ایا طرح تحول نظام سلامت شکست خورده است : مطلب ارسالی از nurse123

منوی اصلی


نویسندگان


آرشیو موضوعی

قوانین مرتبط با پرستاری

کمیته ی پیگیری مطالبات

نشریه

شکایت جهت افزایش حقوق

لینک دوستان

ابزار وبلاگ

خرید لایسنس نود32

جیرجیرک مرداب

عنوان لینک

ردیاب جی پی اس ماشین

ارم زوتی z300

جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران و آدرس parastaraneiran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 358
بازدید کل : 22491
تعداد مطالب : 245
تعداد نظرات : 493
تعداد آنلاین : 1



آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران


لوگوی دوستان


بر چسب ها




ایا طرح تحول نظام سلامت شکست خورده است : مطلب ارسالی از nurse123

29 آذر 1393

 

سالها است که دولت ها و نمایندگان مردم و هرکس که دستی در سیاست دارد و یا سری در امار از افزایش هزینه های مردم در بخش بهداشت و درمان می گوید و به مدد سیستم پزشک محور اما بیمار نظام بهداشت و درمان هر روز کمر مردم در زیراین بار گران می شکست . به یاری سیستم مریض که نقش حاکمیت بعنوان متصدی تامین و نظارت بر سلامت جامعه را به یک تشکیلات صنفی سپرد هو عملا از اجرای نقش خویش سرباز زد ه مردم بیش از پیش تاوان ضعف حاکمیت و متولی نظام سلامت کشور را پرداخت نمودند از پرداخت های غیر رسمی ( زیر میزی ) گرفته تا هزینه تجهییزات و دارو و خدمات تشخیصی ......
در هر زمان مسئولین وزارت بهداشت در پاسخ به کاستیها بخصوص در بخش دولتی نبود اعتبارات برای بهبود فضا و تجهییزات بیمارستانها و پرداخت بروز مطالبات کارکنان در تمامی رده های خدمتی را بعنوان اصلی ترین رکن نبود کیفیت در سیستم درمان اعلام می کردند و از کنار برخی مسائل چون دریافتهای غیر قانونی پزشکان زدو بند برخی از انان با شرکتهای داروئی و تجهییزات پزشکی به راحتی عبور کرده و گاه انرا نیز انکار می کردند . البته ناگفته نماند از اجرای قوانینی چون عدم اشتغال پزشکان دولتی در بخش خصوصی ، ساعات کار پزشکان ، نحوه پوشش آنکالی ودیگر قوانین جاری کشور که در تمام ادارات و وزارتخانه ها در مورد تمامی کارکنان اجرا می شود در خصوص پزشکان در این وزارتخانه نادیده انگاشته                  می شود البته ناگفته نماند این قوانین در مورد سایر کارکنان به درستی و شاید نظارت مضاعف انجام می گردد.
به هر حال در اردیبهشت ماه سال جاری به مدد تدبیر دولت امید و همراهی نمایندگان مردم در مجلس و اجرای فازدوم                     هدفمندی یارانها بخشی از پولی که مردم بابت گرانی اب و گاز و برق و نان و بنزین پرداخت کرده بودند  سر از وزارتخانه بهداشت دراورد و از سمتی دیگر نیز 1 درصد از مالیات بر ازرش افزوده نیز در مسیر این وزارتخانه قرار گرفت .
گام نخست این طرح که در 15 اردیبهشت با ابلاغ 7 بسته کلید خورد شاید گروهی را که اینک جزو منتقدترین افراد به این طرح میدانند ( پرستاران) را بیش از همه خوشحال کرد اخر انها بیش از همه حتی خود بیماران می دانستند که سالها در این سیستم به بیمار چه گذشته و چه برسر بیماران آمده است آخر انها تاکنون پاسخگوی فرسودگی بیمارستان و زیر میزی پزشک و نبود و خرابی تجهییزات و غذای بد بیمارستان حضور پزشک در مطب و منزل را داده بودند .اخر تنها انها همیشه با درد ورنج مردم همراه بوده اند .
سیل بودجه انچنان شتابان پیش رفت که هیچ مسئولی دیگر نمی توانست کمبود اعتبارات را دستمایه کم کاری و بی کیفیتی کارش نماید .شعار بسیاری از مسئولین درمان این بود که اگر این طرح شکست بخورد نظام درمان کشور سالها چیزی برای دفاع از خود ندارد .
آغاز طرح با کاهش هزینه های مردم از جیب همراه شد یعنی پرداخت 10 درصد صورتحساب در بیماران بستری و ادامه این پرداختی به 6 درصد کاهش پیدا کرد در همین دوره به جهت ماندگاری پزشکان شما بخوانید در مناطق محروم طرح پرداخت 2K نیز اجرا شد و همچنین بحث مقیمی پزشکان در بخشهای درمانی کلید خورد اگرچه ظاهر طرح بسیار شیرین و گوارا بودو ما می بایست ازاینکه در یگر مریضی نداریم که در اورژانس به انتظار پزشک متخصص نشسته باشد و درد می کشد را ببینیم و اما اینهم مدد سیستم پزشک سالار انگونه نشد که می باید می شد .
و اینک به اصل تحول در نظام سلامت می رسیم یعنی شاید هدف نهائی این طرح تغییر کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات و مشکل ما با سیستم طرح تحول ازایجا به شکافی عمیق تبدیل شد از انجا که همان گروهی که برای اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری پول نداشتند اینک ارزش خدمات خود را بین 40 تا 300 درصد افزایش داه بودند . خدمتی را که تا دیروز من به رایگان انجام می دادم پولش را به پزشکی که تنها مهرش در بخش حضور دارد می دهند انهم به چند برابر امروز خدمات دیروز منهم به پای پزشکان نوشته می شود مدعیان ادعا دارند که خدمات من نیز به کتاب وارد شده اما پولش را پزشک می گیرد اگرچه ما از فاصله صد برابری دریافتی ها گفتیم و از نقائص طرح محکوم به تبعید شدیم و سهم خواهی .
اینها و هزاران قصه دیگر غصه من درسیستم درمان کشورم است که باهیچ قانونی و استانداردی جز قانون خود نوشته پزشکان در این سیستم سازگاری ندارد اما چرا می گویم طرح تحول نظام سلامت شکست خورده است .
1.   تجربه نشان داده است هرگاه منفعت جمعی و مصالح عمومی کشور نادیده انگاشته شود ومنافع فرد و یا صنفی خاص بر عموم مردم ترجیح داده شود هر طرح و برنامه ای که جاری شود ابتر خواهد بود وشاید نگاه ریزبینانه رهبر نیز به همین اشاره دارد که از این طرح باید پشتیبانی نمود اما باید مراقبت نمود که تصمیمات طرح به خودش اسیب نزند .
2.   متاسفانه بازوهای نظارتی این طرح نیز همان گروه اجرائی آن است که خود طراح آن نیز بوده اند و تاکنون تمامی نظرات منتقدان را بی پاسخ گذاشته و یا آنان را افرادی زیاده خواه که بدنبال شهرت هستند مطرح می نمایند و این گونه سخن گفتن و امار واطلاعات یک سوی دادن نشان از بی پشتوانه بودن طرح دارد .
3.   این روزها تحزیک پرستاران بعنوان منتقدان طرح به شدت افزایش یافته است چه ان زمان که وزیر انها را گروهی اندک نماید و چه آن زمان که خود و دیگر پزشکان را تنها نخبگان این کشور قلمداد کرد . قرار دادن مردم در برابر پرستاران و تحریک مردم و دیگر اقشار کارکنان دولت با اعلام هر روزه حقوق آنان آتش تهیه وازرت نشینان برای این است که شکست در این طرح مقصری داشته باشد .
4.   درحالیه هر روز ابعاد این ظلمی که در حق مردم روا می شود بیش از پیش آشکار می شود گویا وزیر با استفاده از احساسات دینی مردم قصد عوام فریبی داشته و با ملاقات با مرجعبت و روحانیت و ارائه امار یک سویه سعی بر گرفتن تائید بر عملکرد خویش را دارد .
5.   تاکنون هیچ یک از اساتید علم اقتصاد سلامت این طرح را تائید نکرده اند و در ظاهر نیز این طرح خود خود را نقض می کند آنجا که به واسطه ارزان سازی ظاهری هزینه یک فوق تخصص را از پزشک عمومی کمتر نشان می دهد میل افراد به دور زدن سیستم ارجاع را افزایش داده فاتحه نظام ارجاع را خوانده است و البته پولشرا از جیب مردم پرداخت می نمائید
6.   دردنیای کنونی که انتقال اطلاعات و دسترسی به آن به کسری از ثانیه رسیده است پنهان کردن اطلاعات امکان ندارد و دیر یا زود پشت پرده های این طرح نیز آشکار می شود.
7.   به مدد تدبیر وزیرمحترم اعتماد بین افراد کادر درمان با یکدیگر شکسته شده و مهمترین اصل تیم درمان که همان همدلی بود فروریخته و اینک بیش از پیش بیماران هستند که در زیر این اوار فروریخته آسیب خواهند دید
8.   تزریق پول بجای اجرای قانون که اینک با روانه کردن هزارمیلیارد تومان از پول ملت به جیب پزشکان به جهت اجتناب از دریافتهای غیر قانونی کلاهی است که بر سر مردم رفته و دیرنمی گذرد که با ز روز از نو قصه از نو مثل ما شود و شاید هم فردا دیگر قانون شکنان این کشور درخواست پول کنند تا بی قانونی نکنند
در پایان شاید این طرح با تمام مشکلاتش تنها حسنش این باشد که به سیستمهای قانون گذار و نظار کشور نشان داد مشکل وزارت بهداشت پول و اعتبار نیست بلکه مشکل مدیریت آن از راس تا قاعده هرم است مدیریتی تک قطب انحصار گرا و البته منفعت طلب ومشکل واگذاری اصول حاکمیت اعم از نظارت ، اجرا و سیاست گذاری به طیفی خاص در این وزارتخانه است و اعتقاد پیدا کردن به این نکته که در این وزارتخانه هر پزشکی مدیر است و هر غیر پزشکی شهروند درجه 2


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: شکست طرح تحول ,

نوشته شده توسط امیررضا در ساعت 11:56



درباره



این وبلاگ تنها با هدف ایجاد اتحاد و همدلی بین پرستاران، اطلاع رسانی قوانین و شرح وظایف پرستاران،بررسی مشکلات پرستاران و پیدا کردن راهکارهای مناسب برای اینها ایجاد شده است. لطفا با مراجعه به وبسایت parastaraneiran.com وثبت نام و عضویت در آن و عضویت در همین وبلاگ در ایجاد یک گروه قدرتمند و منسجم برای پیگیری مسایل پرستاری و اجرایی کردن قوانین حوزه ی پرستاری مشارکت فرمایید. هدف اصلی اطلاع رسانی است و معتقدم که بزگترین مشکل سیستم پرستاری عدم اطلاع رسانی به موقع است. به امید موفقیت به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل که گر مراد نیابم، بهقدر وسع بکوشم
amidimahmood@yahoo.com


مطالب پیشین

قوانینی برای خندیدن
تعدیل نیرو
روز پرستار 94
نظری گذری بر اختیارات سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام پرستاری
تلاشها برای ایجاد اختلاف ادامه دارد ....
شعری در وصف این روزهای پرستاری
تبعید
تکریم همکاران
همه چیز درباره ی مرخصیها
اعتراض به قضاوت نا عادلانه
واکنش عجیب
مرگ خوب است ولی برای همسایه!!!!
روسای هیاتهای جدید
یک جلسه و این همه مانور؟؟؟
بیانیه ی انجمن اسلامی دانشکده ی پرستاری دانشگاه ع. پ. تهران
و مام گزارش جلسه هیاتهای جدید
یک مقایسه ی غیر منطقی
خواب زدگی
پرستاری مرد....
یک پیشنهاد به وزیر بهداشت




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by parastaraneiran