بهیاری یا کمک پرستاری؟

منوی اصلی


نویسندگان


آرشیو موضوعی

قوانین مرتبط با پرستاری

کمیته ی پیگیری مطالبات

نشریه

شکایت جهت افزایش حقوق

لینک دوستان

ابزار وبلاگ

خرید لایسنس نود32

جیرجیرک مرداب

عنوان لینک

ردیاب جی پی اس ماشین

ارم زوتی z300

جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران و آدرس parastaraneiran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 115
بازدید ماه : 351
بازدید کل : 22484
تعداد مطالب : 245
تعداد نظرات : 493
تعداد آنلاین : 1



آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران


لوگوی دوستان


بر چسب ها




بهیاری یا کمک پرستاری؟

دو شنبه 12 مرداد 1394

اخیرا در سایت نظام پرستاری مصاحبه ای از جناب دکتر عابدی نشر شده که قبل از پرداختن به متن مصاحبه نکاتی را درباره ی آن ذکر نیکنم:

1-طرح سوالات دقیقا برای گرفتن جواب خاص است، یعنی مصاحبه کننده طوری سوال مطرح کرده که جواب مورد نظرش را بگیرد. دقت بفرمایید:

به نظر شما نقد کسانی که امروز به بحث کمک پرستاری و وجود رده های خدمتی پایین تر از کارشناس پرستاری ایراد وارد می کنند، به دلیل تیپ شخصیتی نامتناسب آنها با حرفه پرستاری است؟

سوال با یک جواب غیر منطقی همراه است و جواب هم دقیقا در همین راستاست:

عابدی: به اعتقاد بنده کسانی که در رسانه ها به ویژه فضاهای مجازی علیه کمک پرستاری (بهیاری) یکساله تبلغات منفی به راه انداخته اند، کسانی هستند که یا مستقیماً با بالین سر و کار ندارند یا کسانی هستند که اصلاً حرفه پرستاری به دلیل همان مسائلی که مطرح کردم، برایشان دلچسب نیست و به دنبال بهانه جویی هستند.

هر آقا و خانمی که خواست با طرح راه اندازی کمک پرستاری یکساله مخالفت کند، اگر قول بدهد که یک ماه بدون اینکه همراه بیمار در بخش باشد، تمام امور مراقبتی بیمار را مدیریت کند، بنده حق را به آنها می دهم اما بی شک چنین آدمی پیدا نمی شود و باید پذیرفت که اکثر این ادعاها شعاری بیش نیست و در عمل خود آنها نیز به ایرادات و نقدهایی که وارد می کنند، اعتقادی ندارند.

2- مصاحبه شونده از نظر واقعی منتقدین نا آگاه است و بدون اطلاعات افراد را مورد قضاوت قرار داده است:

بنده از این تحلیل و دغدغه بی مورد متعجب هستم مگر کسی که یکسال دوره دیده است، می تواند بیاید و جای کسی که چهار سال زحمت کشیده، درس خوانده و اطلاعات علمی اش را به صورت آکادمیک بالا برده است، بگیرد.

3-مصاحبه کننده کاملا یک طرفه و در راستای تایید قطعی نظر خود سوال مطرح کرده است و جوابها را هم با نوع طرح سوالش تعیین کرده و از نظر اصول پرسش سوال در محاصبه این نوع مصاحبه باطل است .

4- بر خلاف واقع مصاحبه کننده و مصاحبه شونده مسایلی را به منتقدین مرتبط کرده اند که اصلا واقعیت ندارد:

به نظر شما نقد کسانی که امروز به بحث کمک پرستاری و وجود رده های خدمتی پایین تر از کارشناس پرستاری ایراد وارد می کنند، به دلیل تیپ شخصیتی نامتناسب آنها با حرفه پرستاری است؟

 

کسی به رده های پرستاری ایراد نگرفته و نمی گیرد بلکه به شکل آموزش و نیز شرح وظایف ابلاغ شده نقد وجود دارد .

عابدی: به اعتقاد بنده کسانی که در رسانه ها به ویژه فضاهای مجازی علیه کمک پرستاری (بهیاری) یکساله تبلغات منفی به راه انداخته اند، کسانی هستند که یا مستقیماً با بالین سر و کار ندارند یا کسانی هستند که اصلاً حرفه پرستاری به دلیل همان مسائلی که مطرح کردم، برایشان دلچسب نیست و به دنبال بهانه جویی هستند.

اتهام بی سند زدن کار یک دکترای تحصیل کرده نیست!!!!

اتفاقا تمام کسانی که مخالف طرحند بالین کارند و  تمام موافقین هیات علمی و ...

و حضرت علی (ع) می فرمایند:

تجربه برتر از علم است.....

اما حرفی با جناب دکتر عابدی:

جناب دکتر عابدی عزیز و سایر دوستان محترم! پیش از این در مراقبت از بیماران سه رده داشتیم و داریم : پرستار، بهیار و کمک بهیار. البته وجود بهیار در سیستم مراقبتی در سالهای اول انقلاب و قبل از انقلاب به دلیل کمبود دانشکده های پرستاری بوده است اما امروزه با پیشرفت سطح مراقبت و تخصصیتر شدن سطوح مراقبتی بیماران و نیز اینکه عملا بیماران در اختیار تیم مراقبت قرار دارند نه تیم پزشکی ، لزوم توجه بیشتر به سطح سواد و اطلاعات مراقبان روز به روز بیشتر شده تا جاییکه امروزه در تمام دنیا پرستاری و تیم مراقبتی کاملا تخصصی شده است.

شما اگر می خواهید تغییر رده های پرستاری را بدهید قانون طبق قانون نظام پرستاری که مصوب مجلس است این اختیار و وظیفه را به نظام پرستاری داده است اما حرف این است که پیش از آن اول باید کارها را به دسته هایی تقسیم کنیم و بعد رده تعریف کنیم .

طبق چیزی که ما در بالین می بینیم و اتفاقا همه ی منتقدین بالین کارند و موافقین دور از بالین مانند خود شما ، بهیار به تنهایی بر بالین تعداد زیادیبیمار تنها می ماند در ساعاتی از شبانه روز یا در تقسیم بیماران به روش case metodحتی در زمان صبح هم تمام کارهای بیماران به یک بهیار سپرده می شود.

قطعا خودتان هم اطلاع دارید که بهیارانی که سی و سه ماه دوره دیده اند اغلب اطلاعات دارویی و علمی بالایی ندارند چه برسد به اینکه افرادی با یک سال دوره بر بالین حاضر شوند به نام بهیار...

مطلب بعدی نیاز بیماران است که اتفاقا همین امر بهانه شده تا متاسفانه مسئله ی اصلی فراموش شود. ما نباید نیاز بیماران را دستاویزی برای کسب درآمد خود و آسیب رساندن به بیماران کنیم.

قطعا در مراکز درمانی هیچ همراه مریضی کار تزیرق دارو یا دادن داروهای خوراکی یاگاواژ و لاواژ و........  انجام نداده و نمی دهد. تنها کارهایی که همراهان می کنند همراهی بیماران در نقل وانتقالات ف دادن غذا، امور اولیه مانند دادن bed pan و... است.

اتفاقا همه ی ما پرستاران بالین که با بیماران مستقیم و طولانی مدت سرو کار داریم اعتقاد داریم که باید یک رده ی شغلی بعد از پرستاری وجود داشته باشد اما اسم این رده نباید بهیار که بار معنایی خاصی در سیستم درمان با انجام وظایفی در حد پرستارن (نه شرح وظایف) دارد باشد.

این رده باید همان کمک بهیار یا پرستار با شرح وظایف الیه باشد اما آیا به نظر شما که استاد هستید گاواژ و لاوژ و تزریقات و دادن دارو و حتی مشارکت در احیا  کار اولیه است؟

اول کارهای اولیه را مشخص کنید بعد بفرمایید کار اولیه، قطعا ورود افرادی با این شرح وظایف اعلام شده (33وظیفه)ف سلامتی مردم را به خطر می اندازد.

اینکه چون کسی گرسنه است پس به وی باید غذای مسموم بدهیم منطق درستی نیست، حالا چون مردم نیاز دارند باید با یک کار اشتباه سلامتیشان را به خطر بیاندازیم درست نیست.

اما پیشنهادات ما منتقدین که شخصیتمان از نظر شما با پرستاری ناهمخوان است اینهاست:

1- به کار گیری افرادی که پیش از این با نام کمک پرستاری دوره دیده اند به تعداد کافی و براساس استاندارد نیرو برای بخشهای مختلف درمان.

2- این افراد که هم اکنون در سطح جامعه به تعداد زیاد حضور دارند (بیش از ده هزار نفر هستند)همین امروز می توانند به کار گرفته شوند و نیازی نیست که یک سال صبر کنیم .

3- با این کار  از تولید نیروهایی که با هزار بدبختی مبلغ سنگین این دوره را تهیه می کنند و قطعا سال بعد به معضل دولت تبدیل خواهند شد گرفته می شود.

4- در مراکزی که مجوز استخدام یا به کار گیری نیرو ندارند می توانند نیروهای خدماتی با سابقه ی تحصیل کرده را با یک دوره ی فشرده ی دو ماهه تغییر پوزیشن داده و به بیمار بر یا همان کمک بهیار تبدیل و نیروی خدماتی به کار بگیرند. قطعا نیروهای خدماتی مراکز درمانی بسیار کارآزموده تر از افرادی هستند که چند ماه اموزش شفاهی و .. دیده اند.

5-تفکیک شرح وظایف کاملا امکان پذیر است و اینکه می گویید کار مریض را بیاد حتی جراح هم انجام دهد نشان از عدم اطلاع شما دارد که هر گز چنین چیزی در واقعیت رخ نمی دهد.

تفکیک وظایف در صورت حضور گروههای مختلف بر بالین بیمار قطعا عملی است و تنها تیمی که خیلی به تفکیک وظایف اهمیت نمی دهند و از پیشرفته ترین اقدامات تا اولیه ترین کارها را بدون توجه به شرح وظایف در محیط کار انجام می دهند پرستاران هستند.....

البته این جوابیه می تواند مفصلتر  باشد و می بایست که در سایت نظام پرستاری منتشر شود ولی چون سایت نظام حیاط خلوت برخی روساست و ارتباطش یک طرفه است و البته نیازی هم به توضیحات بیشتر نیست و اگر لازم باشد حاضریم یک جلسه ی بررسی مزایا و معایب طرح بهیاری یک ساله را در هر ارگان و سازمانی رو در ور با موافقاان و مبدعان طرح انجام دهیم این متن را برای سایتی که اغلب بی طرفی را حفظ کرده است ارسال کردم.
حرف در این زمینه زیاد نیست و همه چیز روشن است.:

وجود رده های مختلف لازم است ولی شرح وظایف این بهیاران یک ساله شرح وظایفی است که سلامت  مردم را به خطر میاندازد.

والسلام

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: بهیای"بهیای یک ساله" رده های پرستاری,

نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 14:32



درباره



این وبلاگ تنها با هدف ایجاد اتحاد و همدلی بین پرستاران، اطلاع رسانی قوانین و شرح وظایف پرستاران،بررسی مشکلات پرستاران و پیدا کردن راهکارهای مناسب برای اینها ایجاد شده است. لطفا با مراجعه به وبسایت parastaraneiran.com وثبت نام و عضویت در آن و عضویت در همین وبلاگ در ایجاد یک گروه قدرتمند و منسجم برای پیگیری مسایل پرستاری و اجرایی کردن قوانین حوزه ی پرستاری مشارکت فرمایید. هدف اصلی اطلاع رسانی است و معتقدم که بزگترین مشکل سیستم پرستاری عدم اطلاع رسانی به موقع است. به امید موفقیت به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل که گر مراد نیابم، بهقدر وسع بکوشم
amidimahmood@yahoo.com


مطالب پیشین

قوانینی برای خندیدن
تعدیل نیرو
روز پرستار 94
نظری گذری بر اختیارات سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام پرستاری
تلاشها برای ایجاد اختلاف ادامه دارد ....
شعری در وصف این روزهای پرستاری
تبعید
تکریم همکاران
همه چیز درباره ی مرخصیها
اعتراض به قضاوت نا عادلانه
واکنش عجیب
مرگ خوب است ولی برای همسایه!!!!
روسای هیاتهای جدید
یک جلسه و این همه مانور؟؟؟
بیانیه ی انجمن اسلامی دانشکده ی پرستاری دانشگاه ع. پ. تهران
و مام گزارش جلسه هیاتهای جدید
یک مقایسه ی غیر منطقی
خواب زدگی
پرستاری مرد....
یک پیشنهاد به وزیر بهداشت




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by parastaraneiran