسته خدمتی شامل خدمات عمومی و اختصاصی برای 69 بخش بیمارستانی بود، گفت: در زمان حاضر با ادغام بخش های دارای رقم K نزدیک به یکدیگر، 69 بسته خدمتی در قالب 7 بسته با k نزدیک به هم تعریف و  آماده شد.

 

وی تأکید کرد: همچنین با محاسبات صورت گرفته بسته خدمتی به نسبت تعداد خدمات در ماه، روز و شیفت و میانگین تعداد بیمار در ماه، روز و شیفت محاسبه شده است.

 

 

دبیر شورای عالی نظام پرستاری گفت: گاهی بیماری در بخشی بستری می شود و علاوه بر مراقبت های مخصوص آن بخش از خدمات اضافه دیگر نیز برخوردار می شود به عنوان مثال بیماری در بخش کودکان بستری است و دچار شکستگی پا نیز شده است بنابراین باید K برای خدمات اضافه نیز تعریف می شد. اما به پیشنهاد دوستان صاحبنظر برای رفع این مسئله سطح بندی بیماران انجام شد.

 

 

وی با بیان اینکه بیماران بر اساس وابستگی به دریافت خدمات از سوی پرستاران به  5 سطح تقسیم شدند افزود: بیمار سطح یک کاملاً وابسته است و به تدریج هر چه بیمار از خدمات کمتر درمانی برخوردار شود به سطح 5 نزدیکتر می شود البته بر اساس استاندارد برخی بیمارستان ها در این سطح بندی، بیمار سطح 5 بیمار وابسته تعریف شده است.

 

معاون فنی سازمان نظام پرستاری ادامه داد: بر اساس سطح بندی جدید بیمار با بستری شدن در هر بخش در نهایت از 22 مورد خدمت اضافه برخوردار می شود.

 

 

وی هدف از این اقدام را بهره مندی صحیح پرستار از تعرفه خدمات و به دست آوردن حق قانونی آنان برشمرد و  گفت: سطح بندی بیماران باعث می شود به عنوان مثال اگر پرستار تعداد زیادی از خدمات ویژه را برای بیمار بخش داخلی انجام داد تعرفه بخش ویژه را نیز دریافت کند و البته بر عکس آن هم امکانپذیر است.  

 

سالمی با اشاره به همکاری های صورت گرفته برای تهیه بسترها و زمینه های اجرای قانون تعرفه گذاری، تلاش بی وقفه کارشناسان معاونت فنی سازمان را در افزایش سرعت کار مؤثر دانست و افزود: بی شک این فعالیت های متعدد و پیچیده بدون همکاری دانشگاه های علوم پزشکی، هیئت مدیره های نظام پرستاری، مدیران، اساتید و صاحبنظران پرستاری امکانپذیر نبود که از همه آنان قدردانی می کنم. به ویژه همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه ستودنی بود.

 پایان خبر

                                                      
                   
                    +                      نوشته شده در  چهارشنبه سی و یکم شهریور 1389ساعت 9:50  توسط مدیریت وبلاگ


نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 19:38



اخلاق و رفتار پرستاران

یک شنبه 11 آبان 1393

خیلی وقت است که می خواهم راجع به دید بد مردم نسبت به رفتار پرستاران مطلبی بنویسم ولی هر بار موضوعی پیش می آید و تا وارد نوشتن متن می شوم این را فراموش و آن را ارسال میکنم.

مردم اغلب می گویند پرستاران بد اخلاقند. البته قبلا یک متنی ارسال کردم با عنوان سخنی با مردم، ولی این تکمله ی همان است.اولا کجا و کدام اداره ،فروشگاه یا مراکز خدماتی و ...بانکها، ادرات دولتی و غیر دولتی، تعمیرگاهها و.....کجا بفرمایید خوش الاقند؟

حالا در مراکز درمانی بگویم نگهبانی، پذیرش،پزشکان محترم و.... چطور؟ آیا ایشان خوش اخلاقند؟

در نظر داشته باشیم که اغلب گروهها وظایف خودشان را انجام می دهند ولی پرستاران نه...که اینها را در همان نوشته شرح دادم و ساعات استراحت پرستاران و ... را.

البته بداخلاقی دیگران دلیل قانع کننده ای برای بداخلاقی ما در هر شغل و سمتی نیست. اما بر خلاف آنچه می گویند پرستاران فرشته نیستند و از آسمان نیامده اند. ایشان هم مثل سایرین مشکلات دارند،درگیری خانوادگی دارند و هزاران درد با درمان و بی درمان، به این اضافه کنید انتظارات اضافی ودور از وظیفه ی مسیولین و مراجعین غیر قابل توجیه را، که هر چه بگویی حرف خودش را می زند.

دیگر سنگ را هم بگذاری باور کنید لب به اعتراض وا می کند ما که انسانیم و احساسمان این است (و واقعا هم) حقمان را می خورند و....

خودتان قضاوت کنید.اما عادلان. البته نه با عدالت وزارت پزشکان بلکه با عدل علی (ع)...

ما همه خوش اخلاقیم اگر بگذارند. خوش اخلاقتر از ما پرستاران شاید فقط  مادران در لحظه ی لذت بردن از رفتارهای فرزندشان باشند و بس.

ما خیلی خوش اخلاقیم ، اگر بگذارند...



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 22:20



سیستم علی اصغری در وزارت بهداشت

یک شنبه 11 آبان 1393

سلام

من هرگز از شکست دیگران حتی دشمنانم شاد نمی شوم. از کوکی هم چنین بودم. اینک هم علیرغم تمام ظلمهایی که بر ما می رود از شکست این طرح شاد نمی شودم چون هزاران میلیارد تومان پول که باید هزینه ی بالا بردن کیفیت درمان مردم می شد در آتش بی اطلاعی مردم سوخت....

اینک هنوز یک قدم جلو نرفته آقایان با من بمیرم تو بمیری می خواهند همکاران زیر میز بگیر که به قول خودشان 5% (چه دقیق آمار دارند) و رو میزی بگیرشان هم بااین حساب می شود نود و چند درصد...را راضی و قانع کنند که پول اضافه از مردم نگیرند. ضمنا یک طوری حرف می زنند که گویا قبلا این کار قانونی بوده و منبعد غیر قانونی می شود.

البته خود آقایان می دانند که چه می کنند و می دانند که برنامه ای برای کنترل چنین خلافهایی ندارند .... رطب خورده منع رطب کی کند

خاطرم هست زمانی که علی پروین سرمربی پرسپولیس بود سیستمی داشت معروف به سیستم علی اصغری....

یعنی بزن زیر توپ بره بعد ببین چی میشه؟ یار خودت می گیره یا نه؟ البته خوب خیلی هم موفق می شد چون قابل پیش بینی که نبود توپ کجا و چطور هر بار فرود میاد. از نبوغ محمد خانی و پیوس و ... استفاده می کرد و ...

بگذریم ...

با حرفهایی که دوستان وزارت بهداشتی و روسای محترم دانشگاهها می زنند یاد این ماجرای بی ربط افتادم...

چند سوال و چند پیشنهاد دارم:

1-این دکترهای محترم که ماشاالله با اعلام عدد 5% برای زیر میز بگیران نبوغ خود را نشان دادند که چه آمار دقیقی دارند بفرمایند چند در صد از بیماران به مراکز دولتی مراجعه می کنند؟(که البته با این اعدادو ارقام تحقیق شده و مستند قطعا می گویند 99/9% که تازه آن /1درصد هم غیر مستقیم از مراکز دولتی استفاده می کنند)

2-چند درصد از مراجعان این مراکز بستری می شوند؟

3-چند در صد از این مراجعان بیمه ی خدمات در مانی دارند؟(جز بیمه های خاص مثل نیروهای مسلح و بانک و ...)

4-کلا ظرفیت خدمت دهی مراکز دولتی توان پوشش دادن چند در صد بیماران کشور را دارد(خود من می دانم توان صد در صد دارد گفتم برای دوستانی که نمی دانند بپرسم تا دوستان مستند خدمتشان عرض کنند)

5-ودر نهایت چند در صد از مردم ایران بیمار می شوند؟ (منظورم بیماریهای روانپزشکی مثل افسردگیهای خفیف و ... نیست که باز بفرمایید .... بگذریم)

 

ااما پیشنهادات بنده:

1مترونها وروسای محترم پرستاری که از طرح تحول حمایت کردند را گردآورید تا ببینیم در ازای این حمایت کورکورانه چه عایدشان شده است؟(منظورم مقدار ثوابی است که بابت همکاری به حسابشان نوشته می شود یا فقط همان حفظ میز کفایت می کند؟)

2-از افراد مذکوربند 1بپرسیم که این طرح تحول چیست؟ از کجا شروع و به کجا می رسد؟ (یاد داستان فیل و بازدیدش توسط افراد در تاریکی افتادم که یکی می گفت فیل ستونی محکم است و یکی می گفت تخت بزرگ و یکی ناودان نرم و. بلند و....بستگی داشت کدام قسمت را لمس کرده باشد)

3-شما که استاد پایلوت هستید این بازرسی و رسیدگی به زیر میزی گیری را به ما پرستاران واگذار کنید تا بساطش را برچینیم .این را دیگر قبول دارید که هر کاری را به پرستاری بدهید بلافاصله اجرا می شود به بهترین نحو...

4-چرا از رویارویی با ما می ترسید؟ چرا خودتان می نشینید و از طرحی که خودتان ریخته و برای انتفاع خودتان است بی منتقد عادل یک طرفه دفاع و تعریف میکنید؟ آیا به طرحتان شک دارید یا توانایی خودتان؟ یا اینکه خودتان هم می دانید که چه طرحی ریخته اید و می ترسید با کوچکترین مناظره این بزرگترین افتخار دولت تدبیر و امید  هم از دستتان در برود واقعا قدرت رسانه را من شخصا الان به خوبی درک میکنم ولی پیشنهاد می کنم جناب میرزابیگی که به زعم عامه ی مردم نماینده ی پرستاران است ولی در واقع مطیع وزارت بهداشت به عنوان منتقد بنشانید روبرو م متنهایی حاضر شده بدهید تا بپرسد و جواب بدهید و هی ابراز رضایت کند. اینطور بهانه ی مارا هم از دستمان خارج می کنید.

به مغزم فشار زیادی آوردم .بروم فسفر بخورم باز راهکار دارم....



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 10:59



شهید راه ستم....

شنبه 10 آبان 1393

خانم مژگان عزیزی، 31 ساله که سابقه ی کار در بافت و کهنوج را داشته از سال نود و دو در بیمارستان امام حسین منوجان کهنوج کرمان استحدام شده و شروع به کار کرده است. ایشان بدو استخدام متاهل بوده و  بعد استخدام بارادار می شوند. نظر به زورگویی سیستم درمان و قانون گریزی به ایشان با وجود ریسک سقط اضافه کار اجباری داده شده و علیرغم اصراراهای ایشان همکاریی صورت نگرفته است. ایشان در ماه ششم بارداری دچر حین شیفت دچار لکه بینی شده و متاسفانه جنینشان سقط می شود.این بیمارستان کلا هفت نیرو دارد و شامل بخش اطفال و داخلی و اورژانس است و سرپرستار یکی از بخشها دریافتیش زیر یک میلیون و دویست است با حدود دوازده سال سابقه ی کار بقیه را که دیگر خودتان حدس بزنید.لازم به ذکر است که قانون ارتقای بهره وری در این مرکز دانشگاهی اجرا نمی شود وکارانه ای به پرسنل نمی دهند و حتی این بسته های اخیر راهم به ایشان نداده اند. بدتر از همه حتی اضافه کاریهایشان را هم نمی دهند واجبارا اضافه کاری به ایشان می دهند اما پرداخت به پزشکان کاملا به موقع است!!!!!!!!!!!!

شب ششم آبان ایشان مثل بسیاری از پرستاران علیرغم اینکه وظیفه اش نبوده به همراه راننده ی آمبولانس همراه مریض به کهنوج اعزام و در راه برگشت به دلیل حادثه ی رانندگی دچار سانخه و آتش سوزی شده ومتاسفانه مظلومانه جان باخته است.

ایشان شهید راه ظلم و ستم نظام بهداشت و درمان ووزارت پزشکان به پرستاران است.

اما در همین راستا جناب میرزابیگی که هرگز پیگیر چنین ظلمهایی نمی شود و نیست به منوجان رفته و در مراسم ختم ایشان شرکت کرده که از ایشان تشکر می کنیم. اما کاش به جای این شو ها و... پیگیر حقوق به حقه ی پرستاران باشند. این حوادث برای همه پیش می آید اما دقت کنیم که وظیفه ی پرستار بالین همراهی بیماران خارج از مرکز نیست و تکنسینهای اعزام باید این کار را بکنند.

نمی خواهم بیش از چیزی بنویسم که بگویند مرگ همکارشان را دستاویز اهداف صنفی شان کرده اند که البته اگر چنین هم باشد لااقل از پایمال شدن خون همکارانمان جلوگیری می شود و مرگ همکارانمان حداقل به زندگی سایرین می انجامد

روحش شاد و قرین رحمت الهی باد...



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 12:55



خبر و تسلیت

جمعه 9 آبان 1393

خبر:خانم مژگان عزیزی 31 ساله،پرستار بالینی بیمارستان امام حسین منوجان در حال بازگشت از مسیر کهنوج درون آمبولانس به دنبال سانحه تصادف وحریق آمبولانس در آتش سوخت و جان باخت!!!!!

ما پرستاران ایران اعضای یک خانواده ایم و وقتی شنیدیم در منوجان کهنوج کرمان پرستاری در آتش حادثه سوخته و جان باخته، سوختیم و جان نباختیم.

اما متاسفیم که در عصر ارتباطات این خبر بعد از سه روز آن هم به همت همکاران به ما رسید.

ما از همینجا از آنجایی که تریبونی در اختیار نداریم و کلا موجودات مهمی نیستیم اجبارا از همینجا که اگر از ما نگیرندش به خانواده ی محترم ایشان، به پرستاران داغدیده وبه جامعه ی مظلوم و ظلم ستیز پرستاری این غم بزرگ را که بارها وبارها تکرارشده است تسلیت عرض می کنیم.

تریبون به دستها خوش باشند و بتازند بر سنگفرشهایی که خون ماها رنگینش کرده است...

 سوال:

پرستار بالین چرا برای اعزام بیمار فرستاده می شود؟

البته این سوال کمی دور از ذهن است چون پرستار همه کاره ی سیستم موقع کار است. لازم باشد منشی ، خدمات، کمک بهیار، نگهبان،و پزشک هم می شود... هرجا کتک خوری لازم باشد پرستار مهیاست.

حرف دیگری نمیزنم تا نگویند مرگ جانگداز همکارمان را بهانه ی دعوا کرده ام اما به خدا جانم می سوزد..می سوزد ...می سوزد...



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 21:51



سخنی با مردم شریف ایران

پنج شنبه 8 آبان 1393

سلام خدمت ملت شریف و بزرگوار ایران!

در اینکه شما لایق بهترینها هستید هیچ شکی وجود ندارد و ماهم خود را از شما می دانیم و می بینیم و تافته ی جدا بافته نیستیم. واین بهترینها را در سیستم درمان بیشتر و بهتر از هر جای دیگر باید دریافت کنید.

اگر شما در مراجعه به مراکز درمانی پرستاران را بی حوصله، خسته، عصبانی یا بداخلاق می بینید و از همان بدو ورود برایش شمشیر را از رو می بندید و معتقدید باید سر پرستار بی گناه فریاد بزنید تا کارتان انجام شود،(که البته این دیدگاه درستی نیست) دلایلی دارد.ما این دلایل را با ساده ترین زبان ذکر میکنیم امیدواریم که سوئ تفاهمات رفع شود و خودتان قضاوت کنید:

1-ما پرستاران اغلب در چند مرکز در مانی به علت حقوق پایینمان مشغول به کار هستیم. از 720 ساعت یک ماه بیش از پانصد ساعت در حال کار فیزیکی مستقیم با بیماران وبیش از سی ساعت در مسیرهای بین مراکزیم. گمان نکنید که حدود کمتر از 170 ساعت مانده را می خوابیم . نه! نصف آن را هم در خدمت خانواده و حدود کمتر از 90 ساعت فرصت استراحت داریم. این کم خوابی  خود باعث بروز مشکلات رفتاری می شود که نا خواسته است.

2-در یافتی ما پرستاران با یک شیفت کاری با سابقه ی ده سال کار سخت حدود یک میلیون وپانصدهزار تومان است که البته از آن بیمه و مالیات هم کسر می شود و می شود حدود یک میلیون و دویست تا سیصد. اما در همین سیستم درمان دریافتی پزشکان محترم بالای سی میلیون می شود. که البته با کد تعرفه های جدید به بالای صد میلیون می رسد.کارهای ما در تیم درمان مکمل هم است وبدون یک گروه کار ناقص می شود.شاید همکاران مسیول بفرمایند که جز حکم کارانه هم دارید. بله به طور متوسط دویست هزار تومان.. که نه به موقع پرداخت  می شود و نه حساب و کتابی دارد.به هر بهانه ی واهی کسر می شود و قطع می شود و..کلا در اختیار مدیران است ولی کارانه ی همکاران محترم پزشک هرگز نمی تواند دست بخورد حتی کل یک روز را بر سر کارش حاضر نشود فقط بیماران ندیده اش را از دست می دهد. خحتی اگر خطاهای محرزش باعث فوت یا نقص عضو بیمار یا به خطر افتادن سلامت وی باشد باز هم احدی توان دست بردن به کارانه و دریافتی وی را ندارد.

3-شما ملت شریف و بزرگوار ما پرستاران را بابت کم کاریهای دیگران بازخواست می کنید چون دم دستتان هستیم مثلا نبودن ویلچیر و سایر امکانات، دیر حاضر شدن جواب آزمایشات، عدم حضور پزشک در محل کار خود، دیر ویزیت شدن بیمارتان،و....که مسئولیت تهیه ی و ارایه ی هیچ کدام با پرستار نیست.

4- تعداد مراجعان یا گیرندگان خدمت چندین برابر ظرفیت تعداد استاندارد پرستارارن است. گاهی خودتان هم شاهدید که همزمان چند نفر از یک پرستار کار می خواهید . خوب واضح است که توان هر کسی هم محدودیتی دارد.

5- شما همه تان هنگام مراجعه خودتان را محق می دانید و با این دید که ما نمی خواهیم کار شما را انجام دهیم وارد می شوید و از قبل گارد گرفته اید حال آنکه از نظر ما چنین نیست و ما باید کار شما را به بهترین و سریعترین شکل ممکن انجام دهیم اما ما با با سه برابر توانمان کار میکنیم و دیگر بیش از این توانی نداریم.

6- هرگزبه کمبودها از کانال اصلیش اعتراض نمی کنید.واین دردآورتر است.

7-بیمارستان درجه ی یک بیمارستانی است که کلیه ی استانداردها در آن رعایت شود. اما در مراکز ما اصلی ترین و مهمترین آیتم یعنی نیروی انسانی بسیار کمتر از استاندارد است. شما حاضر می شوید عزیزانتان را به پرستاران خسته بسپارید و هزینه های درجه ی یک می دهید اما پیگیر این نیستید که اینجا چگونه درجه ی یک است که چهل بیمار (دقت کنید )به دو پرستار سپرده می شود؟ چرا امکانات سخت افزاری نیست؟ چرا همراه بیمار با وجود پرداخت هزینه های بالا هیچ امکاناتی نمی گیرد؟ چرا....البته دق دلی همه ی اینها را سر پرستار خالی می کنید و انگار که فتح الفتوح کرده باشید برای دوستان و آشنایانتاتن هم تعریف می کنید!!!!!!

8-تیعیض و بی عدالتی در سیستم درمان غوغا می کند وبا این طرح تحول نظام سلامت به اوج می رسد. این بی عدالتی و پول محوری برای بیماران هم هست شاید خودشان متوجه نباشند. مشکل اصلی مراجعان مراکز دولتی و غیر دولتی مبلغ پرداختی نبوده ، بلکه کیفیت و کمیت خدمات ارجحتر است. که متاسفانه کسی به این بخش توجه ندارد و مردم نیز بی توجهند.چند صباحی از محل یارانه و ... شاید پرداختی مستقیم بیمه شدگان خدمات درمانی(توجه کنید که فقط خدمات درمانی) کمی تغییر کرده باشد اما از چند وقت دیگر هزینه ها روی دوش خودتان خواهد بود. ونیز مطمینا شرکتهای بیمه حق بیمه ها را افزایش خواهند داد. یارنه هارا از جیب مردم کسر وبه جیب خودشان واریز می کنند و منتی هم بر سر شما که صاحبان اصلی این مبالغ ریالی هستید می گذارند.

9-اشتباه به عرضتان نرسانند: ما خواهان حقوقی عادلانه هستیم نه برابر؛ با یک نگاه اجمالی به کشورهای دیگر در بسیاری از کشورهای پشرفته مٍل آمریکا که کتاب تعرفه های پزشکی ما از ایالت کالیفرنیای آن بلاد کفر گرفته شده است، متوجه می شویم که دریافتی پرستاران از متخصصین هم بیشتر است! تعجب ندارد این به دلیل اهمیت شغل پرستاری در مواجهه با مردم است. اینها باعث اقبال عمومی مردم به این شغل و افزایش کیفیت و کمیت خدمات می شود و پرستران اغلب در بخشهای آموزش و پیشگیری در حال فعالیتند نه فقط درمان، که پیشگیری بر درمان ارجح است....ما بیشتر نمی خواهیم ولی لااقل آمریکا نیستیم افغانستان باشیم...عراق باشیم. مردم ما بسیار باارشترند از این خدمات بی کیفیت گرفتن.

مردم شریف و بزرگوار! ما پرستاران باور داریم که شما لایق بهترینها هستید.پاسخگوی کمکاریهای خودمان هم هستیم.(که کمتر رخ می دهد) اما یاد بگیریم هر چیزی را از مسیول همان کار بخواهیم. هیچ قانونی اجازه نداده بیمار به پرستار توهین کند . بیماری شما گناه مانیست. کمبود پرستار و امکانات گناه ما نیست. باور کنید ما وظایف اصلیمان را در قبال بیمار شما در اسرع وقت انجام می دهیم اما به قدری مارا درگیر مسایل جانبی غیر مرتبط کرده اند و می کنند که تقسیم نیرو می شود.

وقتی پرستار باید کار منشی، کمک بهیار،نگهبان و... را انجام دهد. جوابگوی کوتاهی دیگر همکاران و ریاست و مدیریت باشد، به جای ارایه ی خدمت به تعداد مشخصی به چند برابر خدمت کند....وتازه با این همه هشتش گرو نهش باشد و مرتب در مظان اتهام مراجعان و مدیران و .... چگونه می تواند به درستی خدمتی ارائه دهد؟

کلاهتان را قاضی کنید...

ببینید...

خودتان را جای ما...نه نه! دشمنتان هم به روز ما دچار نباشد...

دیگر کوتاه می کنم قصه ی غصه را... می ترسم سیل همه را ببرد....

 به امید اصلاح واقعی و کیفی خدمات و نه فقط شعار تحول  و.....

 



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 7:53



و اما بعد....

پنج شنبه 7 آبان 1393

بسیار نوشتیم و به چشم کسی نخورد،بسیار فریاد ردیم و به گوش کسی نرسید،البته چیزهایی که باب میل نباشد همی گونه است.

این بار می خواهم باب میل بنویسم.

ما با دوستان پزشکمان دوستیم. خیلی هم دوستیم. نه ایشان سیری پذیرند و نه ما ؛ که در ذات هر انسانی این سیری ناپذیری نهفته است، کاش این دوستان ما ماهی یک میلیارد

که نه البته دهها میلیارد بگیرند... تا کور شود هر آنکه نتواند دید

اما حرف ما چیز دیگری است(گوش کنید):

ما می گوییم که مقصر سیستم حاکم بر وزارت بهداشت است و نه پزشکان، اما متاسفانه سیستم در دست پزشکان محترم است پس ما اگر می گوییم پزشک، فقط منظورمان

کسانی است که تصمیم ساز یا تصمیم گیر هستند است ، وقتی می گوییم مرگ بر آمریکا مردمش را که نمی گوییم سیاستهایشان را منظور داریم....

اما موضوع بعدی این است که درآمدهای بیمارستان و مراکز در مانی حاصل تلاش پزشکان به تنهایی نیست. این را همه می دانند حتی گروه حاکم. پس کسی جیره خوار کسی

نیست ، اما مشکل اینجاست که پولهای حاصل از کار ما پیراپزشکان چه می شود؟  فرض کنید بیمارستان کشور باشد و پزشکان قوه ی مقننه، پیرا پزشکان هم قوه ی مجریه هستند

و اگر قانونی تصویب شود و اجرا نشود می شود همین قانون تعرفه گذاری خودمان که تاثیری بر بیمار ندارد، واگر بد اجرا بشود می شود همین قانون ارتقای بهره وری که فقط برای

شبکاران خوب است و اصلا هم بهره وری را ارتقا نداده چون درست اجرا نمی شود.بنابر این کار ما با هم در ارتباط است.و ما داریم یک نوع کار انجام می دهیم. ما نمی گوییم پرداختها

برابر باشد می گوییم نسبتها عادلانه باشد.اما عادلان پرداخت پنجاه برابر که حداقل اختلاف می باشد نیست.(بقیه ی پرداختها که ستم عظماست تا هفت صدبرابر هم داریم) هیچ

وجدان بیداری و هیچ عقل سلیمی این را نمی پذیرد ، حتی خود همکاران پزشک هم ....(که به گواه کنکور باهوشترین افرادند)

ما خواستار پرداخت مبتنی بر عملکرد هستیم و این نمیدانم چرا به مذاق وزیر محترم خوش نمی آید؟!!!!! و چرا ایشان لقمه را دور سرشان می چرخاند؟!!!!

دوستی می گفت ما کیفیت خدمات را پایین نیاورده ایم ولی منبعد می آوریم!!!! بنده می گویم با پاصد ساعت کار کردن یک پرستار و چند ده ساعتی در خدمت خانواده بودنش و

بدون استراحت کارکردنش ناخواسته کیفیت را می کاهد ، وای به روزی که وجدانهای مارا خواب خستگی و بی عدالتی فرا گیرد که دلیل برای توجیه کم کاریمان بسیار داریم..

آن وقت چه می شود؟ کاش وزیر محترم مریض شود و بیاید در بیمارستان ما بستری شود به صورت مریض معمولی تا بفهمد کیفیت خدمات چه اهمیتی دارد؟

یعنی ایشان  که از کشورهای پیشرفته الگوبرداری می کند گمان دارد که آنها عقلشان نمی رسد که مزایایا پرستاری را هم سطح و اغلب بالاتر از متخصصین قرار می دهند؟ چطور

به آن عقلشان نمی رسد ولی به این تعرفه ها می رسد؟ عجبااااا!!!!

جناب وزیر بهداشت که به هیچ وجه جوابگوی کارهایشان نیستند، کاش بیایند و یک بیمارستان را به پرستاران بدهند از ریاست تا همه ی مسایل اجرایی را.....تا ببینند چه میشود

چه گلستانی می شود آن بیمارستان!؟!

اما نقش اصلی پرستاران در پیشگیری از بیماریهاست، پزشکی که حوصله ی ویزیت دقیق ندارد در کار آموزش مشارکت نمی کند، در فعالیتهای پیشگیرانه و بهداشتی مشارکت نمی کند...

البته این حرفها بیهوده است، چون گوشی برای شنیدن نیست باور کنید چاره ی کار ما فقط و فقط افزایش حقوق پزشکان است چون هر چه می خواهیم بگوییم می گویند چون حقوق پزشکان کم است (ماهی پنجاه میلیون) برج پیزا کج شده...

و البته راههای زیادی برای پرستاران وجود دارد ولی بهترینش همان تهیه ی یک میز است....

والسلام...



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 23:28



نگاهی به سایتهای خبری و بازخورد خبر تجمع پرستاران

چهار شنبه 7 آبان 1393

سلااام

سلام بر محرم! سلام بر لبهای عطشان حسین! سلام بر تمام عدالت خواهان! سلام بر فرشتگان نجات! سلام  بر حماسه سازان امروز!

امروز هفتم آبان نود وسه برگ جدیدی در پرستاری ورق خورد و به همت همه ی همکاران و با وجود سنگ اندازیهای بسیار نظام وزارت بهداشت (که سابقا نظام پرستاری می خواندیمش) تعدا زیادی از همکاران پرستار برای اعتراض به بی عدالتیهای موجود در نظام سلامت روبروی درب شمالی مجلس گرد هم آمدند. این گرد همایی که به  "اعتراض ساکت" معروف بود بدون ایجاد هیچ گونه حاشیه ای برگزار شد. شرکت کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که متنهای جالبی در آنها دیده می شد. ضمن اینکه تصویر بزرگی از آیت االله خامنه ای رهبر بزرگ مسلمین جهان هم نصب شده بودد. این مراسم با سخنرانی جناب آقای شریفی مقدم به عنوان نماینده ی شرکت کنندگان درحضور دکتر صادقی نایب رییس محترم مجلس و نیز سخنان ایشان  ادامه یافت و در نهایت با ایراد بیانیه ای به کار خود خاتمه داد. در این مراسم همکاران پرستار بر اجرای بی قید و شرط قانون تعرفه گذاری اصرار داشتند و نیز خواهان اجرای عدلات در تمام مسایل وزارت بهداشت و درمان یا به قول دوستان وزارت پزشکان شدند.

این تجمع بر خلاف نظر عده ای، که بایکوت خبری سنگینی را می خواستند ؛بازتاب گسترده ای در محافل خبری از همان آغاز داشته که به تعدادی از آنها نگاهی می اندازیم:

به گزارش افکارنیوز، نمایندگان بیمارستان‌های
تهران صبح امروز در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات آنها در مقابل مجلس شورای اسلامی
تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع‌کنندگانی که حدود ۵۰ نفر به نمایندگانی
از بیمارستان‌های مختلف تهران بودند، علت تجمع خود را عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری
خدمات پرستاری که ۷ سال پیش توسط مجلس شورای اسلامی تثبیت شد، اعلام
کردند.

همچنین اضافه‌کاری اجباری و عدم تحقق قانون ارتقاء بهره‌وری و نیز
تفاوت کارانه پزشکان با پرستاران از دیگر دلایل تجمع این پرستاران مقابل مجلس شورای
اسلامی عنوان شد.

به گفته پرستاران تجمع‌کننده، تفاوت کارانه پرستاران با
پزشکان در بسیاری موارد به بالای ۱۰۰ میلیون تومان می رسد.

همچنین عدم
پرداخت حق کارشناسی پرستاران و عدم احترام و حفظ شأن پرستاران، پزشکان و پیراپزشکان
از جمله دلایل دیگر تجمع‌کنندگان مقابل مجلس شورای اسلامی عنوان شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جمعی از پرستاران امروز چهار‌شنبه در اعتراض به عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

پرستاران یاد شده خواستار اجرای بی‌قید و شرط قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوب سال1386 مجلس شورای اسلامی هستند.

 

یکی از معترضان در این تجمع با اشاره به افزایش تعرفه پزشکان گفت: مسئولان یک شبه قانون نظام پزشکی شهر کالیفرنیا را بدون توجه به مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی وضع و اجرایی کردند.

 

وی ادامه داد: متأسفانه در کنار این مشکل پرستاران، ساعات کاری آنها از سوی بیمارستان بدون توجه به ضوابط افزایش داده شده به طوری که پرستاران به صورت شبانه‌روزی سر کار هستند.

 

یکی از تجمع‌کنندگان با اشاره به مهاجرت پرستاران به کانادا خاطرنشان کرد: علت این موضوع مزایا و حقوق بالا و جذب پرستاران ایرانی است، بر این اساس تا زمانی که قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران اجرایی نشود، شاهد اینگونه مشکلات خواهیم بود.

همکاران محترم به علت تعدد فراوان این سایتها  به همین دو سایت بسنده می کنم. در صورت نیاز  با جستجوی عبارت "تجمع پرستاران و مجلس" همه ی سایتها را ببینید.

به امید پیروزی حق و عدالت

 



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 18:8



بیانیه و مصوبه ی نهایی تجمع پرستاران مقابل مجلس

چهار شنبه 7 آبان 1393

به نام خداوند بخشنده و بخشایشگر

افتخار می کنیم به کشور عزیزمان ایران اسلامی و سلام می فرستیم به صاحب این ماه عزیز، حسین ابن علی (ع) و همه ی آزادگان و عدالت خواهان تاریخ؛

افتخار می کنیم به حضور آگاهانه  و عدالت خواهانه ی همکاران پاک و پاکی دوست.

پرستارانی که از اجرا نشدن قوانین به حق خود، به ستوه آمده و فریادی به بلندای سکوت سر دادندتا مراتب اعتراض خود را برای چندمین بار به گوش مسیولین برسانند؛ امید است از این تاریخ به بعد صدای پر جمعیت ترین اعضای سیستم بهداشت و درمان کشوربهتر به گوششان رسیده و چشمانی را که عامدانه نابینا شده بازکنندو حقوق این قشر زحمتکش جامعه را و وجودشان را به رسمیت بشناسند.

درود می فرستیم به پرستاران سراسر کشور که از دل و جان هماهنگ با خواسته های به حقشان، در این جمع حاضر شده اند و به تمام پرستارانی که علیرغم میل باطنیشان از حضور به دلیل رهانکردن بالین بیمار سر باز زدند تا مبادا خدشه ای بر روند درمان بیماران بی گناه وارد آید و در واقع حقوق بیماران را از حق خود بالاتر دانستند؛ درود بر شرافت شما که بار دیگر در عمل ثابت کردید که کار شما از سالها عبادت با ارزشتر است.

بیانیه ی حاضر در جمع نمایندگان پرستاران کل کشور که به صورت خود جوش در مقابل مجلس  در اعتراض به ناعدالتیهای مداوم در سیستم بهداشت کشور رخ می دهد حاضر شده اند خوانده می شود. پشتوانه ی این مصوبه حمایت کلیه ی پرستران ایران زمین است.

حقوق پایمال شده ی پرستاری و به تبع آن بیماران بسیار زیاد است و در طول سالیان متمادی به تعداد آنها افزوده شده شده و اخیرا بی مهریها نسبت به پرستار ی و کل پیراپزشکی به اوجج خود رسیده است؛ لذا مهمترین خواسته های به حق ما در شرایط کنونی  به شرح زیر بوده و سایر مطالبات در مجالی دیگر پیگیری خواهد شد:

1-اجرای بی قید و شرط قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که بیش از هفت سال از تصویب آن در مجلس هفتم شورای اسلامی میگذرد.

2-اجرای عدالت در پرداختها؛بین کلیه ی تیم درمان اعم از پزشکان و پرستاران و ...

3- مسیولیتهایی که مربوط به پرستاران است ودر حال حاضر به ناحق در اختیار عده ای خاص بجز پرسترارن قرار دارد باید به اعضای تیم پرستاری برگردد

4-انتخاب و حضور نمایندگان پرستاری در کارگروهها و جلساتی که مبنای تصمیم گیری در مورد پرستاری است تا عده ای تمامیت طلب که عدم حسن نیتشان بر پرستاران پوشیده نیست نتوانند اجحاف در حق این قشر را ادامه دهند.

در پایان اعلام میداریم که پرستاران عضوی از  وزارت بهداشت و درمان بوده و وظیفه ی اجرای قانون هفت سال بر زمین مانده ی مصوب مجلس مبنی بر تعرفه گذاری خدمات پرستاری بر عهده ی وزارت مذکور است اما مسیولین ذیربط از اجرای آن به بهانه های واهی سر باز می زنند،لذا بارها با شیوه های مختلف مانند ارسال نامه به مجلس، نامه به وزیر محترم وحتی شخص رییس جمهور با بیش از بیست و چهار هزار امضا، تجمعهای مسالمت آمیز خواستار اح خود شدیم که متاسفانه جوابی نگرفتیم. از نمایندگان محترم تقاضا داریم تابا استفاده از قدرت قانونی خود وزیر بهداشت را مکلف به اجرای قانون مذکور نمایند.ما پرستاران ایران اعلام می کنیم که با اعضای تیم درمان مشکلی نداریم و فقط خواهان حق و حقوق خودمان از وزارت خانه هستیم اما دستانی در کار است که مارا در مقابل دوستان پزشک قرار دهد که چنین چیزی صحت ندارد.

پرستاران بیدار و همیشه در صحنه ی ایران، با هوشیاری تحسین برانگیز خود علیرغم تمام نامهربانیها و ستمها که در حقشان صورت گرفته هیچگاه مراتب اعتراض خود را طوری بیان نکرده ک نامحرمان و بدخواهان بتوانند از آن سوئ استفاده بکنند و به خوبی می دانند که چشم امید بسیاری از کشورهای جهان به ایران ورهبر فرزانه ی مسلمین جهان دوخته شده است لذا  پرستاران هرگزبه خود اجازه نداده اند که اوقات شریف و پر مشغله ی رهبری را به خود اختصاص داده و خواسته های صنفی را هر چقدر هم حق، نزد ایشان ببرند که در این صورت قطعا مشکل بی عدالتیها حل خواهد شد.چشم امید پرستاران به وزارت بهداشت است که وظیفه ی خود را به طور شایسته انجام دهد که تاکنون عملی نشده است. از نمایندگان محترم مجلس می خواهیم که باعملی کردن وعده و عیدها و احقاق حقوق پرستران مرهمی بر زخم اعتماد از دست رفته ی شان بگذارند در غیر این صورت و با قطع امید از مجلس،علیرغم میل باطنیمانشکایتمان را نزد مقام عظمای ولایت؛ رهبر معظم مسلمانان جهان خواهیم برد و مطمینیم که به حقوق خود خواهیم رسید چرا که خواسته هایمان کاملا بر عدالت استوار است.

از رسانه ی ملی می خواهیم ملی باششد و به وظیفه ی مبنایی  خود عمل کند و تنها تریبون قشر خاصی نباشد که بنشینند و از طرح خودساخته که خودشان سودش را می برند دفاع کند بلکه سعی کند که صدای همهگان به گوش ملت برسد.....

در پایان ما پرستاران حاضربه نمایندگی از تک تک پرستاران اعلام می داریم که یک ماه فرصت برای اجرایی شدن بی قید و شرط وغیر پایلوت قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری  وبهبود شرایط موجود کاری در نظر گرفته و چنانچه حسن نیتی از مسیولین محترم دریافت نکنیم اقدامات پیگیرانه ی وسیعتری را در نظر خواهیم گرفت.

پرستار، عضو حیات بخش نظام سلامت کشور است

مقام معظم رهبری (دامت برکاته)

7/8/93

والسلام



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 13:20



صداو سیمای مردمی یا ....

جمعه 2 آبان 1393

گویا منبعد باید استقلال کاری در همه ی زمینه ها را فراموش کنیم و باب جدیدی در مباحثه باز کنیم. با روندی که سیمای جمهوری اسلامی ایران وبخصوص برنامه های حوزه ی  سلامت پیش گرفته اند بسیار مشهود است که می خواهند حرفهای غیر واقع به خورد مردم بدهند!

گویا منبعد باید بگوییم سیمای اشرافی....1

چگونه است که تمام افرادی را که از یک طرح سود می برند دور یک میز می چینیم و بدون حتی یک نفر که ذینفع نباشد موضوع را به بحث می گذاریم؟!!!!!

اینجاست که می گوییم: کس نگوید دوغ من ترش است.

ضمن اینکه نمی دانم چگونه می شود با چند برابر کردن قیمتها از حقوق مصرف کننده دفاع و سیانت کرد؟

ضمن اینکه این کار آقایان مسبوق به سابقه است و مثل بازرسیهای سیستمهای درمانی است که خودشان خودشان را پایش کرده و مراکزشان را درجه ی یک اعلام می کنند و...

 

چطور می شود چند نفر دور یک میز بنشینند و از برنامه ای که خودشان برای انتفاع خودشان نوشته اند دفاع وتعریف نکنند؟ چگونه این حرفها می تواند قابل استناد باشد؟

مگر در مراکز درمانی فعالیتهای پزشکان عمومی، پرستاران و ... درآمد زا نیست؟ چرا منت سر ما می گذارید. ما که می گوییم با اجرای تعرفه گذاری شما از کارکرد خودمان به ما کارانه بدهید. وقتی میگو یید بودجه نداریم یعنی به ما خیلی کم میدهید و خودتان هم قبول دارید. وقتی وزیر بسیار دانای ما می گوید که سیستم پرداخت پیراپزشکان از قبل معیوب بوده و مقصر همین است که با دوبرابر کردن کارانه ها پیراپزشکان 400 هزار تومان کارانه می گیرند، پس قبول دارید که این سیستم غلط است. ما نمی خواهیم زیر منت کسی باشیم و پول کارکرد کسی را بگیریم. ما با اجرای تعرفه گذاری پول عملکرد خودمان را دریافت می کنیم که چند ده برابر مبالغ کنونی می شود. شما این را بهتر از هر کسی میدانید که می گویید بودجه نداریم.

همین جمله ی بودجه نداریم یعنی داریم حق یک عده را می خوریم. بودجه برای دادن حقوق و کارانه ی منصفانه نداریدبودجه برای اجرای قانون مشاغل سخنت ندارید. بودجه برای ... ندارید. پس این همه پولی که از شرکتهای بیمه و مردم می گیرید چه می شود؟

ده هزار میلیارد چه شد؟

بیایید لااقل حساب پس بدهید.به همین مردم که سرشان کلاهی گشاد می گذارید.

مگر تاحالا پرداختهای خارج از حسابداری مراکز درمانی قانونی بود؟

که منبعد غیر قانونی است؟

مگر صرف امضای میثاق نام که توست تعداد کمی امضا شده ضمانت اجرایی دارد؟

از گفتار برادران دینیمان!!! مشخص است که اصلا جز اینکه بگوفرمایند:این طرح طرح خوبی است. حرف دیگری ندارند.همه ی بیمه های تکمیلی سقف دارند و حضرات می فرمایند اغلب بیمه ها سقف ندارند!!!(بابا دورغ رو بعضیا بهتر از راست میگن من ساده هم باور کردم رفتم چک کردم دیدم ای ذل غافل! سقفش اتفاقا خیلی هم کوتاهه)

واضح است که مجری محترم هم توجیه است که سوال حاشیه ای نپرسد و فقط در روند تعریف و تمجید باشد.

استقلال یعنی همین...

باور کنید من بچه که بودم معلمی داشتیم می گفت : استقلال یعنی ما به شما توپ می دهیم بازی کنید، دیگر با ترکه نمی زنیمتان و گوشتان را می کشیم....

باز هم هست اما می ترسم استقلالم بدهند...



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 22:55



دلم میزانه می خواهد...

جمعه 2 آبان 1393

برای من گریه نکن

من داغ این ننگ را خودبه پیشانی خود زده ام

خود کرده را تدبیر نیست..

زمانی که بار چهار نفر را بر دوشم نهادند خودم را با این جمله که مردم گناهی ندارند توجیه کردم و از خودم مایه گذاشتم..

زمانی که کار منشی را از من خواستند گفتم کار مردم زمین نماند..

زمانی که کاستیهای سیستم را پاسخگوشدم یک تنه همه را به جان خریدم و گفتم مردم گناهی ندارند..

اگر زمین حادثه خیس بود خشکش کردم... تا نبودن خدمه پای لنگی را نشکند..

اگر پزشک نبود کار مردم را انجام دادم.. گفتم مردم گناهی ندارند ..

اگر سیستم بار چند نفر را بر دوش من نهاد ...گفتم مردم گناهی ندارند...

برای من گریه نکن

حتی تکیه گاه گریه ام نباش

 

گناه مال همین مردم است

چه ساده راضی می شوند و من نمی دانستم...

چه راحت گول می خورند و من نمی دانستم..

و چه راحت مرا، حقم را، خانه و خانواده ام را به گناه نکرده ام زیر پا له می کنند...,,واین یکی را می دانستم

چگونه می توانم با گناه این مردم که به دلیل کم کاری پزشک به باد کتکم می گیرند ولی به پزشک می گویند سلام لطف کردید.. کنار بیایم؟

چگونه عقده هایم را فرو بخورم؟

دیگر نمی توانم!

برایم میزی بیاورید

من هم میزانه می خواهم

من هم مردم را

حقشان را

حقوقشان را

زیر پای نا آگاهیشان لگد میکنم

مگر من چه کم از بقیه دارم

برایم میزی بیاورید

نه نه!

این میز کوچک است

میزی به اندازه ی وجدانم بیاورید

تا زیر پایه هایش وجدانم را بگذارم

من هم دلم میزانه می خواهد

زیر میز یا روی میز فرقی ندارد..

وقتی قرار است احقاق حقوقم باشد زیر و رو ندارد..

بگذارید زورم را نشان دهم

دیگر گریه نمیکنم

تو هم برایم گریه نکن

برایم میزی بیاور

به فراخی تمام بی وجدانیهای دیگران....

من هم دلم میزانه می خواهد....

 



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 21:43



میزانه(غیب گویی یک پیشگو)

پنج شنبه 1 آبان 1393

سلااام

امروز داشتم فکر می کردم که پیش از اینها که مثلا اکو در بخش دولتی ارزان بود و ومبلغ کمی به پزشک می رسید(والبته سایر اقدامات هم همینطور) هر روز بیماران را اکو می کردند. اگر سطل زباله ی واحدهای اکو کنترل شود می بینید که اکوهای روزهای قبل درون آن به بیرون ریخته می شود....

حالا که قرار است حق آقایان زیاد شود احتمالا هر کسی را دقیقه ای یک بار اکو می کنند!!!!!

ضمنا در مطبها هم احتمالا (که یقینا) رویکرد به سمت این اقدامات می رود و انجام اکو واندوسکپی و ..... بی رویه می شود. البته قطع به یقین حضرات می فرمایند که ما کنترل می کنیم مثل کنترل سزارین که قبلنها انجام می شدو الان هم که ممنوع شده و دیگر انجام نمی شود!!!!! ما که باور داریم نمی شود مگر در مطب پول میزانه (زیر ،رو یا کشو) پرداخت کنی که دیگر بشود...

باور کنید منبعد بیماری که در مطب ویزیت می شود مبلغی از پول اکو را می دهد (میزانه) تا در مراکز تامین اجتماعی رایگان اکو و... شود.

به هر حال ماهم دستی بر آتش غیب گویی و پیش بینی داریم و کم الکی نیستیم...

این چیزها با ساخت سامانه و یارانه و کارانه و پایانه و .... حل نمی شود. فقط باید بازرسی به دست وزارتی جز وزارت بازرگانی پزشکان سپرده شود. کسی که خودش مطب دار است و در وزارت منصب دار، خوب طبیعی است که مسیرهای مطب -میز داری را نمی تواند که ببندد. چون میز منصب وفا ندارد و میز مطب خیلی باوفاست و مثل جیب آن بنده خدا که پول بیرون می ریخت....

ما هم جای این دوستان بودیم همین کار را می کردیم. خوب باید چند تا تست بیشتر می زدیم...

اصلا جامعه پرستار و ... نمی خواهد !!!!!!. پرستار معیشت نمی خواهد. آسایش نمی خواهد. من جرات نمی کنم مریضم را به پرستاران خسته ی بیمارستانها بسپارم. نه! نه! فکر نکنید دوستان کم کاری میکنند ! نه! اصلا! ولی کاری که بر عهده شان گذاشته می شود بیش از توانشان است.

کم خوابی، دوندگی بین مراکز درمانی که کار می کنند (دو یا سه جا کاری)،مشکلات معیشتی (که البته وزیر گفت ندارند ولی من نمیدانم چرا حس میکنم که معیشتم درد می کند به ایشان باشد می گوید فانتوم پین است چون معیشت شمارا بریده ایم!!!!!!)، و...... باعث بروز این مشکلات می شود.

نظام سلامت اگر مردم محور است باید به سمت ارتقای سطح سلامتی مردم برود، باید به سمت کاستن از آلام زندگی مردم برود، در همین شرایط کنونی هم مردم نمی توانند از پس هزینه های زندگیشان بر بیایند، بعد تحمیل این همه هزینه ی اضافی دیگر سودای مرگ است.هر چند که خود مردم متوجه نیستند.

کسی باور نمی کند ولی من اینها را امروز می نویسم که اول آبان نود و سه است و شما چند ماه دیگر خواهید دید که چه غیب گویی بودم من!!!!!

آن روز به من مراجعه کنید تا برایتان پیشگویی کنم و پولدار شوم! البته من هم به یک میز میزانه نیاز خواهم داشت...

تابععععد



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 11:53



درباره



این وبلاگ تنها با هدف ایجاد اتحاد و همدلی بین پرستاران، اطلاع رسانی قوانین و شرح وظایف پرستاران،بررسی مشکلات پرستاران و پیدا کردن راهکارهای مناسب برای اینها ایجاد شده است. لطفا با مراجعه به وبسایت parastaraneiran.com وثبت نام و عضویت در آن و عضویت در همین وبلاگ در ایجاد یک گروه قدرتمند و منسجم برای پیگیری مسایل پرستاری و اجرایی کردن قوانین حوزه ی پرستاری مشارکت فرمایید. هدف اصلی اطلاع رسانی است و معتقدم که بزگترین مشکل سیستم پرستاری عدم اطلاع رسانی به موقع است. به امید موفقیت به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل که گر مراد نیابم، بهقدر وسع بکوشم
amidimahmood@yahoo.com


مطالب پیشین

قوانینی برای خندیدن
تعدیل نیرو
روز پرستار 94
نظری گذری بر اختیارات سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام پرستاری
تلاشها برای ایجاد اختلاف ادامه دارد ....
شعری در وصف این روزهای پرستاری
تبعید
تکریم همکاران
همه چیز درباره ی مرخصیها
اعتراض به قضاوت نا عادلانه
واکنش عجیب
مرگ خوب است ولی برای همسایه!!!!
روسای هیاتهای جدید
یک جلسه و این همه مانور؟؟؟
بیانیه ی انجمن اسلامی دانشکده ی پرستاری دانشگاه ع. پ. تهران
و مام گزارش جلسه هیاتهای جدید
یک مقایسه ی غیر منطقی
خواب زدگی
پرستاری مرد....
یک پیشنهاد به وزیر بهداشت




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by parastaraneiran