منوی اصلی


نویسندگان


آرشیو موضوعی

قوانین مرتبط با پرستاری

کمیته ی پیگیری مطالبات

نشریه

شکایت جهت افزایش حقوق

لینک دوستان

ابزار وبلاگ

خرید لایسنس نود32

جیرجیرک مرداب

عنوان لینک

ردیاب جی پی اس ماشین

ارم زوتی z300

جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران و آدرس parastaraneiran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 567
بازدید کل : 22129
تعداد مطالب : 245
تعداد نظرات : 493
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران


لوگوی دوستان


بر چسب ها




سکوت تا نابودی

سه شنبه 30 تير 1394

سکوت سکوت تا نابودی پرستاری



دوشنبه چهارم دی 1385 ساعت 21:56

مقصر کیست؟؟

امروز که در بخش ccu مشغول به کار آموزی بودم بچه ها با شور و شوق خاصی کار می کردند و مرتب بالای سر بیمارهایشان بودند و یا اینکه با مانیتورها ی بیماران راچک می کردند،پرستارهای بخش هم کارشان نسبت به بخش های عمومی منظم تر و دقیق تر به نظر می رسید جنبه های علمی به وضوح در نگاه و کلام  و رفتارشان با بیماران و مانیتورهای بالای سرشان را می دیدم ساعت نزدیک به 10 صبح بود که پچ پچی بین پرستارای بخش شروع شد و قیافه هایی که تا چند لحظه قبل نسبتا شاد بودند به غم و اندوه و سکوت تبدیل شد برایم خیلی جالب بود ته دلم خبر از اتفاقی  می داد که مربوط به شغل پرستاری باشد، پرستاری که حدود 40 سال داشت از جمع جدا شد و با بی حوصلگی و ناراحتی درونی به سمت بیمارش رفت و vsساعت AM 10رو چارت کرد حواسش به کلی به این موضوع جلب شده بود و ترس و اعتراض درونی یک به یک مخلوط شده بودند کنجکاو شدم و جلوتر رفتم و به صحبتهایشان گوش دادم ، صحبت از ماجرای خصوصی سازی و شرکتی کردن پرستاران این بیمارستان دانشگاهی بود که اجبار به شرکتی کردن به بیمارستانهای دولتی نیز رسیده بود.

در این بخش پرستارانی بودند با 8-7 سال سابقه کاری مثبت و موثر و البته به صورت خرید خدمت  پرستاری که خود این خرید خدمت بودن مزایای چندانی نداشت و از اینکه پرستارانی با سابقه کاری بالا هنوز استخدام نشده اند خود یک ظلم بزرگ بود ولی حداقل این امید بودکه در طول شیفت ماهانه یکی دو روز مرخصی بگیرند و یا اینکه روزهای تعطیل برایشان 5/1برابر حساب شود ولی با این شرکتی بودن یعنی این حداقل ها هم  از یاد برده می شود یعنی اینکه دیگر خبری از مرخصی ها و ضریب تعطیلات نیست و با همان ساعات کاری ماهانه کسر حقوقی معادل 40 هزار تومان را دارد و هر وقت که تعداد بیمارها از حد نصابی کمتر شود پرستار یا پرستارانی خود به خود از شیفت OFFمی شوند و تازه راه را برای اقدامات زور گویانه و تنزل گرای شغل پرستاری هموار می کند بدون اینکه امکانات رفاهی در نظر گرفته شود و یا اصلا سلامت پرستاری برایشان مهم باشد و جالب اینجاست که همان امکانات محدود را هم ازآنها می گیرند و این یعنی نداشتن امنیت شغلی ،نداشتن امید به زندگی و نداشتن انگیزه و هزاران نداشته دیگر که از گذشته صد ساله پرستاری ایران به سهم نداشته هایمان اضافه شده است.

این تنها یک مثال کوچک بود از سناریو های مختلف زجر آوری که به پرستاری وارد می شود  انگار اگر در طول یک فصل یک ظلم و تحقیر به پرستاری نشود بعضی از مسئولای وزارت بهداشت خواب به چشمهایشان نمی رود البته آنها خوب بیدارند و خستگی و بی حوصلگی و تفکر به خواب رفته ما را می بینند که این طور بی محابا قانون می تراشند و یا اینکه بیمارستانها و مدیران آنها اگر قانونی وضع می کنند که البته اگر در این بین پرستاری له شود و مورد ظلم و اقع شود و بیشتر به استثمار و بردگی کشیده شود صد البته مورد تائید آقایان وزارت بهداشت هست و حاضرند این تفکر ها و تصمیم های ظالمانه در مورد قشر پرستاری به سایر بیمارستانها نیز بکشانند.

ما در طول تحصیل، تاریخ و تحولات پرستاری را از بدو تولد آن تا دوره حاضر را خواندیم ولی همان بود که خواندیم و رفت فقط می دانیم شخصی به اسم فلورانس نایتیگل آمد و یک کارهایی کرد و بعد از آن هم افرادی آمدند و برای پیشرفت پرستاری کارهایی انجام دادند  تا اینکه پرستاری وارد کشور شد و در آخرین مرحله آموزشکده ها به دانشکده تبدبل شد.

اما بعد از آن چه؟؟؟

بعد از آن چه افرادی آمدند و چه کارهایی کردند تنها چیزی که نسل پرستاری قبل از خودمان یاد گرفته ایم چنج شیت و لزوم صد در صدی اجرای آن و یک سری کارهای غیر کلیشه ای دیگربود و بزرگترین درسمان از آنها بی علاقگی و روز مرگی بود و شاخص ترین پیشرفتی که در طول دوران دانشجویی متوجه شدیم باب ترجمه رفرانس های دیگران و مشاهده ترانس های چند ساله بود.

سکوت سکوت سکوت کلماتی که از گذشته به پرستاری بسته شده است و مایه خود باختگی و بی توجهی به پرستارشده است.

دیگربرای پرستاران مهم نیست که دولت جدیدتری بیاید و آن هم یک سری شعار بدهد که پرستاری ثواب دارد و باید برایش کاری کرد و ... چرا که کار از بن خراب است و وزارت بهداشت همراه ما نیست و بلکه مخالف پیشرفت پرستاری است.

دیگر مهم نیست که انتخابات پرستاری انجام شود چرا که پرستارانی را داشتیم که نه فقط صدایشان خفه شده بلکه دستانشان هم شکسته شده و حاضر نیستند به همه دنیا اعلام کنند که موجودیت داریم چرا که نتیجه آن برایشان مهم نبود ولی مسئولینی بودند که نتیجه این انتخابات و حضور پرستاران را مهم دانستند و چشم به این انتخابات دوخته بودندو دیدند که پرستاری مرعوب شده است و سزاوار ظلم و به فاصله اندکی از انتخابات ضعیف پرستاران ،اقدامهای مخرب گرایانه ای را رقم زدند چرا که می دانند پرستاران در بین خودشان اتحادی ندارند و اعتقادی به پیشرفت ندارند و از دفتر پرستاری انتصابی کاری ساخته نیست.!!

مظلومیت در تاریخ امروز پرستاری نقش بسته است مظلومانی شده ایم که هر روز ظالم را قویتر می کنیم ظلم های که خودمان سبب آن شده ایم به عبارتی کمبودهایی مانند:پائین بودن حقوق و کارانه و جایگاه اجتماعی و کاری و ناشناخته ماندن در تیم درمان و یا نبودن حق سختی کاری و شیفت در گردش و شبکاری و در معرض بودن با افراد بیمار جامعه و...همه و همه ناشی از سکوت خودمان است پس زیاد دنبال مقصر نگردیم که از ماست که بر ماست.

بهتر است از دورانی بگویم که که همه پرستارها سکوت کرده بودند و به خواب رفته بودند و قانون پشت سر هم و اجبار به تداوم پرستاری را ضعیف و ضعیف تر کرده بود ،مترون های انتصابی و بله قربان گو و سر پرستاران خاموش و دفتر پرستاری ضعیف در وزارت بهداشت که البته انتصابی و باز گوش به فرمان عده ای.

هیچ کدام از مسئولانی که ما اسمش ر پرستار بگذاریم انتخابی پرستارها نبودند چیزی که آقایان وزارت بهداشت می خواستند با پل های انتصابی که ساخته بودند سال به سال قدم به حریم پرستاران می گذاشتند و لحظه به لحظه موجودیت پرستاری را خدشه دار می کردند و می کنند تا آنجایی که هر کس نافرمانی کند  عزل می شد و هر کس اعتراض سرکوب .

از خودمان بپرسیم مقصر کیست؟؟

آیا شما هم مثل من معتقدید که مقصر  مسئولا ن وزارت بهداشت هستند ولی آیا این جسارت را داریم که بخشی از این تقصیر ها را گردن خود بیندازیم ؟؟ این سئوالی است که من و تو دانشجو بایدبه آن  جواب دهیم و بدانیم که مقصر اصلی خودمان هستیم.

ضربه پشت ضربه به پیکره پرستاری کشور وارد می شود و اندوه پشت اندوه در چهره های پرستاران دیده می شود تا آنجا

دلنوشته ی یک پرستار



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 9:59



در نظام پرستاری چه خبر است؟

شنبه 27 تير 1394

در ماه های اخیر شاهد برگزاری انتخابات سازمان نظام پرستاری بودیم و همه می دانیم که چه خبر بود و چه بر این تشکل صنفی گذشت و می کذرد.

بارها از با تجربه ها و امتحان پس داده های این صنف که سالها در نظام پرستاری هم بوده اند پرسده ام که آیا همیشه این جو حاکم بوده بر انتخابات؟

و همه جوابشان منفی است. این جواب منفی از چند جهت قابل تامل است:

1- وزرای قبلی بر حق انتخاب افراد در صنفشان احترام می گذاشتند و  ....

2- وزرای قبلی مطمئن بودند که منتخبین دست از پا خطا نخواهند کرد و همواره گوش به فرمانند.

3- وزرای قبلی اهمیت یک تشکل صنفی را نمی دانستند؟

4- وزرای قبلی ........

از وزارت که بگذریم به خود قانون انتخابات که برسیم چطور باید انتخابات یک تشکل صنفی را ، وزارتی هدایت و برگزاری کند که بعد از تشکیل می باید به مطالباتش پاسخ گو باشد؟

چرا این انتخابات توسط وزارت کشور برگزار نمی شود و......

اما سوال بعدی به خود اعضای صنف پرستاری برمی گردد. قطعا در مدتی که بنده به عنوان فعال صنفی وارد عرصه شده ام جز دردسر و هزینه (از هر نظر) چیزی نبوده، برایم بسیار تعجب آور است که چرا یک عده با وجود عدم انتخاب توسط خود پرستاران در صددند تا رای نمایندگان و منتخبین پرستاری را با تطمیع و تهدید و تخریب و ...(از هر راه اخلاقی و غیر اخلاقی) مجدد به راس کرسیها برگردند!!!؟

چرا گروهی از پرستاران که سالهای سال در صدر این صنف بوده اند و حاصل تلاش کرده یا نکرده شان صدور حکمهای منصبی خوب برای خودشان و اوضاع آشفته و برآشفته ی کنونی پرستاران بوده است، دست از سر این صنف بر نمی دارند؟

واقعا آیا منافع صنف با منافع برخی افراد منافات دارد؟ یا نگرانند چه اتفاقی بیافتد؟ چرا در تلاشند تا پرستاری را به چند تکه تقسیم کنند؟

راستی با انگلستان نسبتی دارند؟ که ایران را چند تکه کرد و ...

اگر این افراد که بسیار ادعای اسلام و مسلمانی می کنند و همدیگر را جز به لفظ (حاجی ) صدا نمی کنندبه منافع صنفی می اندیشند، اجازه نمی دهند که خود پرستاران تصمیم بگیرند این بار مسندها و سندها دست چه کسانی باشد؟

ورود مستقیم برخی تشکلهای خارج از صنف و روسای دانشگاهها و ... با این فعالیتها آیا هماهنگ نیست؟

یعنی برخی از دوستان وزارت نشین بیشتر از خود پرستاران دلشان به حال ایشان می سوزد؟

چرا برخی از پرستاران تلاش می کنند موج ایجاد کنند؟ این دوستان (شاید هم دشمنان ) اول جناحها را تعریف کنند و بعد بگویند ما ضلع سومیم؟ به نظر من در پرستاری جز گفتمان عدالت خواهی گفتمانی وجود ندارد و این ها فقط تلاش می کنند با ایجاد تفرقه در پرستاری به افراد حذف شده ی غیر محبوب و گاها منفور کمک کنند که مجددا به روی صحنه ی ریاستهای صنفی برگشته و  مجددا مقابل پرستاران قد بکشند!!!!!

دوستان که خود را مسلمان می دانند برای آبرو و حیثیت افراد یک شاهی ارزش قایل نیستند و دیدید که چگونه با حیثیت برخی از کاندیداها بازی کردند ! 

من به عنوان یک کاندید در انتخابات دوره ی چهارم نظام پرستاری هنوز نمی دانم رد شدم یا تایید؟

هنوز هم پیامک یکی از مسئولان انتخابت در حوزه ی نظارت را دارم که نوشته بودند تا آخر وقت اداری 25 خرداد فرصت دارم گواهی عدم سوئ پیشینه ارائه دهم و من ارائه دادم و رییس نظارت تهران شخصا فرمودند شما تایید هستید(شفاها و بدون حضور شاهد انسانی ولی خدا ناظر بود ) وخدا را شاهد می گیرم که هرگز به من  نگفتند (نه شفاهی نه کتبی ) که تایید نشده ای!!!!

ویک باره نامم را از لیست نامزدهای رای گیری حذف کردند............

من سکوت کردم و سکوت می کنم و ......... سکوتم را خواهم شکست اما...

اما الان روی سخنم با کسانی است که در پی شقه کردن پرستاری به نفع کسانی هستند که از اعتلای پرستاری ، از بیداری پرستاری، از آگاه شدن پرستاری ، از وقوف پرستاران به حقوق شان و ....هراس دارند.

مطمئن باشید دیری نخواهد کشید که شما را هم این موج بیداری پرستاری با خود ببرد ، پس مانند آلفرد نوبل قبل از غرق شدن توبه کنید و برای اعتلای پرستاری یک جبهه ی متحد ایجاد نمایید.

من معتقدم تفکر پرستار- محور باید حاکم باشد ، و اگر چنین شود و کار تشکیلاتی و تیمی باشد ریاست افراد مهم نیست .

شاید عده ای از رو شدن گندهای گذشته می ترسند ، اما بدانید که ما پرستاران بسیار صبور و بخشنده ایم، گذشته را فراموش می کنیم اگر امروز به مسیر پرستاری برگردید.....

دینامیتهایتان را پای نهال بالنده ی اتحاد آگاهانه ی پرستاری چال نکنید.....

خواهش می کنم.......



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 18:33



رعایت قانون(از منویات رهبر معظم)

سه شنبه 23 تير 1394

رعايت قوانين
از شاخصهای دولت اسلامی رعايت قوانين است. قانون را اهميت بدهيد. قانون - وقتى كه با ساز و كار قانون اساسى پيش رفت - حتميت و جزميت پيدا ميكند. ممكن است همان مجلس يا دولت يا ديگران مقدماتى فراهم كنند كه آن قانون عوض بشود - با طرحهايى كه در مجلس مى‏آيد، با لوايحى كه دولت ميدهد، با تصميم‏سازيهايى كه در بخشهاى مختلف انجام ميگيرد - عيبى ندارد؛ اگر قانون نقص دارد، ضعف دارد و غلط است، عوض بشود؛ اما تا مادامى كه قانون، قانون است، حتماً بايستى به آن عمل بشود و به آن اهميت داده بشود. من اين را تأكيد مى‏كنم. در بخشهاى مختلف همين‏جور است. ممكن است يك چيزى را شما معتقد باشيد كه روال قانونى‏ اش درست طى نشده، يا متصدى اين كار قوه‏ ى مجريه نيست؛ وقتى كه قانون مجلس - با همان ساز و كار قانون اساسى - به دولت ابلاغ شد، قوه‏ ى مجريه بايد آن را قانون بداند. حالا اگر چنانچه ضعف يا چيز ديگرى وجود دارد، عواملِ ديگرى وجود دارد كه اگر قانون مشكلاتى دارد، بايستى آن را از بين ببرند؛ چه در خود مجلس، چه در شوراى نگهبان و از اين قبيل. به قانون اهميت بدهيد.

ديدار رئيس‏ جمهوری و اعضاى هيئت دولت

02/06/1387

این بند که در بالا از بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و ایران حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با رییس جمهور و هیات دولت در سال 87 برگرفته شده است به روشنی همه را به اجرای قانون فرا می خواند.

ایشان می فرمایند که قانون تازمانی که از طرف مجلس ابلاغع شده و تغییر نیافته باید اجرا شود. چیزی که ما این روزها و از ماهها قبل از وزارت بهداشت، وزارت رفاه و شورای بیمه و البته سازمان نظام پرستاری می خواهیم همین است.

 می خواهیم قانون را اجرا کنند و نمی کنند. یکی می گوید قانون خوبی نیست یکی میگوید قابل اجرا نیست و ... هر کسی از ظن خود حرفی می زنذد ولی دقت کنیم که از منویات رهبری اجرای بی قید وشرط قوانین است بدون دخل و تصرف.

حالا کسانی که خود را در مسیر ولایت فقیه می دانند قوانین بسیاری را نادیده گرفته اند که البته ما می پنداریم که از روی ناآگاهی بوده و امیدواریم چنین باشد.

حالا که ما قوانین را متذکر می شویم چرا اجرا نمی کنند؟ فرمایشات رهبر معظم دستور اکید است و لازم الاجرا، ما خود را مقید به این فرامین می دانیم و می خواهیم که دیگران هم بدانند.

اگر قوانین را هرکس هر طور که دوست دارد اجرا کند یا یک در میان اجرا نکند که در کشور بند روی بند نمی ماند(بندهای مانده روی بند را بشماریم ببینیم چند بند است؟)!!!!!!!!!!!!!

 



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 10:52



نگاهی به سایت نظام پرستاری

سه شنبه 23 تير 1394

از مدتها قبل همواره شاهد این بودیم که سایت نظام پرستاری بیشتر مواضع و برنامه های وزارت بهداشت را تبلیغ می کند و اخیرا هم این موضوع شدت بیشتری گرفته است.از آخرین ارسال که به حرفهای آقای جراحی مربوط است شروع کنیم:

ما از وزیر محترم بهداشت کمال تشکر را داریم که اقدام به اصلاح طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد نمودند، و این نشان می دهد که شاید صدای مارا هم اجازه دادند به گوش ایشان برسد اما حرف ما اصلاح این طرح یا جایگزینی هر طرح دیگری به جای قانون نبوده و نیست. در قانون بهره وری به وضوح اشاره شده است که پرداخت مبتنی بر عملکرد می باید بر اساس تعرفه های پرستاری باشد. یعنی عملکرد افراد بر اساس تعرفه های پرستاری سنجیده شود و به ریال تبدیل گردد نه بر اساس سلیقه،

منن اصلا وارد بحث پرداخت مبتنی بر عملکرد نمی شوم و همینطور اصلاحاتش ، چرا که ورود به این وادی یعنی پذیرش طرحی به جای قانون، و این خلاف خواسته های پرستاران است. دو روز دیگر که وزیر برود و کس دیگری بیاید، از کجا که همان روز بساط طرح را بر نچیند. اما قانون مجلس را نمی توانند برچینند یا اعمال سلیقه کنند. ضمن اینکه هنوز معتقدم این طرح ظالمانه و تبعیض آمیز است و لی وارد بحث نمی شوم.

دقت کنید که تعرفه های پزشکی حدود سه برابر و مراجعات حدود دو برابر افزایش داشته و با این وجود کارانه ی پرستاران خود به خود 6 برابر می شد........

درباره ی حرفهای جناب میرزابیگی چیزی نمی گویم چون حرف درستی است و باید بهره وری در مراکز اجرا شود ، اما هنوز برای گفتن این حرفها کمی زود است چون از هشتادو هشت هنوز 8 سال نگذشته است!!!!

اما حرفهای جناب عباس زاده جای حرف زیادی دارد. ایشان که به عنوان دبیر بورد پرستاری هستند این شغل را شغلی آسمانی خوانده اند پس با این حساب ماهم موجوداتی آسمانی هستیم و باید برای ما شرایطی آسمانی ایجاد کنند چیزی در حد بهشت..

درباره ی شرح وظایف کمک پرستاران که بالاخره نفهمیدیم اینها بهیارند ، خدمه اند یا کمک پرستار و...فرموده اند 33 مورد خدمت اولیه...

خوب برادر همین بهیاران 3 سال دوره دیده در شرح وظایفشان خیلی از این شرح وظایف را ندارند ان وقت شما گاواژو لاواژو ساکشن و تزریق و... احیار را م به شرح وظایفشان اضافه کردید؟به طور میانگین در دنیا خیلی چیزهای دیگر هم وجود دارد از جمله تعداد پرستار به تخت، تعداد پرستار به جمعیت و... دریافتی پرستاران....

حالا شما رفته اید و گیر داده اید فقط به یک نکته که به ازای هر 4 پرستاری یک کمکی داریم. البته اگر واقعا رعایت شود و کمک بهیار باشد خوب است ولی....

اما بحث اسم خیلی مهم است. مثلا شما بیایید اسامی افراد بی سوادی را که خواندن و نوشتن بلد نیستند بگذارید معلم!!! خوب بسته به اسمشان باید کار داشته باشند و همان کارهایی را خواهند کرد که معلمها می کردند منتها در کیفیت صفر !!!!!

اگر اسم مهم نیست اسمشان را بگذارید پزشک ، ببینیم می شود؟

ضمنا می گویند به شتر گفتندئ گردنت کج است، گفت : کدام قسمتم کج نیست؟ حالا کدام بخش سیستم درمان ما به سایر کشورها رفته که این بخش برود. اگر واقعا الگو برداری می کنید فقط یک نکته را نیارید.....

حرفهای جناب لک هم که به طنز بیشتر می ماند مثل همیشه! گویا ایشان اصلا از مراکز ما خبر ندارند دوست ی اطلاع و عزیز! اگر سری به مراکز درمانی بزنید میبینید که همه ی 517 خدمت را که پرستاران انجام می دهند هیچ! کار منشیو کمک بهیار و برخی کارهای پزشک را نیز انجام می دهند و علاوه بر آنها کارهای اعتبار بخشی و حاکمیت بالینی و HIS و ... نیز انجام میدهند.

حرف آخر اینکه کدام همراه گاواژ و لاواژ و احیاو تزریق و حتی دادن قرصهای خوراکی بیمارش را در بیمارستانها انجام میدهد ؟کدام همراه بیمارش را ساکشن می کند و....؟

در کل وقتی در سایت نظام پرستاری قدم می زنی فکر میکنی که در حیاط خلوت وزارت سابقا بهداشت به اسم که به صرف قلیان میوه ای دعوت شده باشی قدم میزنی!!!

خدا عاقبت مارا به خیر کند

جالب است بدانید که همین الان ساعت 11 قبل از ظهر روز 23 تیر 94 در سایت نظام پرستاری فایلهای اصلاحیه ی طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد نشر شد و این نشان می دهد که گر چه این سایت با هزینه پرستاران اداره می شود اما به کام وزارت و به دور از خواسته های واقعی پرستاران است. این همه اعتراض و اعتصاب و تجمعهای درون بیمارستانی و ... را ندیدند؟ یا نمی خواهند ببینند؟



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 10:8



نامه ی پرستاران کرج به وزیر بهداشت

جمعه 19 تير 1394


وزیر محترم بهداشت
جناب آقای دکتر  قاضیزاده هاشمی
سلام عليکم
احتراما به استحضار میرساند که جامعه برزگ پرستاری با پیروی از آرمانهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین توجه رهبر فرزانه انقلاب به ارزش و جایگاه پرستاری طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در تاریخ 3/ 4/ 1383 خطاب به جامعه پرستاری که متن فرمایشات ایشان به شرح ذیل میباشد:
"فرهنگ جامعه باید اهمیت کار پرستار را بشناسد، باید فهم عمومی جامعه و فرهنگ عام مردم ما این مطلب را به درستی درک کند که برای حفظ سلامتی در جامعه اهمیت پرستاری در طراز اول قرار دارد یعنی اگر بهترین پزشکان و جراحان کار خودشان را با بیمار به بهترین وجه انجام دهند، اما از آن بیمار به خوبی پرستاری نشود به طور غالب کار ان پزشک یا جراح بی فایده خواهد بود. نقش پرستار بیمارداری در حفظ سلامت و بازگشت سلامت بیمار، نقش درجه اول است، معادل است با نقش یک پزشک ماهر ، بسیاری از این نکته غفلت دارند لذا ان وزن و ارزشی که باید برای پرستاری در نظر گرفته شود از ذهن آنها مغفول میماند و به آن توجه نمیکنند."
 لذا اینجانبا امضا کنندگان نامه ذیل خواستار توجه ویژه وزارت بهداشت به قشر پرستاری بالین میباشیم و پيرو اجراي آزمايشي طرح موسوم به پرداخت مبتني بر عملکرد در بیمارستان ..........(نام بیمارستان محفوظ) پرسنل پرستاری بالین، شاغل در این مرکز خواستار اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و توقف یا اصلاح طرح سراسر تبعیض مبتنی بر عملکرد میباشیم و انتقادات خود را به این طرح به شرح ذیل اعلام میکنیم:
همانطور که مستحضرید در ساير ادارات و وزارتخانهها تفاوت حقوق و دستمزد با در نظر گرفتن کليه عوامل از قبيل مدرک تحصيلي ،مسئوليت ، سابقه خدمت و .. در يک بازه محدود و منطقي ميباشد و به غير ازچند نفر محدود که بالاترين مسئوليت و معمولا بالاترين مدرک تحصيلي و سنوات خدمت را هم دارند و تفاوت دو ياسه برابري نسبت به ميانگين دريافتي سايرين دارند ، بقيه تفاوتهاي چندبرابري ندارند ، در وزارت بهداشت هم تا قبل از برقراري کارانه و هم اکنون هم در ميزان حقوق طبق حکم کارگزيني ، تفاوتهاي غيرمنطقي نبوده است ، سوال ما به عنوان یک کارشناس درمان به نحوه توزیع کارانهها میباشد به نحوي که در توزيع جديد که از محاسن آن حذف اضافه کار بي کارکرد و تشويقي است – افرادي که قبلا اضافه کار بي کارکرد بعنوان حق مسئوليت و از محل درآمد اختصاصي يا بودجه جاري دريافت ميکردند ، اين بار چند برابر مبلغ قبلي را آن هم از محل کارانه سهم پرسنل دريافت مينمايند و آیا اين عين بيعدالتي و ظلم به کارکنان بالین و عادي سازمان نميباشد.
با کمي دقت در نحوه توزيع کارانه بر اساس طرح مبتني برعملکرد در بيمارستانهاي استان البرز  کاملا واضح است که کارانه برخي پرسنل نسبت به قبل تغييري نداشته يا تغيير اندکي داشته است ، عده ديگري کمي بيشتر شده است (در حدود يک ونيم برابر) ، عده ديگري که بيشتر از مسئولين مانند سرپرستاران هستند تا دويا سه برابر و برخي مانند رئيس امور مالي و مدير داخلي بيمارستان ، تا 10 و 20برابر قبل ، افزايش کارانه داشته اند ؛ آيا اين عدالت است؟ آيا اين پرداختها مبتني بر عملکرد فیزیکی آنها و عادلانه است؟ آیا پرستاری که در بالین مشغول به انجام وظیفه است و عملکردش محدود به زمان خاص نمیباشد و شبانه روز و حتی ایام تعطیلات دور از خانواده و جهت انجام وظیفه بر بالین بیماران حاضر میباشد و با توجه باسختی کار بالا و در معرض فرسایش شغلی بودن در قیاس با مسولین ذکر شده از شرایط ویژهای برخوردار نمیباشد؟و نیازمند توجه ویژه و عادلانه نمیباشند؟
لذا اشکالاتی بر این طرح وارد میباشد که ممکن است از نگاه کارشناسان مربوطه بررسی نشده باشد و به شرح ذیل میباشد:
1. افزايش ناگهاني دريافتي برخي از مسئولين تراز اول غير پزشک مانند مدير، مترون و رئيس امورمالي براي جلوگيري از اعتراض ايشان به افزايش تصاعدي دريافتي پزشکان متخصص در طرح تحول سلامت و عدم همراهي با منتقدين.
2. ايجاد شکاف طبقاتي بين گروه پرستاري -به خصوص به جهت انتقادهاي سالهاي اخير ايشان به فاصله دريافتي پزشکان وپرستاران- و دنبال کنندگان اجراي قانون تعرفه گذاري پرستاري و مشغول کردن ايشان به رفع تفاوت دريافتي بين خودشان
3.  پيچيده کردن فرمول توزيع به نحوي که حتي برخي پرسنل مالي هم متوجه آن نميشوند ، مثلا اکثر پرسنل نميدانند که با افزايش 7% به سهم کارکنان ، هزينه اضافه کار جبران نمي شود يعني با حذف اضافه کار و پرداخت در اين قالب در واقع کارانه ايشان زياد نشده است بلکه اضافه کارايشان در همين قالب پرداخت شده است، بدينوسيله اولا بخش مهمي از هزينه اضافه کار از اضافه شدن طبيعي مبلغ ريالي کارانه گروه غيرپزشکي تامين مي شود و ثانيا پرسنل پرستاري نسبت به کاهش تعداد پرسنل حاضر در شيفت و انجام کار بيشتر براي درآمد بيشتر ترغيب شوند و اين يعني انهدام توام سلامت جسمي پرستاران و بهبود بيماران .           
4. طبق قانون مبناي محاسبه نرخ اضافه کار پرسنل ، مبلغ حکم کارگزيني مي باشد که با بالا رفتن سنوات ، آن هم اضافه مي شود ، در اين طرح ارزش سنوات پرسنل در اضافه کاري ايشان و در حقيقت در کارانه و اضافه کار ايشان هيچ تاثيري ندارد
5. عدم همخواني نام اين طرح با واقعيت ، آيا وقعا پرداختها مبتني بر عملکرد فیزیکی ميباشد ؟ به راستي به کدام سنجه ، دريافتي رئيس امور مالي که نهايتا يک نفر کارشناس حسابداري است هفت برابر يک سرپرستار و 14 برابر يک کارشناس پرستاري شده است؟ آیا کار پرسنل پرستاری بالین در قیاس با کار نگهبان بیمارستان یا کار پرسنل اداری همسطح میباشد؟ آن هم پرستاری که در نوک پيکان سازمان و در جبهه اصلي مشغول خدمت بوده است ؟!
6. سابقه کار و سختی کار پرسنل در این طرح در نظر گرفته نشده است و همین امر موجبات نارضایتی پرسنل با تجربه و کاهش انگیزه کاری را فراهم کرده است.
7. طرح مبتنی بر عملکرد علارغم پیشبینیها باعث کاهش انگیزه کاری در پرستاران، اختلاف افکنی بین پرستاران یک بخش، عدم تمایل پرستاران برای اضافه کاری بیشتر و ایحاد شکاف بزرگ بین پرسنل پرستاری و مسولین مدیریتی پرستاری و نارضایتی کامل در پرستاران شده است.
ملاحظه ميفرماييد که تمام جوانب امر طوري درنظر گرفته شده است که جايي براي اعتماد باقي نميگذارد لذا خواهشمند است تا دير نشده  و اجراي اين طرح موجي از اعتراض همکاران را به همراه نياورده ، اجراي طرح متوقف و یا اصلاحات لازم در موارد مطرح شده انجام شود تا به خواسته هاي منطقي جامعه پرستاري توجه خاص و ويژه شود و آرامش به جامعه پرستاری برگشته و باعث ایجاد انگیزه کاری در پرستاران گردد .
رونوشت :
1. دفتر مقام معظم رهبری
2. نهاد ریاست محترم جمهوری
3. ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی البرز
4. نمایندگان محترم مردم کرج در مجلس شورای اسلامی
5.  رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

 



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 20:21



نظری به یک تجربه

چهار شنبه 17 تير 1394

در سالهای مختلفی که مشغول کار پرستاری هستم و از همان اولئل ورودم به سیستم درمان همواره نگاهم به اطرافم عمیق بوده و در این سالها تجربیات بسیاری و آموزه های گرانبهایی داشته ام.

اما سختترین و دردناکترین چیزی که آموخته ام عادت بد تمامی کسانی است که در سیستم پرستاری کار می کنند. اصولا این افراد به سختی و با تمام توان کار می کنند و اغلب معتقدم بهترین زنان دنیا و صبورترین شان والبته بهترین همسران دنیا پرستاران هستند.

هر گز اعتراض کردن را یاد نگرفته اند و ندیده ام به چیزی اعتراض کنند. در این سالها شاهد بوده ام که در بخشها همکاران واحد خدمات، منشیهای گرامی ، کمک بهیاران و .... همه و همه به امور خارج از وظیفه شان اعتراض می کنند و ...... همان امور را هم اغلب پرستاران بدون اعتراض می پذیرند و انجام می دهند.

کتمان نمی کنم که در برخی برهه ها و در زمان فوریتها اشکال ندارد که کار ها را نگذاریم بر زمین بماند اما .....

بدتر از این عادت به انجام هر کاری که گفته می شود ، عادت بد ما این است که یاد گرفته ایم برای هر چیزی که به نفعمان است هلمان بدهند.

می بینیم که حقمان خورده می شود، کارهای اضافه بر دوش مان می گذارند و ... می بینیم که برخی همکاران انجام نمی دهند ولی ما بیشترمان انجامش می دهیم.

حتی برای گرفتن حقمان بدون اینکه قبلا کاری کرده باشیم مدام می گوییم نمی شود! چیزی درست نمی شود!1

قطعا تا زمانیکه ما بدون هیچ چشمداشت و اعتراضی هر کاری که در بخشها و واحدها بر زمین می ماند انجام می دهیم چیزی درست نمی شود.

نمی دانم چرا ما اینقدر از مسایلی که به حقوقمان مرتبط است گریزانیم.

در سایتها و وبلاگها و فیس بوک و توئیتر و .... ساعتها قدم میزنیم و با دوستان گپ می زنیم و ....

اما حاضر نیستیم در سایتهای صنفی حضور داشته باشیم. حاضر نیستیم به جای اشتراک گذاشتن جوک و ... مطالب صنفی و حق و حقوقمان را به اشتراک بگذاریم.

آگاهی زمینه ساز احقاق حقوق است،اما آیا برای آگاه شدن هم باید هلمان بدهند؟ در گروههای مجازی صنفی بیش از پنج هزرا نفر عهضو هستند ولی همین پنج هزار نفر هم حاضر نیستند در سایتهای صنفی حضور داشته باشند.

در این سایتها قطعا نکاتی گفته می شود که در محیط کار به کار می آید. از نکات صنفی تا نکات علمی....

باید بکوشیم و آگاه باشیم و با آگاهی حرکت کنیم.

بیایید تغییر رویه بدهیم / به جای اینکه منتظر باشیم مارا هل بدهند ، خودمان دیگران را روشن کنیم.

بیایید از امروز تصمیم بگیریم که یک پرستار باشیم. تصمیم بگیریم که به همکارانمان احترام بگذاریم. با همکارمان با لبخند مواجه شویم.

بیایید از امروز همدیگر را  پرستار.......... صدا کنیم.  با بیماران و مراجعین به عنوان یک پرستار برخورد کنیم.

از علم و دانشمان برای معرفی شغل خودمان استفاده کنیم. به کسانی که برای خطاب مان از لفظ آقا/خانم دکتر استفاده می کنند بگوییم: من پرستارم.

آموزش به بیمار و همراهش را با عنوان شغلی خودمان (پرستار) انجام دهیم. به مرردم بفهمانیم که ما هستیم که هوای عزیزشان را داریم. ما هستیم که مدافع حقوق عزیزانشان هستیم.

جوابگوی کوتاهیهای دیگران نباشیم. درست اطلاع رسانی کنیم و کوتاهیهای انجام شده را سرپوش نگذاریم.

در یک سیستم از خدمات گرفته تا پزشک همکاران ما هستند اما همکارترین همکارمان همان پرستار است.

وقتی بیمار شویم فقط اوست که هوایمان را دارد ومی تواند شیفتهایمان را پوشش دهد. وقتی سفر می رویم  و... هم همینطور.

باور کنیم که با احترام به خودمان و همکارمان و شغلمان است که می توانیم احترام دیگران را نیز جلب کنیم .

بیایید کمی هم به فکر خودمان باشیم .



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 15:53



مبهوت این تفکرات.......

یک شنبه 14 تير 1394

در روزهای اخیر در سایت نظام پرستاری دو مصاحبه ی جالب و تفکربرانگیز از جنابان اساتید دکتر عباس زاده ی دانشمند و جناب لک محترم منتشر شده است.

این سخنان را که پرستاران بررسی کنند قطعا به نکات جالبی می رسند. واولین نکته عدم آگاهی این اساتید به مشکلات سیستم درمان و علل کمبود نیرو است.

جناب لک فرموده اند که پرستاران شرکتی با شرکت کارآفرینان آوا سلامت قرار داد می بندند و  حقوق و مزایایی برابر با پرسنل رسمی دریافت می کنند و حداقل حقوق ایشان 1،550،000 تومان خواهد بود و ....

اما ایشان گویا اطلاع ندارند که اولا پرستاران با همین لفظ شرکت و نوع قرارداد مشکل دارند و اینکه شرکت چه نامی دارد و متعلق به چه کسی است برایشان اهمیت ندارد. دوما ایشان نفرموده اند که این شرکت را چه کسی مدیر عاملی می کند؟ آیا باز مانند شرکت کارکنان نظام سلامت ، شرکتی تغییر ماهیت و عنوان داده است؟؟؟

آیا حقوق پایه ی پرستاران رسمی واقعا 1،550،000 تومان است؟ یعنی اگر پرستاری همین امروز استخدام رسمی دانشگاهی در یمارستانی شود حکمش این مبلغ خواهد بود؟(چون پاسخ واضح است چیزی نمی گویم)

آیا همین متمرکز کردن شرکت نوعی انحصار طلبی مجدد نیست که سعی دارد تمام سودهای حاصل از این طرح توهین آمیز را به جیب افرادی خاص واریز کند؟(مانند طرح تربیت بهیار یک ساله؟)

البته همه چیز و همه ی نیات واضح است اما اینکه چرا هیچ ارگان نظارتی وارد این نابسامانیها نمی شود جای سوال دارد!!!!!! این نابسامانیها مستقیما به جان و سلامت مردم ضربه می زند و گویا این دو متاع گرانبار در جامعه ی ما ارزشی ندارد!!!!!!

البته واضح است که ایشان این حرفها را از روی دیکته ی ابلاغ شده خوانده اند وگرنه خودشان .... خدا میداند!

اما از دکتر عباس زاده دبیر بورد پرستاری انتظارات دیگری می رود.اینکه همان سالهای نود و پیش از آن آیا کیفیت آموزش مناسب بوده و امکانات دانشکده ها جوابگوی همان تعداد دانشجو با کیفیت مناسب بوده که اینک شما ظرفیتها را سه برابر می کنید؟

آیا در هر کوره دهاتی که فقط یک بیمارتان دارد دانشجوی پرستاری گرفتن و مدرک دادن برای سلامتی مردمک بی خطر است؟

اگر جذابیتهای شغلی این حرفه به درستی اعمال و اجرا شود قطعا اقبال عمومی به ان بسیار بالاتر خواهد رفت اما اینک که دانشجویان پرستاری در ساعات کارورزیشان در گوشه هایی از بخشها و حیاط بیمارستانها و... جمع می شوند، اتاقی برای تعویض لباس و برگزاری کنفرانس و ... ندارندو بدتر از همه به عنوان پادوهای پرسنل بخشها مورد استفاده قرار می گیرند  چگونه با سه برابر کردن امیدوارید که کیفیت حفظ شود؟!!!

البته ببخشید حق باشماست چون کیفیت صفر است و صفر را هرچند بار کاهش دهی و به هر عددی تقسیم کنی جواب صفر می شود و عملا حق با شماست و کیفیت تغییری نمی کند ....

من بابت در نظر نگرفتن این موضوع عذر خواهی میکنم وگرنه اگر جز این بود که در هر کوره دهاتی که هیچ امکانات آموزشی درمانی ندارد دو دانشکده ی پرستاری (دولتی و آزاد ) با ظرفیت بیش از 150 نفر افتتاح نمی شد!!!!!!



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 12:48



دموکراسی و آزادی

شنبه 13 تير 1394

همیشه درباره ی واژه ی دموکراسی حس خوب داشتم و فکر می کردم که دموکراسی حق آزادی و انتخاب انسانها را به رسمیت شناختن است.اینکه همه ی مردم بر جامعه حکومت کنند غیر ممکن است لذا روشی باید باشد که در حکومت نقشی داشته باشند که گویا انتخابات روشی مناسب است. یعنی یکی از ابزار مهم و شاید مهمترین ابزار و شاخصه ی دموکراسی ،همین انتخابات است.اما انتخابات هم برای خدوش قوانینی دارد و این محدودیتها اغلب در راستای حفظ حرمت جایگاهها و افراد طراحی شده است.
قوانین برای افراد در هر جامعه ای محدودیتهایی و شاید هم دسترسیهایی ایجاد می کند او این استفاده ی بهینه از توانمندیهاست و محدودیت حسب نمی شود.
مثلا در یک بیمارستان افراد به دو نوع کار مشغولند: کار درمانی و اداری. کارمندان اداری نمی توانند بر اساس حکم دموکراسی یا آزادی در مسایلی که اطلاعات و توانایی ندارند دخالت کنند و بالعکس.
به هر حال وجود قوانین برای هر جامعه ای ضرورت دارد و اصلا دموکراسی یعنی آزادی قانوی ،پس دموكراسي آزادي قانونمند است و وقتي پاي قانون به ميان آمد منظور تحميل محدوديت‌هاي لازم و ضروري براي دوام و بقاي يك ارزش است.
مثلا هرگز نمی آیند گرگ را به شبانی بره ها برگزینند و در همین راستا شرایطی برای هر پستی بر اساس قانون در نظر گرفته می شود.
این قوانین اگر در مسیر منافع افراد یا سازمان یا گروه خاصی نباشد و همه را به یک چشم ببیند قطعا با دموکراسی تناقضی ندارد.
دموکراسی تا کنون در سه مفهوم به کار رفته است : اول، به معنای حکومت اکثریت ؛ دوم، به مفهوم حکومت قانون ؛ و سوم، به معنای تعدد نخبگان و گروه های قدرت.
در مسایل اخیر حوزه ی سلامت اما این مفاهیم به وضوح زیر پا گذاشته شده است.
مهمترین ابزار دموکراسی انتخابات است و همانطور که گفته شد برای هر انتخابی قوانین شرایطی را تعیین کرده اند. گر چه خود این تعیین شرایط محدودیت است اما برای حفظ ارزشها ضرورت دارد.
در انتخابات سازمان نظام پرستاری، طبق آیین نامه ی این انتخابات که قانون ان به حساب می آید برای کاندیدا ها شرایط ذیل در تبصره های 1 و 2 ماده ی 17ذکر شده است:
1-التزام عملی به اسلام و پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2-عضویت در سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران.
3- عدم سابقه ی محکومیت در دستگاه قضایی که منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی باشد.
4-عدم محکومیت منجر به محرومیت از عضویت در سازمان نظام پرستاری.
5-داشتن حداقل 3 سال سابقه ی سکونت یا اشتغال در حوزه ی انتخابیه
6-عدم تجاهر به فسق و نداشتن فساد اخلاقی و مالی
برای انتخابات شورای عالی هم همین شرایط لحاظ شده است.لذا به نظر می رسد رد صلاحیت افراد خارج از چارچوب این شرایط ، مغایر روح دموکراسی و آزادی و بویزه دموکراسی دینی است.اعمال نظر مستقیم وحذف سلیقه ای افراد به راحتی می تواند انتخابات را به ابزاری برای نوعی دیکتاتوری نامحسوس تبدیل کند و رفته رفته مشارکت افراد ذی نفع کاسته شده و به نزدیک صفر می رسد.
وقتی افراد را زیر این برگه ی بارم بگذاریم و کسانی را که بدون اعمال سلیقه از آزمون خارج می شوند در اختیار انتخاب کننده ها بگذاریم تا خودشان به هر کس که می خواهند رای دهند به دموکراسی نزدیک شده ایم.
به هر حال از وزارت بهداشت انتظار می رود که بدون اعمال سلیقه و دشمنی و لجبازی و بدون اعمال نفوذ اجازه بدهد انتخابات در کمال آزادی اندیشه و آرامش برگزار شود تا شاید با انتخابافرادی که نمایندگان واقعی پرستاران هستند تنشهای موجود به گفتگو و مذاکره تبدیل گردد.
وقتی همه ی راهها به روی گروهی بسته شود اغلب می کوشند تا از روشهای پر هزینه تر جایگزین کنند که این به نفع هیچ کس نیست.به نظر با انجام انتخابات دور اول گفتمان غالب پرستاری رخ نموده است و بهتر است که با روشهای متمدنانه تر مسائل خل و فصل شود .
به درازا کشیدن صحبت شاید حوصله ی همکاران را سر ببرد و به همین خاطر من کلامم را بسیار خلاصه نوشتم، و امیدوارم فرصت آسمان به قدر فضای قفس نباشد و دریچه ی اسمان به روی همه باز باشد .
محمود عمیدی-پرستار بالین



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 2:46



تبلیغ قانون گریزی

پنج شنبه 11 تير 1394

این روزها شاهد اظهار نظرهای مختلف از افراد صاحب نظر و صاحب کرسی در سازمانهای مختلف هستیم. هر کسی از منظر خودش به مشکلات پرستاران می نگرد و نسخه ای برای پرستاران می پیچد که چه باید می کردند و .....

اما کسی به اصل موضوع نظر ندارد. مانند این است که کسی آتش گرفته باشد و مرتب به او می گوییم که ندود چرا که دویدن برایش خوب نیست و ایستاده ایم و مدام نصیحتش می کنیم.

به جای نصیحت می بایست که ظرفی آب روی او بریزیم و خاموشش کنیم. یکی از اصول مداوای مصدومین خارج کردن وی از محل خطر است، این یعنی اول علت را بیابیم و بعد معلول را بسته به علت درمان کنیم.

البته این حرفها در محضر اساتید زره به کرمان بردن است. ولی سوالی که دارم این است که برخی از کرسی داران آیا توجه به قانون دارند؟ اگر بنا باشد که مجلس قانونی را مصوب کند و بعد از تصویب عده ای آن را اجرا نکنند و بعد کسانی از خود مجلس بگویند که این بار مالی دارد و .... قابل اجرا نیست که فلسفه ی وجودی مجلس زیر سوال می رود!!! آیا الان بعد از هشت سال جای این حرفهاست؟

به هر حال هر نماینده ای یک رای دارد و چه بسا که این قانون همین امروز هم به مجلس ارائه می شد به تصویب می رسید اما الان نباید دکتر پزشکیان قانون را زیر سوال ببرد و طرحی جایگزین پیشنهاد کند.

خود ایشان هم می دانند که اصل اساسی پایداری جوامع حتی غیر انسانی و حتی در اشیا وجود قوانینی است که پایبندی به آنها وجود دارد. جامعه ی مترقی به جامعه ی قانونمدار می گویند و شایسته نیست که نماینده ی محترم مجلس که قانونگذار است بیاید و قانون مصوب صدوند و چند نماینده را زیر سوال ببرد.

گو اینکه ما بارها اعلام کردیم که نزدیک 300 خدمت پرستاران تعرفه دارد و اتفاق جدیدی نیست و حدود دویست و پنجاه تعرفه ی جدید باید اضافه شود. در ضمن در بسیاری از موارد این تعرفه ها در حال پرداخت به افرادی است که در انجام کار نقشی ندارند.

در هر حال خواست پرستاران تنها اجرای قوانین است و این قوانین از سالهای سال پیش در حوزه ی پرستاری اجرایی نمی شود!!

جالب است بدانید که در حوزه ی پرستاری هر طرحی که برای این قشر محدودیتهاییی بیاورد روزی که از تلویزیون اعلام شود اجرایی می گردد اما اگر قرار باشد یک ریال سود برایشان داشته باشد ابلاغها و بخشنامه های وزارت خانه ای هم اعلام نمی شود مبادا که از مزایای آن برخوردار شوند.

البته این موضوع در مورد پزشکان محترم و پرسنل اداری بر عکس است. با این اوضاع است که توصیه های برخی از اساتید کمی دور از منطق برای پرستاران به نظر می رسد. نمونه ی بارز این ادعا قانون مشاغل سختو زیان آور مصوب سال 67 ،قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مصوب سال 86،قانون بهره وری کارکنان بالین مصوب 88 ، و....... است.

جالب است بدانید که حتی پاس شیر مادران نیز به ندرت اجرا می شود و شبانه هم در بسیاری از مراکز یک ساعت محاسبه می گردد در حالیکه طبق قانون روزی یک ساعت است و شب کاری نیمی در یک روز و نیم دیگرش در روز بعد است. واز نظر طول زمان هم منطقی به نظر نمی رسد که مادر در طول دوازه ساعت یک ساعت به کودکش رسیدگی کند. از این دست مسائل و لغو مرخصی و حذف ساعاتی از اضافه کاری انجام شده و ....بسیار در پرستاری دیده می شود.

با این حال پرستاران با کمترین اعتراض همواره کار کرده اند اما نظر افرادی را که مخالف اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هستند به نکته ای جلب می کنم و آن این است که آیا قانون مصوب و بر زمین مانده ی مجلس اولویت دارد یا طرحهای یک شبه زاده شده ی درون وزارتی؟؟؟

آیا اجرای این قانون بودجه ی زیادی می خواهد یا اجرای افزایش 300 درصدی تعرفه های پزشکی (توجه داشته باشید که تعرفه های پرستاری کلا کمتر از 600 مورد و تعرفه های پزشکی بیش از 7000 مورد است)؟

به هر حال از افراد صاحب کرسی و وزیر محترم بهداشت انتظار داریم که خدا را شاهد و ناظر اعمالمان دانسته و کلاهشان را قاضی کنند و ببینند که با ظلم آیا می توان یک سیستم را پایدار نگه داشت؟

فرض کنیم که ما اصلا حرف نزنیم و سکوت کنیم و همه چیز را چون تا حالا به اختیار ایشان بگذاریم باید حقوق حقه ی یک قشر زحمتکش را تضییع کنند؟

خودتان قضاوت کنید.........



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 20:7



بررسی اجمالی یک طرح دردسر ساز

پنج شنبه 11 تير 1394

از منظرهای مختلفی به طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد پرداخته شده است اما در این نوشته در نظر است تا از متن خود طرح برای ناموفق بودن آن اسنادی آورده شود:

1- در ماده ی 4 این طرح به وضوح بیان کرده است که این طرح به صورت آزمایشی تا آخر خرداد 94 اجرا می شود، وقتی طرحی در آزمیش مردود می شود نباید به اجرای ان اصرار ورزید.

اصرار به اجرای این طرح که با واکنشهای شدید کلیه ی کارکنان مراکز درمانی مواجه شده است (درمانی و غیر درمانی)، نشان دهنده ی چه نکته ایست؟

2-طبق ماده ی 5؛حد اکثر رقم پرداختی وسهم مدیریت نباید از مجموع مجموع سقف ریالی اعتباری اضافه کاری ماهیانه ی قبلی آن بیمارستان و 27/5درصد کارکرد پزشکان از محل جزئ حرفه ای ارزش نسبی خدمات سلامت ودرآمد حاصل از ویزیت سرپایی، بالاتر باشد.طبق تبصره ی 2 همین ماده ، سقف ریالی اضافه کاری بر اساس میانگین پنج ماهه ی مختوم به شهریور ماه نود و سه محاسبه می گردد.

این در حالی است که اولا مبالغ اضافه کاری  در سال نود و چهار نسبت به سال نودوسه افزایش لااقل 14 درصدی داشته ، و ثانیا نیاز سنجی مراکز به اضافه کاری در بخشهای مختلف کاملا سلیقه ایست. مثلا در برخی واحدها نیازی به اضافه کاری نیست و در برخی واحدها اضافه کاری بسیار ضرورت دارد. ضمنا ممکن است به دلیل عدم جایگزینی پرسنل خارج شده از سیستم به دلایل مختلف مانند مرخصی زایمان و بازنشستگی و ....هر سال یا ماه نیاز به اضافه کاری افزایش یا کاهش داشته باشد.

در ضمن اگر قرار است که مبنا همان پرداختهای قبلی باشد چه ضرورتی دارد که این همه هزینه شود تا طرحی جدید نام گذاری گردد؟ البته این مبنا بودن پرداختها در سال 93 در محاسبه ی درآمد مبنای بخشها لحاظ شده و فقط به اضافه کاری محدود نیست. لذا اگر قرار است که مبنا پرداختهای سال 93 باشد و سقف پرداختها به کادر غیر پزشک بر اساس آنها اعمال شود،  نیازی به این همه طمطراق و ... نیست.

3-در بند 7 لزوم تامین منابع مالی نیروهای شرکتی و .. از بخش مورد استفاده مورد نظر قرار گرفته است که باید گفت در بخشهای درمان به دلیل کمبودهای بسیار از نیروی خدماتی تا پرستاران به شکل شرکتی جذب می شوند حال آنکه در سایر بخشها چنین چیزی وجود ندارد.

تامین اعتبار نیروهای شرکتی و خدماتی از بودجه ی مسقف بخشهای درمان ، موجب می شود که برخی همکاران با وجود انجام اضافه کاری نه تنها مبلغی دریافت نکنند بلکه در سیستم بدهکار هم باشند.که این مورد در عمل هم در اجرای آزمایش ثابت شده است.

4-در ماده ی 21 نکات جالبی یافت می شود؛در صد سهم کارکنان غیر پزشک از درآمد مبنای بخش از درامد حاصل از میانیگین ساعات اضافه کاری تقسیم بر درآمد مبنای بخش ضرب در 100 محاسبه می گردد. حالا اینکه مثلا واحدهای اداری مانند کارگزینی و نگهبانی و ......درامد مبنا، یا درامد زمان اضافه کاریشان چگونه محاسبه و پرداخت می شود جای سوال دارد؛ کلا برخی واحدها ذاتا درآمد زا نیستند.

به نحوه ی محاسبه ی میانگین اضافه کاری و .. هم که اشاره شد که بر مبنای سال 93 خواهد بود. جالب است که در محاسبه ی کارانه ی تعدیل، معیار از مهر 92 در نظر گرفته شده است که می تواند در محاسبه ارقام را به شدت کاهش دهد.

5-در ماده ی 22 به درامد قابل توزیع ماهیانه بخش اشاره شده است.که از حاصل ضرب درصد سهم کارکنان از درامد بخش در درآمد مبنای هر بخش در پایان ماه در ضریب کیفی بخش حاصل می شود.

اما نکته ی اساسی در تبصره ی 2 همین ماده (22) دیده می شود. یعنی خود این طرح پیش بینی کرده است که احتمال دارد مبلغ قابل محاسبه در بخشها کمتر از فقط مبلغ ریالی اضافه کاری باشد و در اینجا بخش را ملزم به پرداخت حداقل مبالغ ریالی اضافه کاری می کند که مشخص نکرده در سیستم جدید چگونه توزیع می شود. چون ممکن است اضافه کاری کسی نزدیک صفر و اضافه کاری دیگری در بخش 100 باشد. وبر اساس فرمولهای این طرح ممکن است کسی که اضافه کاریش کمتر بوده با اعمال سلیقه ی مسیولین واحدها (که همواره مشاهده می شود) مبلغ بیشتری دریافت کند.

در تبصره ی 4 ماده ی 22 اما خود- نقضی دیده می شود. در این تبصره اشاره دارد که اگر سی درصد واحدها بیش از پانصد امتیاز بگیرند بالاترین امتیاز را یک در نظر گرفته و ضریب کیفی سایر بخشها نسبت به آن سنجیده می شود در حالیکه در تبصره ی 3 ضریب کیفی را عددی بین 8/ تا 1/1 عنوان کرده است و اگر بناباشد بیشترین امتیاز را 1 محاسبه کنیم بخشی نخواهد توانست که 1/1 باشد.

6- اما در فصل پنجم مشکل اصلی رخ می نماید چرا که مبنای محاسبه در واحدهای پشتیبان را درآمد مبنای بیمارستان در نظر گرفته اند و این یعنی درآمد مبنای بخشها قطعا از درآمد مبنای کل بیمارستان پایینتر خواهد بود، چرا که از درآمد بخشها جز هزینه های جاری هزینه ی نیروهای شرکتی و خدماتی و ... و  کم شده و حتی  اضافه کاری هم از محل همین درآمدها محاسبه می شود. البته برخی بخشها ممکن است درآمد مبنایشان بیش از درآمد بیمارستان باشد که با تعدیل کارانه ها به هم نزدیک می شوند. ضمن اینکه همه میدانند که اضافه کاری در واحدهای پشتیبان فیزیکی نیست ولی در واحدهای درمانی به ثانیه محاسبه می شود.

7- به وضوح در ماده ی 27 مشخص است که واحدهای درآمد زا سهم کمتری از درآمد دارند چرا که در فرمول کادر درمان درآمد واحد در زمان اضافه کاری لحاظ شده است ولی در فرمول مربوط به واحدهای پشتیبان میزان کارانه ی تعدیل در ساعات اضافه کاری مبنا قرار گرفته است.

8-در ماده ی 29 در جدول امتیاز شغل کارکنان درمانی اختلاف یک باره ی 3 امتیاز بین پرستار و سرپرستار و مسئولین واحدها و 3/5 نمره ای با سوپروایزرهای اورژانس و اتاق عمل و سپس اختلاف 5 نمره ای با سوپروایزهای بالینی و نمود بیشتری دارد. این در حالیست که این اختلاف در رده های پایینتر که اختلاف نوع عملکرد بیشتر است کمتر لحاظ گردیده است و متاسفانه در جدول مربوط به واحدهای پشتیبان این اعداد و ارقام کاملا با واحدهای درمان همسان دیده شده است. مثلا امتیاز کارکنان واحدها 4 و پرستران بالین نیز 4 لحاظ گردیده است.

9-در ماده ی 30 به نحوه ی پرداخت به هر فرد می رسیم که اتفاقا امتیاز نوع شغل که در بالا و بند 8 اشاره شد نقشی اساسی دارد. بر اساس این فرمول ها امتیاز هر فرد به دو شکل محاسبه می گردد: امتیاز موظف که حاصل ضرب امتیاز حضور موظف در نوع شغل در ضریب کیفی است و امتیاز غیر موظف حاصل ضرب امتیاز غیر موظف در امتیاز نوع شغل در ضریب کیفی است.

در نهایت امتیاز هر فرد در هر قسمت را در مبلغ هر متیاز که از تقسیم درآمد قابل توزیع هر بخش بر کل امتیاز بخش به دست می آید محاسبه می شود که قبلا گفته شد این مبلغ درآمد قابل توزیع در واحدهای پشتیبان به طور یقین بیشتر از واحدهای درمان خواهد بود.

10- جالب است که در ماده ی 34 در فصل هشتم مربوط به پاداشها تا سطح مسول واحد/بخش می توانند پاداش پایان سال دریافت کنند!!!!!

11-درباره ی ماده ی 37 که مربوط به کارانه ی همکاران 115 است واقعا نمی توانم چیزی بگویم چون بسیار غیر عادلانه است. پیشنهادی که می توانم به ارای این همکاران داشته باشم این است که در حوزه های مربوطه از نظر عملکردی و ... این همکاران می توانند فقط برای کارانه جزو کادر مراکز تحت پوشش با تقسیم مناسب قرار بگیرند تا کارانه ی مناسبتری از صفر دریافت کنند گرچه ممکن است با این نوع محاسبه بدهکار هم بشوند.

در کل قابل ذکر است که ایرادهای زیادی بر این طرح وارد است و اولین عیبش نگاه از بالا به پایین طراحان آن است که کارمندان را به دو گروه پزشک و غیر پزشک تقسیم کرده اند در حالیکه کارکنان در واقع در دو رده ی درمانی و غیر درمانی هستند.

اشکال بعدیش مغایرت با قانون بهره وری است چرا که قانون بهره وری بر ساس کاهش ساعت کاری پرسنل درمانی تصویب شده است و لی طرح بر انجام اضافه کاری بیشتر تاکید دارد.

همینطور حذف مبلغ زیالی اضافه کاری با قانون مدیریت خدمات کشوری مغایرت دارد.چرا که در ماده ی 68 این قانون به وضوح اشاره شده است که بابت اضافه کاری باید مبلغی پرداخت شود ولی در این طرح این مبلغ حذف شده است.

و اما حرف آخر که شاید وسط حرفها گفته می شود این که وزیر محترم بهداشت بارها ذکر کرده اند که این طرح آزمایش است و اگر رضایتبخش نباشد حذفش می کنیم اما اینک که نارضایتی کل پرسنل (درمان و پشتیبانی ) را می بینند چه اصراری به اجرای آن دارند؟ ایشان طبق وعده ای که داده اند باید این طرح را کنسل و قدم در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بگذارند.

محمود عمیدی- پرستار بالین



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 10:35



حال این روزهای پرستاری

پنج شنبه 10 تير 1394

این روزها افراد زیادی درباره ی مشکلات پرستاران اظهار نظر می کنند ، اما متاسفانه این اظهار نظرها به دور از واقع بینی است.

در حالیکه جامعه ی پرستاری سالها با نجابت و از خود گذشتگی حتی کلمه ای هم از اعتراض و .. حرف نزدند ، این دوستان دلسوز چرا دنبال مرتفع کردن مشکلات پرستاران که در واقع خدمت به مردم و سلامتی ایشان است انجام ندادند. این دوستان دلسوز  چرا این اعتراضات را ریشه یابی نمی کنند و فقط به خود پرستاران توصیه می کنند که آرام باشند و تحمل کنند و ....

چرا وقتی ناجوانمردانه در انتخابات صنفی پرستاری ، گروه پزشکان اعمال زورو نفوذ کرده و افرادی را بدون دلیل حذف کردند کسی صدایش در نیامد؟

مگر خواستن اجرای قوانین مصوب مجلس جرم است؟ چرا وقتی قوانین مجلس را اجرا نمی کنند و جای آن طرحهای من در آوردی می اورند کسی اعتراض نمی کند؟

ما جامعه ی پرستاری بارها و بارها اعلام کردیم که مشکل ما افزایش حقوق و... نیست، مشکل ما تبعیض و بی عدالتی است. ما خواهان ایجاد یک سیستم همسان برای تمام کادر درمان و تقسیم بندی پرسنل مراکز درمانی به کادر درمان و کادر اداری (نه پزشک و غیر پزشک) هستیم.همین دید از بالا به پایین که حاصل در اختیار گرفتن تمام سطوح مدیریتی در وزارت بهداشت است باعث می شود که عده ای در سیستم درمان تافته ی جدا بافته باشند و حتی اعلام کنند که خط فقرشان با دیگران تفاوت دارد.

اینکه باید هزینه ی مطب داد و .. خوب مغازه دار هم هزینه ی مغازه می دهد و... ، این دید از بالا به پایین حتی به مصوبات مجلس هم رسیده و ایشان مصوبات مجلس را که قانون نامیده می شود، غیر قابل اجرا نمی دانند اما یک شبه در آمدهای چند ده میلیونی را به بالای صد میلیونی تبدیل می کنند و آب از آب تکان نمی خورد.

همین دخالتهای پزشکان در انتخابات نظام پرستاری حاصل نگاه از بالای ایشان است و به استثمار پرستاران توسط این افراد دلالت دارد. عدم اجرای قوانین در تمام سطوح پرستاری دیده می شود و فشار همه جانبه بر پرستاران واضح است و باز مارا به آرامش و ... می خوانند و فریاد حق طلبی را حرکات رادیکال و  ... می نامند جای تعجب است.

اول باید ببینید که چه عواملی باعث کشیده شدن پرستاران نجیب و غیر معترض به محوطه های بیمارستانها شده است؟

حتی برخوردها با اعتراضات منطقی نیست و با اعمال زور و تهدید و ... همراه است. این اعتراضات که اصلا از جایی خط نمی گیرند و تنها به دلیل عملکرد قلدر مآبانه و زور گویانه ی وزارت بهداشت در حذف قوانین و اجرای طرحهای من درآوردی رخ داده اند، به جای بررسی علل ایجاد با تهدید و ارعاب و ... مواجه می شوند.

و حتی وقتی پرستاران تلاش می کنند با انتخابات نظام پرستاری و انتخاب اعضای مورد نظر مطالبات شان را از کانالهای تشکلهای پرستاری پیگیری کنند، با مدیریت  انتخابات و حذف افراد شناخته شده بدون هیچ دلیلی مواجه می شوند.

ما افرادی غیر منطقی ، زورگو، رادیکال ، قلدر و....(هر صفت بد که بگویید)،  هستیم که تنها خواسته مان اجرای قوانین مجلس است، شما ها که افرادی متین ، منطقی ، متفکر ف و...(هرچه صفت خوب است) می باشید چرا به جای حل مسئله و کمک به راه حلهای مسالمت آمیز و قانونی مرتب بنزین بر آتش فروزان  می پاشید؟

مسیر مطالبات ما از چند سال پیش این بوده است:

1- صبر کردن برای عدم اجرای قوانین از سال 67 تاکنون به دلیل کمبود نیرو و.....در مقابل عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور و از سال 86 رعدم اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری و از سال 88 عدم اجرای درست و کامل قانون بهره وری و....

2-اجرایی کردن تمام مصوبات وزارت بهداشت بدون حتی یک ریال اضافه و حتی با انجام اضافه کاریهای چند برابری و عدم دریافت وجهی برای آن در اجرای طرحهایی مانند حاکمیت بالینی و....... که حتی یک قدم هم پزشکان برنداشته اند.

3- انجام کارهای بیماران با وجود کمبودها و عدم رعایت استانداردها در زمینه ی پرستاری ، پر کردن جای کمبود نیروی پرستاری و بهیاری و کمک بهیاری و  ... حتی منشی و.... تا کار مراکز و بیماران زمین نماند و چه بسا کتکها و فحشها یی که به ناروا از بیماران و همراهان و پزشکان کشیدیم!!!

4-کشیدن بار سیستم درمان بدون کوچکترین چشمداشت با وجود تمام تبعیضها و ظلمها فقط در راسشتای پایداری و پیشرفت فرامین و دستورات رهبر معظم انقلاب و ایران

5-نوشتن نامه هایی به وزیران مختلف و از جمله جناب دکتر هاشمی برای بررسی و حل مشکلات پرستاران.

6- خواهش و تمنا از وزا و رییس جمهورهای دولتها برای حل مشکلات پرستاران که با ارسال نامه و در دیدارهای رو در رو بوده است.

7- در خواست جلساتی برای بررسی مشکلات پرستاران از دکتر هاشمی که هرگز حاضر به رو در رویی نشدند و حتی به قولایی که دادن عمل نکردند.

8-نا امید شدن از وزیر و نوشتن نامه به رئیس جمهور محترم و برگزاری جلسات مختلف با بخشهای مختلف  نهاد ریاست جمهوری از جمله با مشاورین عالی و ... بازرسی این نهاد که همه بی نتیجه ماند.

9- شکایت به کمیسیون اصل نود و قول وزارت به اجرای قتانون تعرفه گذاری

10-برگزاری یک تجمع کوچک در مقابل مجلس در مورخه ی هفت آبان 93 که حتی یک شعار هم داده نشد و مجلس قول پیگیری داد و مجددا وزارت قول اجرا...

11-در خواست از اعضای شورای عالی نظام پرستاری برای مذاکره با وزیر و معاونینش که هرگز اجرایی نشد و وزیر محترم حاضر به مذاکره نشد.

12-  و13و.....

نهایتا کار به اعتراضات کاملا خود جوش 94 که قابل پیش بینی بود و قبلا گفته بودیم که با این روند اوضاع خراب می شود کشید که مجددا تمام برخوردها از بالا و با تهدید و ارعاب و حذف و .....و از منظر ارباب رعیتی شکل گرفت.

جناب دکتر رئیسی کیا! شما که رئیس بسیج جامعه ی پزشکی هستید چرا در جلسه ای حضوری خواسته های پرستاران را از نمایندگان واقعیشان جویا نمی شوید؟

چرا منش بسیج را در حل مشکلات پرستاران به کار نمی برید؟

چرا اعضای شورای عالی نظام پرستاری و شخص رئیس نظام و دوستانشان یک بار از این پرستاران نمی پرسند که دردتان چیست؟

چرا اجازه نمی دهید که خود پرستاران تصمیم بگیرند که چه کسانی در راس نظام پرستاری باشند؟ قطعا با این کار نظر شما هم که فرموده اید: بايد افرادي براي شوراي عالي و رياست سازمان  انتخاب شوند که دغدغه اصلي آنها مشکلات جامعه پرستاري باشد. برآورده می شود.

حذف و رد صلاحیت و .... عدم اجرای قوانین و گفتن جملاتی چون : کارگر سر چهار راه هم کار شما را انجام میدهد و.... عدم حضور برای مذاکره و ... همه آتش این جمعیت را زیادتر می کند.

قطعا ما پرستاران فقط خواهان اجرای قوانین حوزه ی پرستاری هستیم و قطعا تمام این قوانین در راستای منافع پرستاری تصویب نشده است اما نگاهش به منافع سلامت مردم بوده، اما هر چه هست قانون است و ما می خواهیم به طور مناسب اجرا شود. اگر این خواسته غیر عقلانی است بفرمایید....



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 23:8



گردش مالی کارانه ها مبتنی بر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

یک شنبه 7 تير 1394

اصرار بر کار اشتباه از خود اشتباه بدتر است.در روزهای اخیر همانگونه که همه ی رسانه ها در سکوت کامل از پوشش مشکلات پرستاران هستند، به طور خودجوش و از گوشه و کنار کشور در شهرهای مختلف از پایتخت تا تبریز و اصفهان و نور و ........ اعتراضات پرستاران شکل می گیرد.

اما متاسفانه هیچ کس به این اعتراضات علیرغم گوشزدها و هشدارهای خطرات این اعتراضات، هیچ مسیول مرتبط یا غیر مرتبطی به موضوع ورود نمی کند و متاسفانه هنوز هم روش تهدید و ارعاب و ... را به جای مذاکره و منطق در پیش گرفته اند.

قطعا پرستاران در یک سال اخیر تمام روشها ی قانونی  اعتراض را آزموده اند، اما هیچ کس به حرفشان که تنها درخواست اجرای قانون است گوش نمیدهد و وقتی اتفاقی افتاد و خونی ریخت همه مدعی العموم می شوند و هزاران راهکار برای این موضوع می آورند و ......

اما اینکه درباره ی پرداخت مبتنی بر عملکرد و طرح آموزش بهیاری ی ساله که با چالشهای زیادی همراه است و هر روز هم چالشها افزوده خواهد شد، چرا اینقدر پافشاری می شود اصلا مشخص نیست.

شبهاتی که در پرداخت مبتنی بر عملکرد وجود دارد و بارها و بارها ذکر شده است این موارد هستند:

1- تلاش در جایگزینی این طرح وزارتی به جای قانون مصوب مجلس: وقتی طرحی توسط وزارت خانه پیشنهاد و اجرا می شود هیچ ضمانتی بر مداوم بودنش نیست و وزارت هر آن می تواند اجرای آن را کان لم یکن کند. اما قانون مصوب مجلس که نهایتا هم باید اجرا شود، اعمال سلیقه ه را در زمان اجرا از بین می برد.

2- افزایش اختلاف  در پرداختها به چند برابر: بر خلاف ادعاهای وابستگان وزارت بهداشت،  با اجرای این طرح علاوه بر افزایش اختلاف دهها برابری به چند صدبرابر می رسد، به طوری که طبق آیین نامه ی اجرایی پزشکان دریافتی پزشکان عمومی از محل کارانه ها به حدود پانزده می لیون به طور متوسط و متخصصها به سی میلیون به طور متوسط افزایش می یابد که البته این مبالغ کف دریافتیهاست و  سقف ندارد و در مواردی به میلیارد در ماه هم  می رسد. همینطور اختلاف پرداخت بین گروههای غیر پزشک هم به دهها برابر می رسد که با پرداختهای انجام شده این مورد اثبات شده است.

3- افزایش اعمال سلیقه ها: قطعا یکی از مواردی که همیشه درباره ی کارنه ی پرستاران وجود داشته اعمال سلایق بوده که با این طرح بیشتر شده است. ضرایب در اختیار مسیولان واحدها ومدیران پرستاری بود اما اینک طبق جداول رییس حسابداری و مدیر بیمارستان و... هم می توانند نظر بدهند.

4- مبتنی بر بیگاری!!!!!!! بر خلاف ادعاهای حضرات ، در این طرح هیچ گونه کیفیت یا کمیت سنجی انجام نمی شود و کارانه را بر اساس بیگاری (کار بی جیره و مواجب) تقسیم می کنند. این طرح از بابت بیگاری محور بودن با قانون بهرهوری مغایرت دارد چرا که در قانون بهره وری تاکید بر کاهش ساعت کار است و در طرح مبتنی بر عملکرد بر اساس ساعات اضافه ی کارکرد!!!!!

5-عدم صداقت: مسیولان وزارت مدام می فرمایند که قبل از این طور دیگری و بر اساس سلایق انجام میشد و.....

اما آقایان توجه ندارند که پیش از این هم همان فرمول محاسبه می شد و با افزایش  تعرفه ها و درآمد پزشکان درآمد سایر کارکنان هم  افرایش می یافت.اما جالب است که برای پرسنل غیر پزشک سقف کارانه و برای پزشکان کف کارانه تعریف شده است . خود این صرف نظر از تبعیض آمیز بودنش ، انگیزه ی کار را در پرسنل غیر پزشک از بین می برد.

از طرفی وقتی در عمل پرسنل غیر پزشک چیزهایی بر خلاف  آنچه در رسانه ها اعلام می شود را می بینند هم به رسانه و هم به خبر دهنده بی اعتماد می شوند.

ادامه دارد



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 12:3



مشکل پرستاران چیست؟

پنج شنبه 4 تير 1394

این روزها هر کسی از منظر منافع خودش دریچه ای به سیستم درمان مردم باز می کند و و با گفتن جملاتی قشنگ و فریبنده سعی در توجیه اعمال خود و تصمیمات نادرستشان دارند.

این که در سیستم درمان باید چند رده ی خدمتی از پزشک تا خدمات داشته باشیم درست است. من وارد بحثهای علمی استاندارد و استاندارد سازی نمی شوم چون هیچ چیز سیستم درمان ما به این چیزها نمی خورد، اما بر اساس تجربیات حدود بیست سال تلاشم که همواره با تفکر در بهبود ارائه ی خدمات بوده مطلبی را یادآور می شوم.

 هر شغلی یک سری مسایل  دارد که فقط آموزش دیده های همان شغل بر آن احاطه دارند، مثلا شاید هرکسی بتواند برای ساختمان یا منزلش نقشه بکشد ولی اینکه این نقشه چقدر بر اصول علمی و مهندسی انطباق داشته باشد معلوم نیست،

پزشک در حیطه ی خودش متخصص است و پرستار در حیطه ی خودش، همانقدر که کار پزشک اهمیت دارد کار پرستار هم اهمیت دارد و همینطور کار رده ی خدمتی پایینتر از پرستار (که تاکنون کمک بهیار نام دارند و هنوز هم هستند). کار پرستاری و پزشکی دو کار هم راستا هم افزاست و اگر یکی در کارش قصور یا خطا کند قطعا کار دیگری را هم تحت ال شعاع قرار می دهد.

البته در این نوشته من نمی خواهم وارد این مقوله شوم ولی با توجه به اتفاقات رخ داده در ماههای اخیر و التهاب بسایر در جامعه ی پرستاری مواردی را به ناچار ذکر می کنم:

در یک سال اخیر جامعه ی پرستاری شاهد اتفاقاتی بوده که اغلب در جریان هستند و خواسته های ایشان کاملا قانونی و اصلا اجرای قوانین است. اما در این جهت مسئولان محترم نظام سلامت جای پرداختن به قانون و بررسی نیازهای واقعی مراجعین به مراکز و بیماران بستری ، طرحهایی غیر کارشناسی و خلاف قوانین جاری ارائه داده و اجرایی کرده و می کنند که بر التهابات به دلیل افزودن بر بی عدالتیها و به خطر انداختن جان و سلامتی مردم می افزاید.

اولین طرحی که جای قانون تعرفه گذاری از حدود دی ماه سال نودو سه به جای قانون  تعرفه گذاری خدمات پرستاری مصوب سال 86پیشنهاد شد،طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در مراکز در مانی بود.از همان زمان نقدهای بسیاری بر این طرح شد که امروز البته همه ی آن پیش بینیها به اثبات رسید اما کسی گوشش بدهکار نبود و نیست.

این طرح با قانون بهره وری ،قانون کار و نیز بندهایی از قانون مدیریت خدمات کشوری منافات دارد و می دانیم که هیچ طرحی نباید قوانین مصوب مجلس را نفی کند یا برخلاف آن باشد.

در بند دوم قانون بهره وری مصوب سال 88 مجلس محترم بر شغل سخت و زیان آور بودن مشاغل پرستاری تاکید مجدد شده است. البته به وضوح در بند 9 ماده ی 68 قانون مدیریت خدمات کشوری که در همین بند قانون بهره وری مورد اشاره است دولت را موظ به پرداخت مبالغی برای انجام اضافه کاری می کند، اما در طرح اجرایی وزارت بهداشت این مبالغ حذف شده است. و در عمل همکارانی هستند که اضافه کاری داشته اند اما در نهایت حتی به کارفرمای خود بدهکار هم شده اند مثلا در فیش همکاران بیمارستان الزهرا یک ریال (درست خواندید فقط یک ریال ) بابت شش ماه پرداخت شده است.

اما روح قانون بهره وری بر کم کردن ساعت کاری و محدود کردن کار خارج از عرف و چندذ جا کاری پرستاران بوده است به نحوی که در آیین نامه ی اجرایی آن در بند 5 اضافه کاری را به هشتاد ساعت محدود کرده اند، حال آنکه طرح پیشنهادی در حال اجرای وزارت بهداشت بر اساس کمیت اضافه کاری و به میزان ساعت اضافه کاری تاکید دارد. و فرمول آن بر اساس اضافه کاری نوشته شده است.

شاید مخترعان این طرح (مخترع چون چیز جدیدی ساحته شده )، بگویند که در جداول خاصی ضریبهیی برای شغل و تخصص و .... دیده شده است اما این ضرایب طوری پیش بینی شده است که عدد یک خروجی آنها باشد و عملا در ضرب عدد یک نقش خنثی دارد.

همچنین با ماده ی  6 آیین نامه ی اجرایی بهره وری مغایرت دارد:

ماده ی 6:روش پرداخت حقوق و مزایای شاغلین خدمت در بخشهای دولتی و غیر دولتی در واحدهای مصرح در ماده ی (1) این آیین نامه ، ترکیبی از دو روش ثابت و مبتنی بر عملکرد می باشد. پرداخت در روش ثابت، بر اساس قوانین و ضوابط مورد عمل در بخشهای مذکور و پرداخت در روش ملتنی بر عملکرد تا تعیین نرخ تعرفه های خدمات، در بخش دولتی بر اساس طرح نظام نوین بیمارستان ها و در بخش غیر دولتی طبق روال حاکم خواهد بود.

چیزی که در عمل مشاهده شده و می شود و خودش را در عمل نشان داده، (اسنادش موجود است) این است که این طرح به افزایش اختلاف پرداختها بیش از پیش دامن می زند و حتی این اختلاف را در سطوح مشاغل هم سطح هم ایجاد می کند.

در باب این طرح حرف بسیار است اما از آنجا که مورد پذیرش جامعه ی پرستاری نبوده و هم اینک با اعتراضات بسیار مواجه شده است و باید ابتدا تعرفه ها ی پرستاری اجرایی شده و عملکرد بر اساس آن سنجیده شود بیش از این به بررسی آن نمی پردازیم و فقط یک سوال از مسئولان محترم:

آیا عملکرد افراد را با چه خط کشی میسنجید؟

اما طرح بعدی بسیار بدتر و پرحاشیه تر از قبلی است و خطراتش هم مستقیما به جان و سلامتی مردم می رسد.

طرح تربیت دیپلمه های بیکار با یک سال آموزش با عنوان پرستار مهارتی به بهانه ی کمبود نیرو!!!!!!!!

در اینکه نیروی مهارتی پرستاری کم است هیچ شکی در آن نیست اما نمی توانیم کارهای پرستاری را به مهارتی و غیر مهارتی تقسیم کنیم و بگوییم که کار مهارتی را هر کسی می تواند انجام دهد.اینکه افراد در منزل چه کارهایی می کنند و نمی کنند نمی تواند دستاویز سپردن کار درمان مردم به افراد کم دانش باشد.

در پشت هر کار مهارتی ، یک کار علمی و دانش  نهفته است. مثلا ساکشن کردن بیمار (تخلیه ی ترشحات )در ظاهر کار ساده ایست ولی اگر درست و با علم و دانش صورت نگیرد می تواند آسیبهای جبران ناپذیری به افراد و سلامتیشان وارد کند.

قطعا همه ی ما یا همراه بیمار بوده ایم یا خود بیمار یا ملاقاتی، کدام کار درمانی مهارتی بیماران را همراهان انجام می دهند که به بهانه ی جایگزینی افرادی جای همراهان می خواهیم افرادی را با مبالغ هنگفت آموزش داده و یک طفل سر راهی دیگر به طفیلیهای دولت اضافه کنیم؟

قطعا این افراد که با هزینه ای نزدیک 6 میلیون تومان دوره می بینند، مدعیان کار خواهند بود و باری جدید بر دوش دولت. خود همین با قانون کوچک کردن بدنه ی دولت مغایرت دارد.

قطعا در حال حاضر بیش از سی هزار نیروی دوره  دیده به نام کمک بهیار یا کمک پرستار (هردو یک چیز است) در جامعه ی ما وجود دارد، اگر واقعا هدف کمک به بیماران است و هدف حذف استفاده از همراهان که اتفاقا حرف بسیار خوبی است  همین افراد را به تعداد کافی برای بخشهایمان به کار بگیرید.

اینکه جناب میرزابیگی می گوید ما در مراکز کمک بهیار نداریم از بی اطلاعی ایشان منشا می گیرد چرا که در مراکز هنوز هم تعداد زیادی کمک بهیار داریم و در سطح جامعه هم همینطور.

سپردن جان مردم به افراد غیر متخصص تاوان سنگینی دارد. بیمار و همراه بیمار که نمی داند کسی که بیمارش را می سپرد چه سطح دانش و توانمندی دارد.

هم اینک در بسیاری از مراکز غیر دولتی (خصوصی و وابسته به نهادهای خاص ) افرادی از قشر ماما و بهداشت جامعه و ... به عنوان پرستار مشغول به کارند و بارها جان مردم را به دلیل ندانم کاری به خطر انداخته اند.

خیلی از کارهای پزشکی را می توان مهارتی خواند، ام این مهارتی بودن دلیل بر بی اهمیت بودن و کم خطر بودنش برای افراد نیست.

همین چند سال پیش ، در یکی از مراکز یک نوع داروی بیهوشی را به جای یکی آنتی بیوتیک به کوکی تحویل داده بودند و والدین این کوک آن آمپول را به مرکزی دیگر برده و همکار بهیار ما اذعان داشته بود که دارو را نمی شناسد و به اصرار همراهان تزریق کرده بود که متاسفانه به فوت کودک منجر شد.

ساده انگاشتن خدمات بالینی خطرات بسیاری دارد و نمی توان برای در امد شرکت خاصی با جان مردم بازی کرد.

ضمن اینکه در همین مصاحبه ی اخیر معاونوزیر جناب میرزابیگی بر پیشبینی ما مبنی بر عدم تعهد در دادن شغل به این افراد صحه گذاشته و بیان کرده انمد که: جذب گروه ده هزار نفری از طریق شرکتهای خصوصی خواهد بود.... و دولت مجوزی برای استخدام این افراد نمی دهد.

به هر حال این را به سوئ استفاده از بی کاری مردم و تحصیلکرده ها، کمبود شدید پرستار نه به خاطر نبودن پرستار بلکه به دلیل وجود ظلم و تبعیض در سیستم درمان، و ایجاد یک منبع درآمد دائمی برای شرکتهای معلوم الحالی که در هیچ برهه ای سابقه ی خوبی ندارند و اغلب به خود طراحان این طرحها تعلق دارند و.... می توان ربط داد.



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 7:46



ادامه ی مهندسی انتخابات نظام پرستاری

چهار شنبه 3 تير 1394

انتخابات نظام پرستاری با تمام حواشی و مردیها و نامردیها و ... به اتمام رسید و خوشبختانه با وجود اعمال قدرت و نفوذ و استفاده از تمام ابزراهای دولتی و صنفی در اختیار عده ای که حاکم بودند، نهایتا این پرستاران بودند که با عدالت خواهی همنوا شده و پیروز گردیدند.درباره ی مهندسی انتخابات مطالبی نوشتیم که همه اطلاع دارند و از ان جمله بود حذف غیر قانونی افراد منتسب به خانه ی پرستاری جناب شریفی مقدم، نظری، عابدینی ، تاج الدینی و حذف نامردانه ی من که باوجود اعلام تایید از طرف رییس هیات نظارت تهران به من  نامم را بدون اعلام قبلی از لیست کاندیداهای تهران در رزو رای گیری حذف گیری کردند که قطعا چنین مواردی هرگز در بلاد کفر رخ نداده و نخواهد داد.(گناه اسلام نیست و این به افراد بر می گردد که اسلام را بدنام می کنند و در نزد مردم متاسفانه این مسایل به اسلام ارتباط داده می شود)

اما با وجود شکست تمام قد اندیشه ی ضد پرستاری که با ارائه ی طرحهای ظالمانه و پرستار ستیز  پرداخت مبتنی بر عملکرد(شما بخوانید مبتنی بر سلیقه) و احیای پرستاری شش ماهه که سلامت مردم را نشانه رفته است، هنوز هم شکست را نپذیرفته و در حال فعالیت برای در اختیار گرفتن شورای عالی نظام پرستاری هستند.

این اقدامات را به شرح زیر شماره گذاری شده می نویسم که راحتتر قابل بررسی ب:

1- عدم رعایت آیین نامه و برخورد سلیقه ای با آن: طبق آیین نامه اجرایی انتخابات نظام پرستاری می باید تعداد کاندیداها در هر رده باید دو برابر تعداد منتخبین باشد تا اصل رقابت حفظ شود. و اگر درهر رده ای تعداد کاندیداها دو برابر نبود، کاندیداهای آن رده حذف و پرستار جایگزین می شود. این حذف و جایگزینی باید قبل از اعلام اسامی برای رای گیری انجام شود چرا که بعد تایید قطعی صلاحیتها و اعمال سلیقه ها و زیر پا گذاشتن قوانین، تعداد افراد ثبت نام کرده ی پرستاری، پرستاران آموزشی، تکنسینیهای اتاق عمل و بیهوشی و رده ی بهیاری مشخص می شود، و بیاد همان موقع اعلام شود که مثلا در تهران نظر به ثبت نام دو نفر هیات علمی یا پرستار آموزشی این دوستان جزو سهمیه ی پرستاری رای گیری خواهند شد. یا مثلا به دلیل ثبت نام سه بهیار اسم این همکاران از لیست کاندیداها حذف و پرستاران جایگزین خواهد شد و در نهایت باید امکان رای دادن را از چهار پرستار بالین به تعداد سهمیه ی حذف شده افزایش دهیم (در صورت وجود 18 پرستار کاندید).

اما دوستان هیاتهای نظارت و اجرایی بعد از اتمام رای گیری هر جا که دوستان خودشان علی البدل شده اند بهیاران را که آرای خوبی هم دارند حذف و دوستانشان را جایگزین می کنند.

البته درباره ی پرستاران آموزشی بر عکس عمل می کنند و با وجود ثبت نام حتی یک کاندید هیات علمی ، هرچندکه ایشان رایشان خیلی هم کم باشد به عنوان منتخب جای پرستارانی که آرای بیشتری آورده اند می کنند.

می بینید که حتی به رایمان و آیین نامه ی خود نوشته شان هم رحم نمی کنند و احترام نمی گذارند.

2- در حوزه هایی که اعضای تیمشان علی البدل شده اند با اعمال فشار بر افراد منتخب سعی در استعفای ایشان و جایگزینی دوستانشان دارند. برای این منظور از تهدید و تطمیع و تخریب بایی ندارند.

3- در برخی حوزه ها که اعضای تیمشان رای حد اقلی را آورده اند، با عمال فشار از طرف ریاست دانشگاه و ...... سعی در انتخاب این افراد به عنوان روسای هیاتها می کنند و اگر منتخبین زیر بار نروند به تهدید و تطمیع و تخریب روی می آورند.

4-با تماسهای تلفنی که با منتخبین می گیرند سعی در جذب رای ایشان برای شورای عالی می کنند

5- با دادن وعده های تو خالی بذر نفاق و تفرقه را بین اعضای منتخب می پاشند تا بعد از ایجاد اختلاف به تیم نفوذ کنند.

6- از آنجا که اعضای قبلی همه  منصب دار هستند و قبل از انتخابات هم از تهدید و... استفاده کردند اینک هم استفاده می کنند تا مواضع اصلی را در اختیار بیگرند......

اما در نهایت روی سخنم با منتخبین محترمی است که زیر لوای عدالت و عدالت خواهی و حمایتهای خانه ی پرستار برگزیده شده اند.

اینکه افرادی که منافعشان با این انتخابات به خطر افتاده و حتی ترس از روشدن خیانتهای قبلی دارند،از هیچ تلاشی برای رخنه به صدر نظام پرستاری فروگذار نخواهند کرد ، اما منتخبین بدانند که ما رای دهندگان دیگر مانند سالهای قبل بی خیال نیستیم و پشتیبانشان خواهیم بود و هر تصمیمی در راستای منافع پرستاری بگیرند ما حمایتشان خواهیم کرد.

از این دوستان خواهش می کنم که چوب حراج به اعتماد پرستاران نزنند و خود را رسوا و مارا نا امید نسازند.

قطعا ما مراقب اعتمادمان هستیم و اجازه نمی دهیم خدشه ای به آن وارد شود و با داشتن رسانه هایی درون پرستاری اطلاع رسانی کوچکترین خیانتها به کل پرستاران کار شواری نیست.

گرچه ما اعتمادمان را عملی کرده و نشان داده ایم اما مراقبت از این اعتماد به عهده ی هر دو طرف است.

در پایان بیان می کنم که ما به منتخبینمان اعتماد داریم و پایش و نقد و بررسی عملکرد ایشان  نه به معنای بی اعتمادی، بلکه برای حفاظت از اعتماد به وجود آمده است.

با آرزوی موفقیت



نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 9:50



درباره



این وبلاگ تنها با هدف ایجاد اتحاد و همدلی بین پرستاران، اطلاع رسانی قوانین و شرح وظایف پرستاران،بررسی مشکلات پرستاران و پیدا کردن راهکارهای مناسب برای اینها ایجاد شده است. لطفا با مراجعه به وبسایت parastaraneiran.com وثبت نام و عضویت در آن و عضویت در همین وبلاگ در ایجاد یک گروه قدرتمند و منسجم برای پیگیری مسایل پرستاری و اجرایی کردن قوانین حوزه ی پرستاری مشارکت فرمایید. هدف اصلی اطلاع رسانی است و معتقدم که بزگترین مشکل سیستم پرستاری عدم اطلاع رسانی به موقع است. به امید موفقیت به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل که گر مراد نیابم، بهقدر وسع بکوشم
amidimahmood@yahoo.com


مطالب پیشین

قوانینی برای خندیدن
تعدیل نیرو
روز پرستار 94
نظری گذری بر اختیارات سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام پرستاری
تلاشها برای ایجاد اختلاف ادامه دارد ....
شعری در وصف این روزهای پرستاری
تبعید
تکریم همکاران
همه چیز درباره ی مرخصیها
اعتراض به قضاوت نا عادلانه
واکنش عجیب
مرگ خوب است ولی برای همسایه!!!!
روسای هیاتهای جدید
یک جلسه و این همه مانور؟؟؟
بیانیه ی انجمن اسلامی دانشکده ی پرستاری دانشگاه ع. پ. تهران
و مام گزارش جلسه هیاتهای جدید
یک مقایسه ی غیر منطقی
خواب زدگی
پرستاری مرد....
یک پیشنهاد به وزیر بهداشت




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by parastaraneiran