تعرفه های پرستاری برای 7 بسته خدمتی و 5 گروه بیمار تدوین شد

منوی اصلی


نویسندگان


آرشیو موضوعی

قوانین مرتبط با پرستاری

کمیته ی پیگیری مطالبات

نشریه

شکایت جهت افزایش حقوق

لینک دوستان

ابزار وبلاگ

خرید لایسنس نود32

جیرجیرک مرداب

عنوان لینک

ردیاب جی پی اس ماشین

ارم زوتی z300

جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران و آدرس parastaraneiran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 353
بازدید کل : 22486
تعداد مطالب : 245
تعداد نظرات : 493
تعداد آنلاین : 1



آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران


لوگوی دوستان


بر چسب ها




تعرفه های پرستاری برای 7 بسته خدمتی و 5 گروه بیمار تدوین شد

دو شنبه 12 آبان 1393

             

       سلام به همه

این متن رو از وبلاگ پرستاری و مامایی شهید بهشتی کپی کردم بخونید و تاریخشو ببینید و به عظمت نظام پرستاری پی ببرید:        

           

صدیقه سالمی در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری افزود: با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ارتباط روحی پرستار و بیمار نزدیکتر و رضایتمندی هر دو افزایش می یابد. بنابراین نتیجه اصلی و سود واقعی آن به جامعه و مردم باز می گردد.

  دبیر شورای عالی نظام پرستاری اضافه کرد: تاکنون پرستاران در بیمارستان ها مجبور به انجام وظایفی بودند که در شرح وظایف مصوبشان وجود نداشت و بابت آن تعرفه ای دریافت نمی کردند.

وی تصریح کرد: فشار کار زیاد، کمبود کادر پرستاری و انجام خدمات مربوط به سایر افراد تیم درمان، همواره پرستاران را از فعالیت های اصلی خود به ویژه در برقراری ارتباط سازنده با بیمار باز می داشت، پرستاران نمی توانستند آن طور که خود مایلند و شأن حرفه ایشان ایجاب می کند به بیماران رسیدگی کنند اما امیدواریم با اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری این مشکلات نیز برطرف شود.

 

معاون فنی سازمان نظام پرستاری گفت: خوشبختانه با ابلاغ وزیر بهداشت، این قانون به زودی به صورت پایلوت اجرایی می شود.

 

وی تأکید کرد: مهمترین دلیل طولانی شدن اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری علاوه بر تهیه بسترهای لازم، تحمیل نشدن بار مالی اضافی به بیماران بود. به همین علت رایزنی با بیمه ها قبل از اجرای این قانون اجتناب ناپذیر بود

.

سالمی اضافه کرد: در زمان حاضر تعرفه گذاری خدمات پرستاری در شورای عالی بیمه مطرح  شده و امیدواریم با تشکیل آخرین جلسه این شورا تصمیم نهایی برای پذیرش تعرفه ها از سوی سیستم های بیمه گر هر چه سریع تر اعلام شود.

 

 

وی با اشاره به اضافه نشدن هزینه ها در پی اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: قطعاً برخی از خدماتی که پرستاران ارائه می دهند دارای تعرفه پایین تری نسبت به سایر گروه های درمانی است بنابراین مردم دچار آسیب اقتصادی نمی شوند.

 

 

وی پیگیری بحث تعرفه گذاری خدمات پرستاری را ناشی از درخواست ها و مطالبات پرستاران دانست و افزود: سازمان نظام پرستاری پس از تشکیل، به دنبال اولویت گذاری خواسته های پرستاران برای پیگیری بود که طی نظرسنجی های صورت گرفته از پرستاران سراسر کشور تعرفه گذاری خدمات پرستاری به عنوان ام المطالبات جامعه پرستاری مطرح شد.

 

 

دبیر شورای عالی نظام پرستاری افزود: پژوهش های صورت گرفته در تمام کشور های جهان نشان می دهد به همه خدمات ارائه شده توسط گروه پزشکی تعرفه تعلق می گیرد ولی برای پرستاری فقط خدمات در منزل دارای تعرفه است.

 

 

وی ادامه داد: در کشور ما از سال 79 برای دفاتر مشاوره پرستاری و خدمات در منزل تعرفه تعیین شد اما این تعرفه ها تاکنون هیچ تغییری نکرده است. از این رو برای هویت بخشی به خدمات پرستاری و سامان دادن به وضعیت دریافتی های پرستاران، تعرفه گذاری خدمات پرستاری از سوی سازمان نظام پرستاری در دستور کار قرار گرفت.

 

سالمی افزود: ابتدا طی نظرسنجی از صاحبنظران پرستاری زمان انجام خدمت، خطر برای بیمار، خطر برای پرستار یا خطر برای هر دو به عنوان عوامل لازم برای تعرفه گذاری تعیین شد و از ضرب کردن آنها در یکدیگر K  خدمات به دست آمد.

 

 

وی به تهیه مستندات علمی در سازمان نظام پرستاری برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد و گفت: طی یک پژوهش میزان ساعت کار پرستاران، حقوق و مزایای دریافتی و نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در جهان با ایران مقایسه شد و نتیجه آن نشان داد تفاوت بسیار زیادی بین دریافتی پرستاران در کشور ما و سایر کشورها وجود دارد.

 

 

معاون فنی سازمان نظام پرستاری افزود: هنگام ارائه طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری به مجلس در سال 86، اعضای حاضر در کمیسیون بهداشت و درمان به دلیل سابقه نداشتن این طرح در دیگر کشورها با آن مخالفت کردند اما سازمان نظام پرستاری اعلام کرد فقط در صورتی که حقوق و مزایا، ساعت کار و نسبت پرستار به تخت در کشور ما نیز به اندازه یا حداقل به میزان متوسط سایر کشورها باشد از درخواست خود برای تعرفه گذاری صرفنظر می کند.

 

 

وی ادامه داد: در پاسخ به نمایندگان مجلس متوسط حقوق 5 میلیون تومانی پرستار، میانگین ساعت کار 35 ساعت در هفته و نسبت پرستار به 4 تا 6 تخت در بخش جراحی و داخلی سایر کشورها که در ایران به بیش از 10 می رسد را عنوان کردیم.

 

 

سالمی با اشاره به جمع آوری این مستندات در قالب کتابچه و ارائه به مجلس افزود: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان از سازمان نظام پرستاری خواستند. دلایل لازم برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز ارائه شود که کتابچه 40 دلیل آماده شد.

 

 

وی گفت: قبل از مطرح شدن طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری در صحن علنی مجلس این طرح در کازیو مخصوص نمایندگان قرار گرفت و با تلاش و رایزنی های همکاران ما در هیئت مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور با نمایندگان شهر خود این طرح با اکثریت آراء در مجلس به تصویب رسید.

 

وی ادامه داد: نکته جالب اینکه از میان 5 مصوبه دیگر مجلس که در همان روز (6 تیر86)با آرای 130 تا  135 رأی به تصویب رسیدند، طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری 194 رأی موافق کسب کرد.

 

 

معاون فنی سازمان نظام پرستاری با اشاره به تدوین شرح وظایف پرستاری پس از تصویب قانون تعرفه گذاری گفت: از آنجایی که شرح وظایف پرستاری از سال 79 بازنگری نشده بود اگر قانون تعرفه گذاری با همان شرح وظایف قبلی پرستاران اجرایی می شد ارزش واقعی خود را از دست می داد و چه بسا به ضرر پرستاران تمام می شد. بنابراین با همکاری مدیران و صاحبنظران دفاتر پرستاری وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز درمانی، شرح وظایف پرستاری در 3 سطح عمومی، تخصصی و مدیریتی با رویکرد پیشگیری، درمان و توانبخشی تعریف شد.

 

 

وی اضافه کرد: شرح وظایف پرستاری آماده شده و در سایت سازمان نظام پرستاری، وزارت بهداشت و دفتر حقوقی وزارتخانه قرار گرفت و پس از مدتی ابلاغ شد و در آن خدمات جدیدی که پرستاران به عنوان کمک انجام می دادند و به آنان تعرفه ای تعلق نمی گرفت نیز جزو شرح وظایف آنان قرار گرفت.

 

 

سالمی ادامه داد: پس از تدوین شرح وظایف پرستاری باید برای خدمات استاندارد تعرفه تعیین می شد که با مشورت صاحبنظران پرستاری و متخصصان اقتصاد بهداشت 5 عامل زمان، مهارت پرستار، پیچیدگی کار، خطر برای پرستار و خطر برای بیمار لحاظ شد که با همکاری مدیران و اساتید پرستاری تمام 515 خدمت موجود در کتاب استانداردهای خدمات پرستاری بر اساس عوامل مذکور نمره گذاری شدند.

 

دبیر شورای عالی نظام پرستاری اضافه کرد: سپس متوجه ناهمجنس بودن اعداد شدیم و با بررسی روش های مختلف محاسبه عدد K در سایر کشور ها از روش های مختلفی استفاده کردیم که در این روش وزن دهی به هر خدمت انجام شد، بدین معنا که آن 5 عامل به صورت افقی و عمودی در جدول در برابر هر خدمت قرار گرفت و صاحبنظران ضمن مقایسه هر کدام از این عوامل معادل اعداد فرد 1 تا 9 به آن وزن دادند.

 

 

وی با بیان اینکه بر اساس روش AHP و انجام چندین محاسبه پیچیده عدد K  خدمات پرستاری به دست آمد افزود: برای تسهیل در تعیین K خدمات پرستاری توسط واحدهای حسابداری مراکز درمانی با مشورت های صورت گرفته به جای تعریف K برای هر خدمت،  K برای بسته خدمتی تعریف شد.

 

 

سالمی با اشاره به اینکه بسته خدمتی شامل خدمات عمومی و اختصاصی برای 69 بخش بیمارستانی بود، گفت: در زمان حاضر با ادغام بخش های دارای رقم K نزدیک به یکدیگر، 69 بسته خدمتی در قالب 7 بسته با k نزدیک به هم تعریف و  آماده شد.

 

وی تأکید کرد: همچنین با محاسبات صورت گرفته بسته خدمتی به نسبت تعداد خدمات در ماه، روز و شیفت و میانگین تعداد بیمار در ماه، روز و شیفت محاسبه شده است.

 

 

دبیر شورای عالی نظام پرستاری گفت: گاهی بیماری در بخشی بستری می شود و علاوه بر مراقبت های مخصوص آن بخش از خدمات اضافه دیگر نیز برخوردار می شود به عنوان مثال بیماری در بخش کودکان بستری است و دچار شکستگی پا نیز شده است بنابراین باید K برای خدمات اضافه نیز تعریف می شد. اما به پیشنهاد دوستان صاحبنظر برای رفع این مسئله سطح بندی بیماران انجام شد.

 

 

وی با بیان اینکه بیماران بر اساس وابستگی به دریافت خدمات از سوی پرستاران به  5 سطح تقسیم شدند افزود: بیمار سطح یک کاملاً وابسته است و به تدریج هر چه بیمار از خدمات کمتر درمانی برخوردار شود به سطح 5 نزدیکتر می شود البته بر اساس استاندارد برخی بیمارستان ها در این سطح بندی، بیمار سطح 5 بیمار وابسته تعریف شده است.

 

معاون فنی سازمان نظام پرستاری ادامه داد: بر اساس سطح بندی جدید بیمار با بستری شدن در هر بخش در نهایت از 22 مورد خدمت اضافه برخوردار می شود.

 

 

وی هدف از این اقدام را بهره مندی صحیح پرستار از تعرفه خدمات و به دست آوردن حق قانونی آنان برشمرد و  گفت: سطح بندی بیماران باعث می شود به عنوان مثال اگر پرستار تعداد زیادی از خدمات ویژه را برای بیمار بخش داخلی انجام داد تعرفه بخش ویژه را نیز دریافت کند و البته بر عکس آن هم امکانپذیر است.  

 

سالمی با اشاره به همکاری های صورت گرفته برای تهیه بسترها و زمینه های اجرای قانون تعرفه گذاری، تلاش بی وقفه کارشناسان معاونت فنی سازمان را در افزایش سرعت کار مؤثر دانست و افزود: بی شک این فعالیت های متعدد و پیچیده بدون همکاری دانشگاه های علوم پزشکی، هیئت مدیره های نظام پرستاری، مدیران، اساتید و صاحبنظران پرستاری امکانپذیر نبود که از همه آنان قدردانی می کنم. به ویژه همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه ستودنی بود.

 پایان خبر

                                                      
                   
                    +                      نوشته شده در  چهارشنبه سی و یکم شهریور 1389ساعت 9:50  توسط مدیریت وبلاگ


نظرات شما عزیزان:

ami
ساعت20:33---12 آبان 1393
به امید اجرای. اصولی این طرح DD

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 19:38



درباره



این وبلاگ تنها با هدف ایجاد اتحاد و همدلی بین پرستاران، اطلاع رسانی قوانین و شرح وظایف پرستاران،بررسی مشکلات پرستاران و پیدا کردن راهکارهای مناسب برای اینها ایجاد شده است. لطفا با مراجعه به وبسایت parastaraneiran.com وثبت نام و عضویت در آن و عضویت در همین وبلاگ در ایجاد یک گروه قدرتمند و منسجم برای پیگیری مسایل پرستاری و اجرایی کردن قوانین حوزه ی پرستاری مشارکت فرمایید. هدف اصلی اطلاع رسانی است و معتقدم که بزگترین مشکل سیستم پرستاری عدم اطلاع رسانی به موقع است. به امید موفقیت به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل که گر مراد نیابم، بهقدر وسع بکوشم
amidimahmood@yahoo.com


مطالب پیشین

قوانینی برای خندیدن
تعدیل نیرو
روز پرستار 94
نظری گذری بر اختیارات سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام پرستاری
تلاشها برای ایجاد اختلاف ادامه دارد ....
شعری در وصف این روزهای پرستاری
تبعید
تکریم همکاران
همه چیز درباره ی مرخصیها
اعتراض به قضاوت نا عادلانه
واکنش عجیب
مرگ خوب است ولی برای همسایه!!!!
روسای هیاتهای جدید
یک جلسه و این همه مانور؟؟؟
بیانیه ی انجمن اسلامی دانشکده ی پرستاری دانشگاه ع. پ. تهران
و مام گزارش جلسه هیاتهای جدید
یک مقایسه ی غیر منطقی
خواب زدگی
پرستاری مرد....
یک پیشنهاد به وزیر بهداشت




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by parastaraneiran