انتخابات و دموکراسی ونگاهی به روند پیش روی انتخابات نظام پرستاری

منوی اصلی


نویسندگان


آرشیو موضوعی

قوانین مرتبط با پرستاری

کمیته ی پیگیری مطالبات

نشریه

شکایت جهت افزایش حقوق

لینک دوستان

ابزار وبلاگ

خرید لایسنس نود32

جیرجیرک مرداب

عنوان لینک

ردیاب جی پی اس ماشین

ارم زوتی z300

جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران و آدرس parastaraneiran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 113
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 113
بازدید ماه : 451
بازدید کل : 22584
تعداد مطالب : 245
تعداد نظرات : 493
تعداد آنلاین : 1



آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران


لوگوی دوستان


بر چسب ها




انتخابات و دموکراسی ونگاهی به روند پیش روی انتخابات نظام پرستاری

یک شنبه 20 ارديبهشت 1394

از مؤلفه‌های مهم دموکراسی انتخابات است. نقش انتخابات در دموکراسی بی‌بدیل و بنیادین است، به گونه‌ای که حتی نظام‌های توتالیتر نیز نمی‌تواند آن را نادیده انگارد و در پی آن است که کاریکاتوری از انتخابات را به نمایش بگذارد و در پی کسب مشروعیت ظاهری برآید. دموکراسی در اندیشه سیاست، مبتنی بر این امر است که انتخابات، جلوه ای از بدیهی‌ترین و بارزترین، شکل حاکمیت مردم بر مردم و ستون فقرات دموکراسی و عامل مشروعیت بخش حکومت است. با فقدان انتخابات، ضرورتاً، دموکراسی منتفی است؛ اما انتخابات به تنهایی آفریننده دموکراسی نیست. در رهیافت جدید از دموکراسی، انتخابات در صورتی می‌تواند شاخص برای دموکراسی بر شمرده شود که خود دموکراتیک باشد. به این ترتیب می‌توان گفت، انتخاباتی می‌تواند دموکراتیک و در عین حال ودموکراسی ساز باشد که بر خوار دار از سه عنصر اساسی باشد:1-آزادی 2-عدالت3-فضای سالم

بر خورداری انتخابات از صفت آزاد و عادلانه، عناصری است که باید در فرایند هر انتخاب وجود داشته باشد، تا آن انتخابات را بایسته عنوان دموکراتیک دانست. انتخابات در واقع تبلور حاكميت مردم بر سرنوشت خود است. آنان، با داشتن آزادی، اراده خود را در به وجود آوردن نهادها و مقام‌های انتخابی، اعمال می‌نمایند و با مشارکت در انتخابات، نمایندگان خود را در سمت‌های عالی دولتی، برای مدتی مشخص، برمی گزیند. در بستر دموکراسی، تمام شهروندان حق انتخاب شدن و انتخاب كردن را دارند، هیچ امری، نمی‌تواند اين حق را از آنان سلب نمايد. به این ترتیب، در این بستری حق مدار، مردم، با داشتن آزادی و عدم محدودیت، حق خود را به منصه ظهور می‌رساند و اعمال می‌کند.

آنچه در فرایند انتخابات علاوه بر آزادی مهم است، برابری همه جانبه و عدالت در ساحات مختلف است. نژاد، قومیت، مذهب، موقعیت و جنسیت، در این مورد دخالت ندارد. در نتیجه، انتخاب کنندگان، از حق برابر، در بهره برداری از فرصت‌ها برخوردارند. تمام انتخاب شوندگان، در بهره‌گیری از بسترها و ظرفیت‌های ملی برابرند. هرگونه نابرابری و برخور داری از امکانات ویژه، سلامت انتخابات را مخدوش می‌کند و آن را می‌توان از آسیب‌های جدی دموکراسی دانست. بی‌تردید، سلامت انتخابات را عوامل متعددي چون ارعاب، نفوذ سرمايه، اعمال قدرت حاكميت، رشوه، جعل هويت و ایجاد محدودیت‌ها برای رأی دهندگان، تهديد می‌نماید. در نظام مردم سالار، قاعده آن است، تا با عوامل تهدید، مقابله گردد. فضاي سالم و رقابتي، در صحنه انتخابات براي حضور و مشاركت گسترده افراد، گروه‌ها و احزاب موجود در جامعه، صرف نظر از سلایق و وابستگی‌ها آن‌ها، به وجود آید، تا از اين طريق برنامه‌ها و استراتژی‌های کنش‌گران سیاسی، در معرض قضاوت و انتخاب مردم قرار گیرند و مردم هر آ آنچه را خواستند برگزينند.

حال با یک نگاه اجمالی بر قاعده ی ذکر شده ، می توانیم انتخابات پیش روی نظام پرستاری را از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار دهیم: اولین اصل ذکر شده آزادی می باشد ،یعنی تمام شهروندان(اعضای یک جامعه ی انتخاباتی) حق دارند انتخاب شوند یا انتخاب کنند. در این راستا شرط اصلی عضو آن مجموعه بودن است. وقتی شرایط عضویت در مجوعه را داشته باشی قطعا باید اجازه ی آزادنه انتخاب شدن یا کردن را داشته باشی، اما موضوعی که در این راستا قابل ذکر است لحاظ شرایط انتخاب شوندگان است که قانون مشخص کرده است و هر چیزی جز آن می تواند این آزادی را خدشه دار کند.

اعمال سلیقه های حزبی ، سیاسی،نژادی و.....در تایید یا رد صلاحیت ها چهره ی دموکراسی درانتخابات را به شدت خدشه دار می کند که البته من از این موضوع می گذرم و معتقدم که چنین رفتاری در انتخابات پرستاری وجود نخواهد داشت و قانون محوری اساس این رفتار خواهد بود.

اما موضوع بعدی عدالت است،یعنی برابری همه جانبه ی انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان در بهره گیری از بسترها و ظرفیتهای ملی است، که به نظر می رسد با توجه به استفاده ی تعدادی از کاندیداها یا طرفدارانشان از امکانات ویژه ی وزارت بهداشت و نظام پرستاری در تبلیغ زودرس افراد مورد نظر خود وتقبیح افراد غیر مورد نظر به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد نابرابری می کند.

گواه این ادعا سفرهای اعضای نظام پرستاری با استفاده از موقعیت خود به شهرها واستانهای کوچک وبیان دیدگاهها و تخریب افراد دیگر است که آخرین نمونه اش سفر آقای نجاتیان و جناب لک به خوزستان بوده است که با توجه به فایلهای صوتی و تصویری موجود کاملا در تبلیغ گروه خاصی که می توان به افراد  همراه از منتخبین دوره ی قبل با خودشان بوده است.

مورد بعدی رانت اطلاعاتی است که این افراد دارند. مثلا نظام پرستاری تهران از طریق ارتباطات خود لیست و شماره تلفنهای تمامی کاندیداها را در اختیار گرفته که این کار بدون اجازه ی کاندیداها انجام شده است. از این موضوع که بگذریم تشکیل جلساتی با کاندیداها و  اطلاع یافتن از مواضع و دیدگاههای ایشان نیز امری خلاف روند آزادانه و عادلانه ی افراد در فضایی سالم است. دسترسی دیگر اعضای نظام پرستاری ، دسترسی به اطلاعات افراد عضو شده ،تاریخ عضویت و محل کار ایشان است که می تواند به اطلاع از محلهایی که اعضای بیشتری دارند و بالتبع رای بیشتری هم بالقوه می توانند داشته باشند بیانجامد، لذا این دوستان توان تبلیغاتی خود را روی آن مراکز متمرکز می کنند درست مثل این است که دانش آموزی بداند از کدام بخشهای کتاب سوالات بیشتری در امتحان می آید و سایر دانش آموزان ندانند....

اطلاع از دیدگاههای کاندیداها می تواند به طراحی بهتری از استارتزی و برنامه ریزی توسط افراد مطلع بیانجامد چرا که می گویند همه چیز را همگان دانند، واین افراد ای همین مثل بیترین بهره را می برند و از افکار وایده های سایرین به نفع خود با استفاده از امکانات نظام پرستاری بهره می برند.

مورد بعدی که هم آزادی و هم استقلال و هم عدالت در دموکراسی را از بین می برد استفاده از ابزارهایی برای تهدید و ارعاب کاندیداها یا طرفداران آنها که به جناح یا ائتلاف خاصی نسبت  داده می شوند است که در این راستا  استفاده از مدیریتهای پرستاری و تهدیدهای مستقیم و غیر مستقیم و عملیاتی کردن برخی تهدیدها مانند جابجا کردن افراد مشهورتر، اقدامات تنبیهی  از جمله کم کردن از نمره ی کارانه ی این افراد یا منظور کردن شیفتهای کارنامتعارف  و مهمتر از همه استفاده ی ابزاری از حراستهای مراکز است.

در واقع افراد همواره بایدبه مشارکت در انتخابات دعوت شوند اما در روندی عجیب در برخی مراکز که تعدادشان کم هم نیست افراد فعال به دفاتر حراست دعوت شده و از شرکت در انتخابات نهی می شوند.  واگر کسی کاندید شده باشد ترغیب و توصیه به انصراف می گردد که با توجه به کم بودن تعداد کاندیداها در برخی از حوزه های انتخابی ، انصراف چند نفر و گاها حتی یک نفر به لغو انتخابات آن حوزه منجر می شود و شاید واقعا هدف همین باشد که شهرهای خاصی هیات مدیره ی نظام پرستاری با توجه به تغییرات احتمالی در افراد و بینشها و نگرشها نداشته باشند.

موضوع بعدی ارسال مطالبی در فضاهای مجازی از شماره ای منتسب به روابط عمومی سازمان نظام پرستاری با رویکردهای تبلیغاتی افراد حاضر در هیات مدیره های فعلی است، که این شماره توسط آقای لک که مدیر روابط عمومی سازمان نظام پرستاری هستندتایید شده و فرمودند: این شماره متعلق به روابط عمومی است.....

کلام به درازا کشید و از حوصله ی پرستاران خسته از چند جا کاری و اضافه کاری اجباری بده و .....خارج است، اما با این روند که شمه ای از مسایل جاری بود ،همه ی ما پرستاران وظیفه داریم با آگاهی کامل از فضای موجود وبا اطلاعات کامل کوشا وبا انگیزه مشارکت کنیم.

به امید پیروزی بزرگ عدالت بر تبعیض و بیعدالتی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: انتخابات نظام پرستاری,

نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 15:55



درباره



این وبلاگ تنها با هدف ایجاد اتحاد و همدلی بین پرستاران، اطلاع رسانی قوانین و شرح وظایف پرستاران،بررسی مشکلات پرستاران و پیدا کردن راهکارهای مناسب برای اینها ایجاد شده است. لطفا با مراجعه به وبسایت parastaraneiran.com وثبت نام و عضویت در آن و عضویت در همین وبلاگ در ایجاد یک گروه قدرتمند و منسجم برای پیگیری مسایل پرستاری و اجرایی کردن قوانین حوزه ی پرستاری مشارکت فرمایید. هدف اصلی اطلاع رسانی است و معتقدم که بزگترین مشکل سیستم پرستاری عدم اطلاع رسانی به موقع است. به امید موفقیت به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل که گر مراد نیابم، بهقدر وسع بکوشم
amidimahmood@yahoo.com


مطالب پیشین

قوانینی برای خندیدن
تعدیل نیرو
روز پرستار 94
نظری گذری بر اختیارات سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام پرستاری
تلاشها برای ایجاد اختلاف ادامه دارد ....
شعری در وصف این روزهای پرستاری
تبعید
تکریم همکاران
همه چیز درباره ی مرخصیها
اعتراض به قضاوت نا عادلانه
واکنش عجیب
مرگ خوب است ولی برای همسایه!!!!
روسای هیاتهای جدید
یک جلسه و این همه مانور؟؟؟
بیانیه ی انجمن اسلامی دانشکده ی پرستاری دانشگاه ع. پ. تهران
و مام گزارش جلسه هیاتهای جدید
یک مقایسه ی غیر منطقی
خواب زدگی
پرستاری مرد....
یک پیشنهاد به وزیر بهداشت




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by parastaraneiran