همه چیز درباره ی قانون پاس شیر برای مادران

منوی اصلی


نویسندگان


آرشیو موضوعی

قوانین مرتبط با پرستاری

کمیته ی پیگیری مطالبات

نشریه

شکایت جهت افزایش حقوق

لینک دوستان

ابزار وبلاگ

خرید لایسنس نود32

جیرجیرک مرداب

عنوان لینک

ردیاب جی پی اس ماشین

ارم زوتی z300

جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران و آدرس parastaraneiran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 341
بازدید کل : 22474
تعداد مطالب : 245
تعداد نظرات : 493
تعداد آنلاین : 1



آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران


لوگوی دوستان


بر چسب ها




همه چیز درباره ی قانون پاس شیر برای مادران

شنبه 19 ارديبهشت 1394

 
طبق قانون «ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی» دستگاه‌های دولتی موظف‌اند تسهیلات لازم را برای تغذیه شیرخواران با شیر مادر در جوار محل کار کارکنان زن ایجاد کنند. همچنین مادران مجاز هستند روزی یک ساعت از وقت اداری خود را به تغذیه کودکانشان با شیر خود اختصاص دهند که این وقت جزو ساعت کاری آنها محسوب می‌شود و برای این ساعت نیازی به اخذ مرخصی نیست.
 
به گزارش مهرخانه، اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر به اندازه‌ای است که سازمان بهداشت جهانی در پی کاهش تغذیه با شیر مادر در جهان، هفته اول ماه آگوست را با عنوان «هفته جهانی تغذیه با شیر مادر» نام‌گذاری کرد.‌ در آگوست 1990 بیانیه‌ای توسط سازمان بهداشت جهانی و یونیسف به امضا رسید که در آن بر اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر در 6 ماه نخست زندگی و تأثیر آن بر تندرستی کودک و مادر تأکید شده بود؛ زیرا براساس استانداردهای موجود جهانی، همه کودکان باید تا 6 ماهگی منحصراً با شیر مادر تغذیه شوند. 
 
در این زمینه سعی شد موانعی که در راه تغذیه کودک با شیر مادر وجود دارد شناسایی و در جهت رفع آن تلاش شود. در کشور ما نیز با افزایش مصرف شیر خشک، اهمیت این مسئله مورد توجه قرار گرفت و تلاش شد فرهنگ تغذیه کودک با شیر مادر در کشور نهادینه شود. یکی از موانعی که در راه تغذیه کودک با شیر مادر شناسایی شد مشکلات مادران شاغلی بود که پس از مرخصی زایمان خود، ساعاتی از روز را دور از کودک خود در محل کار به سر می‌بردند و قادر به شیردهی فرزندشان در طول روز نبودند. ازاین‌رو، وقتی در سال 74 قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی به تصویب هیئت وزیران و مجلس شورای اسلامی رسید، به مسئله شیردهی زنان شاغل نیز توجه شد و قوانینی برای حمایت از این زنان وضع گردید.
 
مجازات جریمه نقدی و حبس برای متخلفان از قانون مرخصی شیردهی
طبق این قانون دستگاه‌های دولتی موظف‌اند تسهیلات لازم را برای تغذیه شیرخواران با شیر مادر در جوار محل کار کارکنان زن ایجاد کنند. همچنین مادران مجاز هستند روزی یک ساعت از وقت اداری خود را به تغذیه کودکانشان با شیر خود اختصاص دهند که این وقت جزو ساعت کاری آنها محسوب می‌شود و برای این ساعت نیازی به اخذ مرخصی نیست. 
 
در آیین‌نامه اجرایی این قانون که سال 75 ابلاغ شد مجازات‌هایی نظیر جریمه نقدی و حبس برای متخلفان در نظر گرفته شده است. این قانون همچنین تمام شاغلان در بخش‌های دولتی و غیردولتی، اعم از کارکنان دولت، کارگران مشمول قانون کار و ... را دربرمی‌گیرد.
 
اصلاحات قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی
قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی در سال‌های بعد دچار تغییراتی شد و الحاقات و اصلاحاتی در خصوص آن اعمال گردید. یکی از این اصلاحات در سال 1386 صورت گرفت. آن‌طورکه در تبصره 1 ماده 3 قانون آمده بود، مادران شیرده پس از مرخصی زایمان خود در صورت ادامه شیردهی می‌توانند حداکثر تا 20 ماهگی کودک، روزانه یک ساعت از مرخصی (بدون کسر از مرخصی استحقاقی) استفاده کنند. در اصلاحیه ماده 3 این قانون که در سال 1386 در مجلس به تصویب رسید، میزان مرخصی شیردهی زنان شاغل از 20 ماهگی کودک تا 24 ماهگی او افزایش یافت. 
 
در ماده 6 آیین‌نامه اجرایی قانون ترویج تغذیه با شیر مادر آمده بود مادران می‌توانند حداکثر از یک ساعت مرخصی ساعتی در روز استفاده کنند و برحسب نیاز کودک، مرخصی مزبور را حداکثر در 3 نوبت استفاده کنند، اما در اصلاحیه ماده 6 آیین‌نامه که در سال 83 به تصویب هیئت وزیران رسید، مدت مرخصی ساعتی برای مادران دارای فرزند دوقلو و بالاتر به میزان دو ساعت در نظر گرفته شده بود. 
 
اصلاحیه سال 90 قانون ترویج تغذیه با شیر مادر مورد بررسی مجلس قرار نگرفت
با این وجود، اصلاحات اعمال‌شده کافی نبود و در سال 90 لایحه اصلاح قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی به صورت پیشنهاد مشترک مرکز امور زنان و خانواده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت تدوین و به هیئت دولت ارایه شد. در این لایحه خلأهای موجود در قانون مصوب سال 74 شناسایی و اصلاح شده بود. 
 
مدت مرخصی زایمان و شیردهی در این لایحه 9 ماه و برای وضع حمل دوقلوها یا بیشتر 12 ماه در نظر گرفته شده و پدران می‌توانند پس از تولد فرزند خود از 10 روز مرخصی (بدون احتساب تعطیلات) به منظور مشارکت در مراقبت از نوزاد استفاده کنند که این مدت در صورت داشتن فرزند دوقلو، یک ماه خواهد بود. 
 
از سوی دیگر، در این لایحه پیش‌بینی شده بود ساعت شیردهی برای مادرانی که نوزادشان هنوز یک ساله نشده است، 2 ساعت و برای کودکان بالای یک سال تا 2 سال، 1 ساعت در نظر گرفته شود. 
 
همچنین در این لایحه به لزوم حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از مادران شاغل بخش خصوصی در بحث تغذیه با شیر مادر توجه شده و مواردی مانند مرخصی زایمان، موارد مربوط به رحم اجاره‌ای، مادرانی که کودکانی را به فرزندی می‌پذیرند و بحث مهدکودک‌های نزدیک محل کار کارکنان زن نیز لحاظ شده است. 
 
این لایحه با طرح پیشنهادی مجلس برای افزایش جمعیت هم‌پوشانی داشت و مدت‌ها پس از تصویب طرح مجلس در خصوص افزایش مرخصی زایمان، به خانه ملت ارسال شد، اما در سایه این موازی‌کاری دستگاه‌ها مجاز به اجرای این مصوبه شدند نه مکلف، و طرح مورد بررسی مجلس قرار نگرفت. 
 
قانون مرخصی شیردهی در همه دستگاه‌ها اجرایی نمی‌شود
با این وجود، قانون سال 74 و اصلاحیه‌های پس از آن نیز هنوز به طور کامل در همه ادارات دولتی و خصوصی اجرایی نمی‌شود. دکتر علیرضا مرندی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در سال 89 از اجرایی‌نشدن این قانون خبر داده و گفته بود: اقلیتی از دستگاه‌ها این قانون را به طور کامل اجرایی می‌کنند و در بیش از 50 درصد محیط‌های کاری، این قانون به‌طور کامل اجرا نمی‌شود. برخی از دستگاه‌ها هم ممکن است برخی از مواد این قانون را اجرا کنند. 
 
حسین‌علی شهریاری؛ رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفته بود: کارفرمایان حق سرپیچی از قانون مرخصی شیردهی را ندارند و اگر گزارشی در این زمینه باشد قابل پیگرد قانونی است. 
 
متولی نظارت بر اجرای قانون شیردهی کیست؟
سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که نظارت بر اجرای این قانون چگونه انجام می‌شود؟ آیا زنان شاغل در صورت تخلف کارفرما از این قانون، خودشان باید از وی شکایت کنند؟ اگر نظارت بر اجرای قانون به این نحو باشد عملاً یکی دیگر از مواد همین قانون به درستی اجرا نمی‌شود. براساس قانون ترویج تغذیه با شیر مادر کارفرمایان موظف هستند امنیت شغلی زنان شاغل را در مدت شیردهی تأمین کنند و نباید شرایطی فراهم شود که مرخصی شیردهی تهدیدی برای شغل مادران محسوب شود. این در حالی است که در صورت سرپیچی کارفرما از قانون و شکایت زن شاغل، امنیت شغلی او به خطر می‌افتد و عملاً نمی‌تواند از کارفرمای خود شکایت کند. در اینجا ضرورت نظارت مستقیم مجلس بر اجرای قانون مورد توجه قرار می‌گیرد. 
 
از سوی دیگر، این قانون هم مانند قانون افزایش مرخصی زایمان تنها در دستگاه‌های دولتی اجرایی می‌شود و علی‌رغم تأکید قانون‌گذار بر لز.م اجرایی‌شدن آن در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، مادران شاغل بخش خصوصی هم‌چنان بهره‌ای از این قانون نمی‌برند. در اینجا نیز خلأ نظارتی مجلس به شدت مشهود است. 
 
 
 
 
این هم لینک کامل قانون شیردهی مادران:
http://www.abfar-bushehr.ir/siteads/zavabet/dl/2%20%2812%29.pdf
متاسفانه طبق این قانون مادران روزی کی ساعت بدون توجه به طول مدت شیفت می توانند به انتخاب و اختیار خود از این مرخصی ساعتی استفاده کنند وحداکثر در سه نوبت 20 دقیقه ای....
اطلاعات تکمیلی را بعدا ارسال میکنم درباره ی طول شیفت شب و اینکه آیا شب هم همان یک ساعت را شامل می شود؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: قانون شیردهی مادران",

نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 14:46



درباره



این وبلاگ تنها با هدف ایجاد اتحاد و همدلی بین پرستاران، اطلاع رسانی قوانین و شرح وظایف پرستاران،بررسی مشکلات پرستاران و پیدا کردن راهکارهای مناسب برای اینها ایجاد شده است. لطفا با مراجعه به وبسایت parastaraneiran.com وثبت نام و عضویت در آن و عضویت در همین وبلاگ در ایجاد یک گروه قدرتمند و منسجم برای پیگیری مسایل پرستاری و اجرایی کردن قوانین حوزه ی پرستاری مشارکت فرمایید. هدف اصلی اطلاع رسانی است و معتقدم که بزگترین مشکل سیستم پرستاری عدم اطلاع رسانی به موقع است. به امید موفقیت به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل که گر مراد نیابم، بهقدر وسع بکوشم
amidimahmood@yahoo.com


مطالب پیشین

قوانینی برای خندیدن
تعدیل نیرو
روز پرستار 94
نظری گذری بر اختیارات سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام پرستاری
تلاشها برای ایجاد اختلاف ادامه دارد ....
شعری در وصف این روزهای پرستاری
تبعید
تکریم همکاران
همه چیز درباره ی مرخصیها
اعتراض به قضاوت نا عادلانه
واکنش عجیب
مرگ خوب است ولی برای همسایه!!!!
روسای هیاتهای جدید
یک جلسه و این همه مانور؟؟؟
بیانیه ی انجمن اسلامی دانشکده ی پرستاری دانشگاه ع. پ. تهران
و مام گزارش جلسه هیاتهای جدید
یک مقایسه ی غیر منطقی
خواب زدگی
پرستاری مرد....
یک پیشنهاد به وزیر بهداشت




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by parastaraneiran