منوی اصلی


نویسندگان


آرشیو موضوعی

قوانین مرتبط با پرستاری

کمیته ی پیگیری مطالبات

نشریه

شکایت جهت افزایش حقوق

لینک دوستان

ابزار وبلاگ

خرید لایسنس نود32

جیرجیرک مرداب

عنوان لینک

ردیاب جی پی اس ماشین

ارم زوتی z300

جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران و آدرس parastaraneiran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 569
بازدید کل : 22131
تعداد مطالب : 245
تعداد نظرات : 493
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران


لوگوی دوستان


بر چسب ها




نظری گذری بر اختیارات سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام پرستاری

دو شنبه 14 دی 1394

وظایف و اختیارات سازمان نظام پزشکی:

فصــل دوم / وظايـف و اختیارات -

وظايف وا ختيارات سازمان با توجه بها هداف فوق به شرح زير مي باشد:

ماده3:

الف- اظهار نظر مشــورتي در تهيه و تدوين لوايح، طرحها، تصويب نامه ها و آئين نامه هاي مرتبط با امور پزشكي.

ب- تنظيم دستورالعمل هاي تبليغاتي و آگهي هاي دارويي و مواد خوراكي و آشاميدني و آرايشي و بهداشتي و امور پزشكي و اعلام به مراجع ذي ربط. تبصره- سازمان نظام پزشكي موظف است حداكثر ظرف مدت پانزده روز از تاريخ وصول استعلاميه، نظر خود را به مراجع ذي ربط اعلام نمايد.

ج- تدويــن و تصويب مقررات و ضوابط خاص صنفي مربوط به اســتاندارد كردن تابلوها و سرنســخه هاي مؤسســات پزشكي و پزشــكان شاغل حرف پزشكي و وابسته پزشكي.

د- اجراي برنامه هاي آموزش مداوم اعضاي موضوع اين قانون در راستاي قانون آموزش مداوم جامعه پزشكي با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي.

ه- صادر نمودن كارت عضويت براي اعضاي سازمان موضوع اين قانون.

و- رسيدگي انتظامي به تخلفات صنفي و حرفه اي شاغلين حرف پزشكي كه عنوان جرايم عمومي را نداشته باشند.

ز- اظهار نظر كارشناسي در مورد جرايم پزشكي به عنوان مرجع رسمي به دادگاه ها و دادسراها.

ح- همكاري با مراجع ذي صلاح در جهت رســيدگي به تخلفات غيرصنفي و جرايم شــاغلين به حرف پزشــكي و وابسته به پزشــكي و اظهار نظرهاي كارشناسي مشورتي در اين رابطه با مراجع ذي ربط.

ط- همكاريب ا مراجع ذي صلاح در جهت حفظا حترام و شؤون پزشكي در جامعه

ي- همكاري بــا مراجع ذي ربط در جهت گســترش فعاليت هاي علمي و تحقيقاتي و انتشارات پزشكي.

ك- اظهار نظر و مشاركت فعال به هنگام تعيين يا تجديد نظر در تعرفه هاي خدمات بهداشتي و درماني بخش دولتي و تعيين تعرفه ها در بخش غيرولتي ) قانون بيمه همگاني خدمات درماني كشور 1) ماده (8بر اساس ضوابط بند ( و همكاري با مراجع ذي صلاح در اجراي آن. 1373/8/3مصوب تبصره- درصد تعهد ســازمانهاي بيمه گر در قبال تعرفه هاي فوق توســط شوراي عالي بيمه خدمات درماني همه ساله تعيين خواهد شد.

ل- اظهار نظر و مشاركت فعال در تعيين و يا تجديد نظر در ميزان ماليات و عوارض مشــاغل موسسات و شاغلان حرف پزشــكي و همكاري با مراجع ذي صلاح در وصول آن.

م- مشــاركت در تدوين آيين نامه ها و دســتورالعمل هاي نظارتي در مورد مطب ها، مؤسســات درماني و بهداشــتي و ديگر مراكز پاراكلينيك در بخش خصوصي.

ن- صدور پروانه اشــتغال مطب هاي پزشكي و حرف وابسته و تمديد آنها و مشاركت در صدور پروانه مؤسسات پزشكي بر اساس مقررات و ضوابط وزارت  بهداشت، درمان و آموزش پزشكي.

ق- عضويت در شــوراهاي گسترش و برنامه ريزي دانشگاهها و مشاركت در تعيين ظرفيت دانشگاه هاي دولتي و غيردولتي.

ر- همكاري در تدوين آيين نامه هاي ارزشيابي و مشاركت در اجراي آن براي مراكز درماني و بيمارستاني.

ش- كمك به رفع مشكلات رفاهي و مالي شاغلان حرف پزشكي كم درآمد و خسارت ديده از طريق صندوق تعاون و رفاه.

ت- همكاري با مراجع ذي ربط در ارايه خدمات امدادي، بهداشتي و درماني به هنگام بروز حوادث و ســوانح غيرمترقبه از طريق تشويق و بسيج اعضاي سازمان.

س- مشاركت فعال در تدوين برنامه هاي آموزشي گروه پزشكي.

ع- همكاري و مشاركت در جهت اشتغال فارغ التحصيلان گروه پزشكي.

ف- انجام كليه مســؤوليت ها، وظايف و اختياراتي كــه تاكنون در قوانين مختلف از سوي مجلس شــوراي اسلامي به سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران محول گرديده است.

---------------------------------------------------------------------------------------------

وظایف و اختیارات سازمان نظام پرستاری:

وظايف  و اختيارات

 - همكاري در تهيه و تعيين استانداردهاي آموزشي سطوح مختلف پرستاري.

-  همكاري در تعيين تعداد و نحوه پذيرش دانشجويان پرستاري در دانشگاه‌هاي كشور.

- تلاش به منظور ارتقاء كيفي مهارت‌ها و دانش فارغ‌التحصيلان پرستاري.

- كمك به ايجاد و گسترش زمينه‏هاي پژوهشي وتحقيقات علمي پرستاري در كشور و استفاده مفيد و كارآمد از دستاوردهاي اين تحقيقات.

- همكاري در تعيين استانداردهاي خدمات و شرح وظايف رده‏هاي مختلف پرستاري.

- همكار براي نظارت، كنترل وارزشيابي نحوه ارايه خدمات و رعايت قوانين و مقررات پرستاري.

- تعيين ضوابط براي صدور، تمديد يا لغو كارت عضويت در سازمان.

- همكاري در تعيين راه‌هاي تبادل علمي، تحقيقاتي و حرفه‏اي با سازمان‌هاي قانوني داخل كشور و نيز با ساير كشورها و مجامع علمي و حرفه‏اي بين‌المللي به منظور ارتقاء كيفيت آموزشي و خدماتي پرستاري.

 



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 13:42



تلاشها برای ایجاد اختلاف ادامه دارد ....

دو شنبه 14 دی 1394

شکست سکوت !!!!!!

خاطرم هست که سال قبل و از اوایل سال 93 در سطحی عملیاتی و وسیع وارد کارزار مطالبات صنفی شدم و با دوستانی که درد صنفی داشتند تیمی قدرتمند ساختیم و همراه هم و همراه و همصدای پرستاران ابتدا با درخواست از منتخبین خود که در سازمان نظام پرستاری بودند راه را آغاز کردیم. البته همزمان با نوشتن نامه هایی و به رئیس جمهور محترم و نیز ارسال شکایااتی به دیوان عدالت اداری و کمیسیون اصل نود و نوشتن نامه های بسیار به کلیه ی مراجع ذی صلاح خواستار آغازاصلاح سیستم ناعادلانه ی درمان و بهداشت شدیم . در این راستا از سازمان صنفی خود انتظار داشتیم که پرچم دار این مطالبه گری باشد و برای این رهبری با رئیس کل سازمان بارها تماس گرفتیم.

این اقدامات همه و همه پیش از هر اقدام عملیاتی صورت پذیرفت و در این راستا تنها کسی که هم صدای پرستاری بود و همراه ماشد شخصی شریف بود که چوب تنبیه فعالیت صنفی به اسلامشهر تبعیدش کرده بود.

از شرح ماوقع که بگذریم اصلیترین عامل این جنبش وجود دید سلطه طلب و خود محور بر سیستم درمان و بهداشت و عدم توجه به خواسته های پرستاران بوده و در واقع طرف مقابل مطالبات وزارت بهداشت بوده است.

اما وقتی این مطالبه گری آغاز شد نهاد صنفی که از همراهی و رهبری این جنبش که هنوز به هیچ تجمعی نرسیده بود خود داری کرد. خود اینجانب با جناب میرزابیگی تماس گرفتم و گفتم که پرستاری در حال تحرک است و شما کاش این جمع را رهبری کنید.

حتی به ایشان گفتم پرستاران می خواهند در یک حرکت نمادین تجدید میثاق با آرمانهای اما راحل و نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند . ایشان فرمودند که بی مناسبت است و ما گفتیم هفته ی بسیج موقعیت مناسبی است اما .....

بگذریم از ریز مسائل که در صورت لزوم شرح داده خواهد شد. لذا پرستاری با برگزاری اولین تجمع که مقابل خانه ی ملت بود نه تنها سازمان صنفی را همراه خود ندید بلکه سازمان درست مقابل ما پرستاران قرار گرفت.

ما از روسای سازمان صنفی خود و از اعضای محترم شورای عالی انتظار داشتیم که اگر با روشها مخالفند در همان جمع نه به عنوان موافق، بلکه به عنوان منتخبین صنفی حضور داشته و به بررسی خواسته ها و اعلام مواضع سازمان و اطلاع رسانی اقدامات انجام شده و دلایل اقدامات انجام نشده بپردازند که در تمام زمان این جنبش چنین چشمانی به در انتظار دوخته ماند.

حتی رهبران صنفی به خود زحمت ندادند پرستاران را و نمایندگان پرستاران را دعوت کنند و علت نارضایتی را جویا شوند.

همه ی کسانی که در شورای عالی قبلی و قبلتر حضور داشتند شاهدند که هیاتها . و شورای عالی عملا روی تصمیمات یک نفر می چرخید و کسی نظری نمی توانست که داشته باشد و بر این مدعا سند بسیار موجود است.

تک صدایی و نشنیدن و ندیدن خواسته های جامعه ی پرستاری  و دشمن انگاری  تشکلهایی چون خانه ی پرستاری وانجمن پرستاری و ....به وضوح در دوره های قبل موج می زد.عملکردها باعث گریختن پرستاران از نظام صنفی و عدم حمایت از ان شده بود.

اخیرا نوشته ای از قلمی دیگر با نام یکی از اعضای شورای عالی منتشر شده است که قطعا هر خواننده ای به راحتی می تواند هدف آن را که ایجاد انشقاق و اختلاف در پرستاری است را بفهمد.

اما اگر در کارنامه ی درخشان دوازده ساله ی این سازمان عریض و طویل کاسبیهای شکست خورده از پروژه ی ایمان مشهد تا سپهر و ارومیه و ... را کنار بگذاریم در دایره ی صنف تنها به دو قانون غیر اجرایی بهره وری و تعرفه گذاری می رسیم.

همان زمان پیگیری تصویب قانون بهره وری در سال 88 بنده با جناب میرزابیگی که روزهای چهار شنبه جوابگوی پرستاران بودن تماس گرفته و گفتم الان که جو مجلس و دولت آماده است جای بهره وری شما قانون مشاغل سخت و زیان آور را که از اسلها قبل موجود است اجرایی کنید. در این قانون ساعت کار روزی 6 ساعت و هفته ای 36 ساعت تعریف شده است و البته شیفتهای غیر متعارف را هم یا حذف کنید یا طبق همین قانون مشاغل سخت بل 40 درصد اضافه محاسبه نمایید. (که تقریبا همان 1/5 برابر می شود) ضمنا طبق همین قانون ساعات اضافه کاری باید 40 درصد بیشتر از ساعات موظفی پرداخت گردد و مرخصی از سالی یک هفته تا چهار هفته بیشتر از مشاغل عادی است .

بازنشستگی نیز با بیست سال کار می باشد . اما ایشان گوششان بدهکار نبود.

نهایتا قانونی مصوب شد که در آن نوشته دولت می تواند ........ و همه میبینیم که عصرها همان یک برابر  محاسبه می شود و امروزه سر محاسبه ی موظف و غیر موظف و ...چقدر ماجرا داریم و عملا قانون بهره وری کنار گذاشته شده است.

اما قانون تعرفه گذاری هم که از سال 86 مصوب شده نیازی به توضیح ندارد. همه در جریان هستیم و هستید.

خود قانون سازمان را با دید باز بخوانیم همه چیز دستگیرمان می گردد. در اختیارات سازمان نظام پرستاری همه چیز به مشورت وهمکاری ختم می شود.و تنها مورد صدور کارت برای اعضا را اختیار تام دارد. لطفا به قانون نظام پزشکی مراجعه نموده و اختیارات را مقایسه کنید و ببینید که سازمانی با این اختیارات نظام پرستاری چه دردی را درمان می کند؟

تنها مورد اینکه این سازمان می تواند و می توانست از تواناییهای بالقوه ی پرستاری کمک بگیرد و در راه اعتلای صنف قدم بردارد که چنین اقداماتی انجام نشده است .

اما چگونه است که یک عضو شورای عالی که 12 سال هم عضو بوده ، بعد از 45 روز انتظار دارد که چه اتفاق شاقی افتاده باشد؟

آیا اظهار نظراتی این چنینی خیانت به پرستاری وآرمانهای پرستاری نیست؟ به فرض که 12 سال قبل همه چیز عالی بوده است پس چرا پرستاران همه ناراضی و افسرده اند؟

در شهر همین برادر گرامیمان یک سوپر وایزر را همراهان بیماری کتک زدند  و از خونریزی داخلی فوت کرد، پرستاری را نابینا کردند، پرستارانی پارسال در آتش آمبولانس دو مورد سوختند ، پرستاری دوسابل قبل با لگد جراح در اتاق عمل دچار آسیب شکمی شد که نهایتا هم مجبورشش کردند عذر خواهی کند، مدام از پرستاران پول تجهیزات گم شده و بیماران فرار کرده را گرفتند و .... هیچ کس متوجه نشد. هیچ رسانه ای ، هیچ وجدان بیداری ، هیچ نماینده ی صنفی یا شورای عالی و هیچ رئیس کل سازمانی متوجه نشد .

قطعا تنها رمز موفقیت سازمان در پیشبرد اهداف می تواند اتحاد جامعه ی پرستاری باشد چرا که طراحان این سازمان قدرتی برایش ایجاد نکرده اند و تنها مغازه ای برای کاسبی باز شده است. اما این افراد که امروزه داعیه ی گل وبلبل و باغ و بستان بودن پرستاری وسازمان صنفی در دوازده سال قبل را دارند بگویند کدام پرستار از اوضاع کنونی راضی است؟

کدام عملکرد درخشان را می توانند شاخص کنند؟  اگر به عملکردشان ایمان دارند من محمود عمیدی  پرستار بالین کار ، بدون هیچ ادعایی به یک مناظره با حضور آزاد همکاران دعوتشان میکنم.

اینکه عملکردهایی بوده قطعا کسی انکار نمی کند اما امروزه طی یک فرایند انتخاباتی و با تمام اعمال زورها و نفوذها و نظرها و قدرتها ، افرادی کنار رفتند و افرادی بالا امدند. یاد بگیریم که به احترام حق انتخاب رای دهندگان منتظر عملکرد تیم جدید باشیم و در تمام لحظات در کنارشان برای نقد منصفانه در ابتدا و حمایت  تمام قد از صنفمان  باشیم.

این رخت بر تن هیچ کس نمی ماند و تنها عملکرد است که باقی خواهد ماند. کسانی که پشت پرده ی این اختلاف انگیزیها هستند و حتی چهره ی مارا نزد وزیر و سردمداران نظان تخریب می کنند و افرادی رادیکال و تند رو معرفی می شویم بدانند که گر پرده بر افتد ما مانیم و ایشان نه!

اگر نمی ترسند یک بار دیگر تلاشی مجدد در ایجاد اختلاف کنند تا تمام اسناد خیانتها را در معرض رویت همگان قرار دهیم و آن روز دیگر نباید از ما شاکی باشند که می بایست به عملکرد خود و به عدم پذیرش حق و حقیقت و حقوق پرستارانی که شب وروز بر بالین بیمار از جانشان مایه می گذارند ، جوابگو باشند.

بیدار شوید و بپذیرید که پرستار حق دارد ، حق  خود را دانسته و حقش را خواهد گرفت ....

به امید حق

محمود عمیدی

  پرستار         



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 13:41



درباره



این وبلاگ تنها با هدف ایجاد اتحاد و همدلی بین پرستاران، اطلاع رسانی قوانین و شرح وظایف پرستاران،بررسی مشکلات پرستاران و پیدا کردن راهکارهای مناسب برای اینها ایجاد شده است. لطفا با مراجعه به وبسایت parastaraneiran.com وثبت نام و عضویت در آن و عضویت در همین وبلاگ در ایجاد یک گروه قدرتمند و منسجم برای پیگیری مسایل پرستاری و اجرایی کردن قوانین حوزه ی پرستاری مشارکت فرمایید. هدف اصلی اطلاع رسانی است و معتقدم که بزگترین مشکل سیستم پرستاری عدم اطلاع رسانی به موقع است. به امید موفقیت به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل که گر مراد نیابم، بهقدر وسع بکوشم
amidimahmood@yahoo.com


مطالب پیشین

قوانینی برای خندیدن
تعدیل نیرو
روز پرستار 94
نظری گذری بر اختیارات سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام پرستاری
تلاشها برای ایجاد اختلاف ادامه دارد ....
شعری در وصف این روزهای پرستاری
تبعید
تکریم همکاران
همه چیز درباره ی مرخصیها
اعتراض به قضاوت نا عادلانه
واکنش عجیب
مرگ خوب است ولی برای همسایه!!!!
روسای هیاتهای جدید
یک جلسه و این همه مانور؟؟؟
بیانیه ی انجمن اسلامی دانشکده ی پرستاری دانشگاه ع. پ. تهران
و مام گزارش جلسه هیاتهای جدید
یک مقایسه ی غیر منطقی
خواب زدگی
پرستاری مرد....
یک پیشنهاد به وزیر بهداشت




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by parastaraneiran