در باب حقوق پرستاران در مراکز خصوصی

منوی اصلی


نویسندگان


آرشیو موضوعی

قوانین مرتبط با پرستاری

کمیته ی پیگیری مطالبات

نشریه

شکایت جهت افزایش حقوق

لینک دوستان

ابزار وبلاگ

خرید لایسنس نود32

جیرجیرک مرداب

عنوان لینک

ردیاب جی پی اس ماشین

ارم زوتی z300

جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران و آدرس parastaraneiran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 91
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 91
بازدید ماه : 429
بازدید کل : 22562
تعداد مطالب : 245
تعداد نظرات : 493
تعداد آنلاین : 1



آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

پیگیری حقوق و مسایل و مشکلات پرستاران


لوگوی دوستان


بر چسب ها




در باب حقوق پرستاران در مراکز خصوصی

جمعه 28 فروردين 1394

موضوعی که بسیار توسط همکاران مختلف شاغل در مراکز خصوصی پرسیده می شود این است که چرا قانون بهره وری در این مراکز اجرا نمی شود و چرا مبلغ پرداختی به این پرستاران بسیار کم است؟

این مراکز تحت قانون کار جمهوری اسلامی قرار دارند و با قانون کارگر- کارفرما و با حداقل دریافتی با قراردادی که دوطرف امضا می کنند با هم ارتباط دارند.

این مراکز سال به سال سنوات کلیه ی کارکنانشان را پرداخت می کنند و برای همین است که سابقه برایشان صفر حساب می شود و همیشه همان حداقلپرداختی کار می کنند که دریافتی این عزیزان از 900 هزرا تومان تا نهایت یک میلیون تومان است که با اضافه کاری و کارانه ی پرداختی که مبلغ ناچیزی حدود صد هزار تومان است دریافتیشان متفاوت بوده و افزایش می یابد.

نکته ی قابل توجه این است که اضافه کاری در اصل در سیستمهای دولتی و خصوصی بیگاری است و برای یک پرستار مبلغ 4تا 5 هزار تومان عملا از هر کارگر و ... کمتر محاسبه می شود.

اما بحث اصلی این است که وقتی پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان آور اعلام شده است هیچ کس پیگیر اجرایی کردن مزایای مشاغل سخت در این شغل نشده و با وجودیکه بر اساس بند 4 اصل 43 و بند 6 اصل دوم و اصل 19و 20و 28 قانون اساسی بهره کشی از افراد ممنوع اعلام شده است، عدم پرداخت حداقل حقوق قانونی افراد نوعی بهره کشی به حساب می آید.

از مزایای مشاغل سخت و زیان آور طبق ماده ی 52 قانون کار روزی 6 ساعت کار موظفی و فهته ای حداکثر 36 ساعت  می بایست باشد،

طبق ماده ی 65 قانون کار مرخصی این افراد 5 هفته در سال محاسبه می شود. طبق مادی 61 ارجاع کار اضافه به شاغلین مشاغل سخت و زیان آور ممنوع است(و کارگزانی که به کار شبانه اشتغال دارند)

طبق ماده ی 56 قانون کار اگر کسی در نوبتهای کاری صبح و عصر کار می کند 10% و اگر در نوبت کاری صبح وشب یا عصرو شب قرار گیرد 22/5% به عنوان نوبت کاری دریافت میکند

طبق ماده ی 58 همین قانون برای کار در شیفت شب باید 35% بیشتراز مزد ساعت کاری پرداخت شود.

طبق ماده ی 59 انججام اضافه کاری با دوشرط میسر است که اولا کارگر رضایت داشته باشد(اجباری نباشد) و دوما 40% مزد بیشتر نسبت به ساعت کار عادی پرداخت شود.

طبق ماده ی 78 قانون کار کارفرما باید به ماردان شیرده تا دو سالگی فرزندشان هر سه ساعت نیم ساعت فرصت شیر دادن بدهد.این فرصت جزو ساعت کار وی به حساب می آید . همینطور کارفرما مکلف است برای کودکان مادران کارگر متناسب با سن کودکان محل نگهداری مناسب (مهد کودک) ایجاد کند.

 

البته تمام این موارد به مشاغل سخت و زیان اور مربوط نیست و برخی فقط به مشاغل سخت مربوط است ولی چون تمام این قوانین در پرستاری لازم الاجراست اینجا ذکر کردم.

قوانین ساری دیگری نیز در پرستاری وجود دارد، که متاسفانه نه در مراکز دولتی و نه خصوصی اجرا نمی شود. در مراکز دولتی بهانه ای که برای عدم اجرای مزایای  مشاغل سخت می آورند  این است که پرستاران این ارگانها و ادارات و بیمارستانها مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری هستند. صد البته که این حرف درست است ولی قانون مشاغل سخت شامل تمام ادارات و ... می شود و یک شغل وقتی سخت اعلام می شود در همه جا سخت است و قاونین آن قابل اجرا! ضمن اینکه قانون غالبا حداقل مزد و مزایا و حداکثر مسئولیتها را تعیین می کند، تا از بهره کشی افراد جلوگیری به عمل بیاید.

همکاران محترم شاغل در مراکز خصوصی خودشان ببینند که چقدر از این قوانین برایشان اجرا می شود و چقدر نمی شود؟

در صورت عدم اجرای قانون می توانند به ادارات کار شکایت کرده و از بدو اولین قراردادشان نشبت به اخذ مبلغ مانده ی حقوق اجرا نشده و لحاظ آن برای بعد از این اقدام نمایند.

امیدوارم همکاران محترم پرستاری به راحتی زیر بار هر قراردادی نروند و با آگاهی کامل اقدام به اشتغال در مراکز خصوصی کنند. ضمنا قراردادهایی که قوانین را نقض می کند حتی اگر به امضای کارفرما و کارگر رسیده بشاد نیز قابل پیگیری و شکایت و احقاق حقوق می باشد.

البته سازمان نظام پرستاری راسا می تواند وارد این قضایا شده و مراکز خصوصی و دولتی و ... را از راهکارهای قانونی به رعایت حقوق اعضای نظام پرستاری وادار کند که متاسفانه تاکنون حتی درباره ی قوانین مورد افتخار خودشان مثل بهره وری هم اقدامی نشده است.

به امید آگاهی تمام پرستاران از حقوق و مزایا و توانمندیهای خود

به امید پیروزی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







نوشته شده توسط محمود عمیدی در ساعت 14:17



درباره



این وبلاگ تنها با هدف ایجاد اتحاد و همدلی بین پرستاران، اطلاع رسانی قوانین و شرح وظایف پرستاران،بررسی مشکلات پرستاران و پیدا کردن راهکارهای مناسب برای اینها ایجاد شده است. لطفا با مراجعه به وبسایت parastaraneiran.com وثبت نام و عضویت در آن و عضویت در همین وبلاگ در ایجاد یک گروه قدرتمند و منسجم برای پیگیری مسایل پرستاری و اجرایی کردن قوانین حوزه ی پرستاری مشارکت فرمایید. هدف اصلی اطلاع رسانی است و معتقدم که بزگترین مشکل سیستم پرستاری عدم اطلاع رسانی به موقع است. به امید موفقیت به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل که گر مراد نیابم، بهقدر وسع بکوشم
amidimahmood@yahoo.com


مطالب پیشین

قوانینی برای خندیدن
تعدیل نیرو
روز پرستار 94
نظری گذری بر اختیارات سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام پرستاری
تلاشها برای ایجاد اختلاف ادامه دارد ....
شعری در وصف این روزهای پرستاری
تبعید
تکریم همکاران
همه چیز درباره ی مرخصیها
اعتراض به قضاوت نا عادلانه
واکنش عجیب
مرگ خوب است ولی برای همسایه!!!!
روسای هیاتهای جدید
یک جلسه و این همه مانور؟؟؟
بیانیه ی انجمن اسلامی دانشکده ی پرستاری دانشگاه ع. پ. تهران
و مام گزارش جلسه هیاتهای جدید
یک مقایسه ی غیر منطقی
خواب زدگی
پرستاری مرد....
یک پیشنهاد به وزیر بهداشت




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by parastaraneiran